Huawei og Rainforrest Connection vinder pris for naturbeskyttelsesprogram

Huawei og den amerikanske naturbeskyttelsesorganisation Rainforrest Connection har netop modtaget prisen for årets bidrag til FN´s bæredygtighedsmål af den internationale tele-organisation GSMA under dette års udgave af verdens største telemesse, Mobile World Congress Barcelona.
Huawei har sammen med naturbeskyttelsesorganisationen Rainforrest Connection udviklet projekt ´Nature Guardian´, der kan indsamle lyddata om naturen. Her ses en bøje udstyret med en undervandsmikrofon ud for Irlands sydkyst.

Prisen, som uddeles af den internationale brancheorganisation for teleindustrien, GSMA, blev givet for årets mobile bidrag til FN´s bæredygtighedsmål. Projektet, der hedder ´Nature Guardian´, indsamler lyddata fra naturen ved hjælp af mobile enheder udstyret med mikrofoner, som er monteret i trækroner i skove over hele verden.

Lytteenhederne sender de opfangede lyddata til en kunstig intelligens, der analyserer datainputtet. Herved kan den kunstige intelligens genkende og identificere kald fra de dyr, der er i nærheden, og derved hjælpe med at artsbestemme faunaen inden for et område af tre kvadratkilometer pr. lytteenhed. På den måde ydes der et vigtigt bidrag til indsamling af viden om dyrelivet i de dele af naturen, der ellers er ufremkommelige for mennesker, og som det derfor kan være svært at indsamle viden om.

Det er dog ikke den eneste funktion, det soleenergidrevne lytteudstyr har. Hvis der opfanges lyde, der ligger uden for det normale lydmønster, kan lytteudstyret sende en advarsel til skovfogeder om, hvor der forekommer usædvanlig lydmæssig aktivitet. På den måde kan man lettere opspore krybskytteri, skovhugst mm.

”Jeg er beæret over at vinde denne pris sammen med Huaweis TECH4ALL-projekt, ” sagde Rainforrest Connections CEO og grundlægger Topher White, og fortsatte:

”Jeg tror, at vi gennem samarbejde kan få bio-akustik til at spille en endnu større rolle i beskyttelsen af planets mest dyrebare naturressourcer og økosystemer.”

Projektet er blevet raffineret over flere år, og er blevet tilpasset forskellige økosystemiske udfordringer over tid - fra skove og bjerge og endda til en løsning, der monitorerer lydmønstre under havets overflade ud for Irlands sydkyst.

I slutningen af 2020 var der således mere end atten projekter over hele verden - fra Chile til Irland og Malaysia er projektet blevet udrullet i forskellige afskygninger, der er tilpasset de lokale naturforhold. Udover at systemet beskytter mod krybskytteri, vurderer Huawei også, at Nature Guardian projektet er værn mod skovhugst for omkring 400 millioner træer globalt.

Nature Guardian er en del af Huaweis digitale inklusionsinitiativ TECH4ALL. Ved at samarbejde med partnere gennem TECH4ALL-programmet ønsker Huawei at fremme digital inklusion og bæredygtig udvikling inden for fire områder: miljø, uddannelse, sundhed og udvikling.

The Global Mobility Awards (GLOMO) blev uddelt første gang i 1996, og er teleindustriens svar på Oscar-uddelingen. Prisuddelingen dækker områder så som teknologi, connectivity, industriel applikation og Tech4Good, og bliver uddelt i samarbejde med et tilsynsførende netværk af 250 globale analytikere, medier og eksperter.

For spørgsmål, kontakt venligst Vice President of Communications for Huawei Danmark, Xukun Ji, pr. mail: xukun.ji@huawei.com