Huawei får grønt lys til deltagelse i tyske 5G-netværk

Den tyske telekommunikationsmyndighed, Bundeznetsagentur, vælger ikke at lave specifikke restriktioner mod Huawei, men har i stedet strammet kravene til leverandører til de tyske 5G-netværk.

Ifølge retningslinjerne skal kritiske komponenter certificeres, sikkerhedsmonitorering skal igangsættes, og så er det kun specielt uddannede folk, der må ansættes ifm. sikkerhedsrelaterede arbejdsopgaver relateret til netværkene.

”Det er helt afgørende at vi kan beskytte information og kommunikationssystemer mod trusler. De opdaterede sikkerhedskrav for telekommunikationsnetværk- og services spiller en vigtig rolle i denne sammenhæng”, har Jochen Homann, Præsident for Bundesnetzagentur, udtalt i forbindelse med reguleringen af det tyske 5G-marked.

Selvom Tyskland er et af de lande, der har været under et stort amerikansk pres for at udelukke Huawei fra 5G-netværkene, er resultatet altså blevet det modsatte.

Også operatører i landet har ifølge techradar.com givet udtryk for, at en udelukkelse af bestemt leverandører både kunne hæve omkostninger og lede til dårligere innovation i markedet.

Huawei har også selv opfordret til, at man på tværs af industrien bør samarbejde for at øge sikkerheden i 5G-netværkene.

”Vi er glade for, at den tyske regering har gjort sig umage for at skabe lige betingelser for alle leverandører til landets 5G-marked”, siger en talsmand fra Huaweis tyske afdeling, og fortsætter:

”Tyskland har konsekvent stillet høje sikkerhedsmæssige krav til alle leverandører. Klare retningslinjer og proces-baserede inspektioner bliver indført, og alle leverandører er velkomne til på lige fod at deltage i udbygningen af 5G-netværkene, hvis de ellers lever op til de sikkerhedsmæssige krav”.

”[…] Huawei fortsætter med at arbejde sammen med lovgivere, kunder og industrien for at vi kan hjælpe med at sikre mobilnetværkene,” afslutter Huaweis tyske talsmand.