Huawei: Disse 10 tendenser vil komme til at præge opladningsfaciliteter for el-biler

Elbilsmarkedet er i rivende udvikling. Det betyder også, at vi vil se store omvæltninger i forhold til de ladefaciliteter, der i stigende grad vil komme til at præge bybilledet og landskabet i fremtiden.

”Vores mål er at værdimaksimere, samtidig med, at vi giver kunderne den bedste oplevelse, og skaber muligheder for sund og hurtig udvikling af den ladestanderinfrastruktur, der skal til for at understøtte de elektriske biler, ”

sagde Hariram Subramanian, CTO for Huawei Digital Power Europe, i forbindelse med konferencen Solar & Storage Live Virtual Exhibition, der løb af stablen i december. Her udpegede han de ti tendenser, der vil komme til at præge ladestanderinfrastrukturen mest, og dermed også elbilsmarkedet i det hele taget.

Tendens 1: Ladetiden vil blive reduceret markant

I de kommende år vil ladestanderne blive opgraderet, så man vil kunne lade sin bil op på kun 10-15 minutter i stedet for en time, som det er i dag. Med en opladningstid på kun 10-15 minutter, svarer det til, hvor hurtigt man kan tanke en benzindreven personbil i dag.

Tendens 2: Nemmere adgang til ladestationer

Der kommer til at komme flere og flere ladestationer, og kvaliteten kommer også til at blive højere, fordi de skal kunne klare sig i alt slags vejr; fra ekstrem kulde til høj varme, og fra høj luftfugtighed til tør luft.

Tendens 3: Flere elbiler, større strømforbrug, men behov for grønne løsninger

I 2025 vil der være 40 millioner elektriske biler globalt, der vil have et samlet strømforbrug på bruge 330 mia. kWh om året. Det vil til gengæld sætte skub i behovet for nye typer af ladestationer, så som solcelledrevne ladestationer, og stationer, der kan oplagre energi, vil vinde frem.

Tendens 4: Øget standardisering

I dag kan forskellige ladestandermodeller ikke erstattes med modeller fra konkurrenter. Da antallet af elbiler vil øges i fremtiden, vil behovet for standardisering derfor også øges.

Tendens 5: Antallet af standere vil øges kraftigt

Da flere og flere elbiler ruller ud på vejene over hele verden, vil vi opleve en stor forøgelse i antallet af ladestandere, der vil blive tilgængelige snart sagt alle steder, og designet så de tilgodeser miljøet.

Tendens 6: Større ladestationer vil dominere bybilledet

I 2025 vil der være 15 millioner elbiler i Europa, og 80% af personbilernes opladning vil komme fra byområder. Derfor vil vi også se flere store ladestationer i byerne, fordi det skal være let at oplade sin bil.

Tendens 7: Flere elektriske lastvogne

Efterspørgslen på strøm til elektriske biler i den kommercielle sektor vil stige med 25% indtil 2025. Den efterspørgsel vil hovedsageligt være drevet af elektriske lastvogne.

Tendens 8: Digitale og smarte ladefaciliteter

Smarte elnet vil blive udbredt. Internet of Things, 5G, fjernstyring, cloud computing, big data, kunstig intelligens og bilernes internet (Internet of Vechicles) vil alt sammen være med til at skabe rammen for intelligent transport.

Tendens 9: Sikkerhed i netværkene bliver en prioritet

Ladeinfrastrukturen er ikke kun et elektrisk stykke udstyr, men også et stykke netværksudstyr. Det programmeres og styres direkte fra elnettet, og kan indstilles på mange måder. Det stiller til gengæld krav til sikkerheden i nettet. I den forbindelse er det vigtigt at følgende krav imødekommes:

• Høj pålidelighed – lav fejlmargin, høj sikkerhed og minimalt aftryk på mennesker og miljø
  • Høj netværkssikkerhed
  • Stor tilgængelighed
  • Krav om høj slidstyrke – modstandsdygtighed overfor interferens og lovlig registrering af personlige data er en bydende nødvendighed

Tendens 10: Sammenkørring af elnet og øvrige netværk

Mange netværk så som elnettet ladenetværk og bilernes internet vil blive sammenlagt i store centralnetværk.