Huawei pudser advokat på Wall Street Journal: ”I vidste, jeres kilder ikke var pålidelige.”

Wall Street Journal offentliggjorde onsdag i sidste uge en artikel, hvori det beskrives, hvordan den kinesiske teleudbyder Huawei ifølge Wall Street Journals oplysninger har hjulpet regeringer i de afrikanske lande Uganda og Zambia med at bedrive spionage. Målene for spionagen skulle ifølge artiklen være politiske regeringsmodstandere og aktivister i de to lande, og anklagerne er hovedsageligt baseret på anonyme kilder.

Efter at have læst og gransket de beskyldninger, som fremsættes i artiklen, har Huawei nu valgt at pudse sin advokat på Wall Street Journal. I brevet til det amerikanske medie lægger advokat Steven A. Friedman fra advokatfirmaer Squire Patton Boggs ikke fingre imellem og udtrykker skuffelse over, at Wall Street Journal ikke har gjort brug af de svar og informationer, som Huawei har givet forud for artiklens udgivelse:

– Huawei kender selvfølgelig ikke identiteten af jeres påståede anonyme kilder, men det er tydeligt, at de har givet jer falske og vildledende oplysninger. Baseret på Huaweis e-mail, som blev sendt 19. juni, og andre oplysninger deri, er det rimeligt at konkludere, at I vidste, at disse kilder ikke var pålidelige. Resultatet er – som et minimum – at Wall Street Journal trykte disse falske udsagn uden overhovedet at tage hensyn til kildernes sandfærdighed, skriver advokat Steven A. Friedman.

I en kommentar udgivet torsdag skriver tech-mediet The Register, der har hjemme i både Storbritannien og USA, at en af kilderne i Wall Street Journal-artiklen, Bobi Wine, for nylig var i Washington, hvor han briefede USA's regering om hændelser i Uganda – og samtidig fik tilbudt regeringens hjælp.

The Register fokuserer i en meget sarkastisk tone på det faktum, at Wall Street Journal-artiklen ganske belejligt for den amerikanske præsident Donald Trump udkommer lige midt i optrapningen af handelskrigen imellem USA og Kina. Og at journalisterne bag artiklen tilsyneladende ikke går så meget op i, hvordan den ugandiske regering fik adgang til den påståede spion-software eller hvilke politiske efterdønninger, der har været i Uganda. Til gengæld er artiklen ”meget interesseret i at påstå, at tele-virksomheden i dette tilfælde var Huawei. Og det var HUAWEI”, skriver The Register.

– Tilfældigvis er USA’s efterretningstjeneste for tiden i gang med en global informationskampagne om Huawei, som har til formål at ekskludere firmaet og dets produkter fra USA og andre vestlige markeder ved at påstå, at firmaet udgør en sikkerhedstrussel – uden at tilvejebringe beviser til offentligheden, bemærker The Register.

Med det officielle brev trækker Huawei en klar streg i sandet. Advokaten skriver, at artiklen allerede har skadet Huaweis omdømme og forretninger rundt om i verden, inden han gør klart, at Huawei er parat til at ”forsvare sine handlinger og sit omdømme”.

Udgangsreplikken er en opfordring til dialog med Wall Street Journal.

Det officielle dokument sendt fra Huaweis advokat til Wall Street Journal er vedhæftet denne pressemeddelelse.

Link til artiklen fra The Register: https://www.theregister.co.uk/2019/08/15/huawei_uganda_report/

Kontaktinformation:
Huawei Denmark Public Affairs and Communications Department: liuyinhanxiao@huawei.com.

Om Huawei: Huawei er en af verdens førende producenter af data- og telekommunikationsudstyr. Gennem brugercentreret innovation og stærke partnerskaber har Huawei etableret end-to-end fordele i telenetværker, enheder og cloud computing. Huawei’s produkter og services sælges i mere end 170 lande og betjener mere end en tredjedel af verdens befolkning. Huawei har mere end 9.900 medarbejdere i Europa – hvoraf 1.200 arbejder i R&D. Virksomheden har i alt 18 R&D centre i otte europæiske lande (Tyskland, Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Sverige og England) og driver talrige fælles innovationscentre i samarbejde med telekommunikations- og teknologipartnere.

Huawei anker forfatningsstridig dom fra amerikanske telemyndigheder5.12.2019 15:29:33 CETPressemeddelelse

Huawei har valgt at anke en dom fra den amerikanske føderale kommunikationskomité, FCC. Teknologivirksomheden mener, at dommen overtræder retten til en fair rettergang og er vedtaget uden at føre bevis for anklagen om, at Huawei udgør en national sikkerhedsrisiko. Det er forfatningsstridigt, kan betyde konkurser hos lokale amerikanske operatører og sætte den teknologiske udvikling i stå i USA’s tyndest befolkede områder, lyder det fra Huawei.

Dansk AI-iværksætter i partnerskab med Huawei: Accelererer kunstig intelligens i Europa25.11.2019 09:24:07 CETPressemeddelelse

Den danske AI-iværksætter Jacob Knobel, ejer af Datapult, har netop indgået et partnerskab med Huawei, der skal accelerere udviklingen af AI-løsninger i både Danmark og resten af Europa. Det er Huaweis første europæiske AI-partnerskab, og arbejdsfordelingen er simpel: Huawei leverer AI-hardware, Datapult udvikler den software, som europæiske virksomheder efterspørger.