Huawei i forskningssamarbejde med Aalborg Universitet: Investerer over syv millioner om året de næste fem år

Trådløs kommunikation, antenne-design, energi og datalagring er blot nogle af de forskningsfelter, som Huawei og forskere fra Aalborg Universitet (AAU) netop har aftalt at forske i sammen. Aftalen betyder, at Huawei investerer 35 millioner fordelt over de næste fem år i det strategiske partnerskab.

20 forskningsprojekter er det indtil nu blevet til i et tæt samarbejde mellem teknologivirksomheden Huawei og Aalborg Universitet. Og nu er en ny aftale indgået.

På den ene side står Huawei med indsigt i telekommunikation fra markeder over hele verden, og på den anden står AAU’s forskere fra Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet og Det Tekniske Fakultet for IT og Design. Kombinationen af de to parter har vist sig som et perfekt udgangspunkt for at skabe ny viden og teknologiske fremskridt.

- Det er en win-win-situation. AAU er et af de ledende universiteter inden for ingeniør-videnskaben, og Huawei er ledende inden for ICT (informations- og kommunikationsteknologi). AAU huser nogle fantastisk dygtige forskere, og der er tillid og plads til, at vi tør udfordre hinanden. Derudover glæder det mig meget, at et samarbejde som vores - mellem industri og universitet - bidrager til, at nyuddannedes kompetencer i stadig højere grad matcher det, der efterspørges ude hos virksomhederne, forklarer Du Zhibin, præsident for Huawei Sweden R&D.

Huawei er først med ny teknologi hver gang

Den seneste udvidelse af samarbejdet sikrer i alt 35 millioner kroner til forskning i informations- og kommunikationsteknologi fordelt over de kommende fem år. For Aalborg Universitet er aftalen en mulighed for at få indblik i den absolut nyeste teknologi.

- Det er vigtigt for os, at vi samarbejder med de førende i verden, og det er Huawei. På nogle områder inden for mobilteknologi, for eksempel 5G, er Huawei de første med ny teknologi hver gang, udtaler leder af Institut for Elektroniske Systemer, professor Thomas Bak til NORDJYSKE. Han fortsætter:

- Hvis vi kun sagde ja til at samarbejde med nummer 10, ville vi jo også blive dårligere.

Du Zhibin er præsident for Huawei Sweden R&D, som står i spidsen for samarbejdet. Han ser uendelige muligheder i samarbejdet med AAU.

- Umiddelbart vil vi samarbejde om projekter, der handler om trådløs kommunikation, antennedesign, akustik, nye materialer og energi. Men vi er ikke begrænset til netop disse områder. Vi er åbne for at samarbejde om alt, som giver mening for begge parter, forklarer Du Zhibin.

Samarbejdet mellem Huaweis egne forskningscentre og førende universiteter verden over er afgørende for virksomhedens udvikling af telekommunikation. Huawei samarbejder i øjeblikket med flere end 300 universiteter verden over.

Huawei etablerer verdens højeste 5G-netværk på Mount Everest12.5.2020 15:46:24 CESTPressemeddelelse

Omkring 150 medarbejdere uden højdeskræk og 40 okser slæbende på 8 ton udstyr og materialer er, hvad det kræver at etablere 5G på verdens højeste bjerg. Den nye, lynhurtige forbindelse gør det muligt for bjergbestigere og forskere at opleve og videreformidle helt nye sider af Mount Everest. En af de første ekspeditioner, der får glæde af verdens højeste 5G-netværk, er en nepalesisk ekspedition, der skal genopmåle og bestemme bjergets højde.

Huawei modstår amerikansk pres og leverer solidt årsregnskab31.3.2020 12:18:15 CESTPressemeddelelse

På trods af massivt amerikansk pres har Huawei stadig flere 5G-kontrakter end nogen anden virksomhed verden over. 91 i alt, 47 af disse i Europa. Årets resultater blev præsenteret på den netop overståede pressekonference fra Shenzhen, Kina, hvor journalister så med fra hjemmekontorer verden over. Imod alle odds har Huawei i 2019 præsteret en omsætning på 822,26 mia kr. (19,1 pct. stigning) og en bundlinje på 60 mia. kr.