Huawei og partnere lancerer cloud-drevet naturbeskyttelsesprojekt – skal beskytte truet ræv

Huawei har netop lanceret naturbeskyttelsesprojektet ”Guardians of the Forest” i Chile, hvor virksomheden bruger sin cloud-teknologi til at beskytte den udrydningstruede darwinsræv.
Huawei hjælper via sin teknologi med at beskytte den sjældne darwinsræv, der ses her.

Der er kun under tusind darwinsræve tilbage i Chile, som er artens hjemsted. For at beskytte arten har Huawei udrullet en teknologisk cloud-baseret løsning, der skal hjælpe med at indsamle information om bestanden og værne den mod udefrakommende trusler, så som ulovlig skovrydning og krybskytteri.

Teknisk set indsamler Huawei lyddata fra Nahuelbuta-naturreservatet i Chile, som er et af de få steder, hvor darwinsræven naturligt har hjemme. Udstyret, de såkaldte ”Guardians”, sidder fastspændt i trækronerne og dækker til sammen et område på 30 kvm. Lytteudstyret indsamler således lyddata, og sender dem trådløst til en cloud. En kunstig intelligens behandler herefter de indsendte data, og genkender kald og andre lyde fra darwinsræve. Herefter kan man se, hvor rævene opholder sig i de gigantiske naturområder. På den måde kan man følge bestanden i et enormt område, der ellers ville være meget svært at dække for biologer, forskere og naturkonservatorer.

”Huaweis langsigtede digitale inklusionsinitiativ, TECH4ALL, er dedikeret til at bruge teknologi til at konservere naturressourcer, og håndtere effekterne af klimaforandringer, ” siger CMO for ICT Infrastruktur hos Huawei, Kevin Zhang.

”´Nature Gaurdian´-projektet er et flagskibsprojekt i vores TECH4ALL-initiativ, og er nu officielt udrullet i Chile med det formål at beskytte darwinsræven – en ikonisk men truet dyreart, ” siger han i forbindelse med lanceringen af projektet.

Ikke nok med at darwinsræven er truet, så befinder den sig også i midten af fødekæden, hvilket betyder, at dens eksistens har stor betydning for mange andre arter.

”Antallet af darwinsræve er en indikator for, hvordan Nahuelbutas økosystem har det i det hele taget, ” siger Bernardo Reyes, direktør for den chilenske naturfredningsforening Ética en Los Bosques, som har været med til at skabe projektet i samarbejdet med Huawei.

”Det er en ”paraplyart” for alle de pattedyrsarter, der lever i området, så som pudú (en lokal hjorteart), puma og stinkdyr. ”

Huawei har udviklet projektet i samarbejde med Chiles miljøministerium, den chilenske miljøstyrelse, naturbeskyttelsesorganisationerne Ética en Los Bosques og Rainforrest Connection. De data, som indsamles under projektet, bliver også delt med det chilenske miljøministerium, den chilenske miljøstyrelse samt et netværk af forskere.

”Chile er nu et af ni lande i verden, der har bioakustisk monitorering som del af TECH4ALL-initativet, der skal beskytte den lokale fauna og økosystemer, hvilket giver mulighed for, at vi effektivt kan beskytte vores enorme naturlige ressourcer”, siger Chiles miljøminister Carolina Schmidt i forbindelse med lanceringen af projektet.

Huawei og naturbeskyttelsesorganisationen Rainforest Connection (RFCX) gik sammen i 2019 for at beskytte biodiversitet over alt i verden ved at bruge kunstig intelligens til at analysere lyddata fra naturen. Sammen har Huawei og Rainforrest Connection lanceret lydmonitoreringsprojekter i så forskellige miljøer som regnskove, bjerge og have.

For mere information, klik her.