Huawei afholder højt profileret debat om diversitet i digitale teknologier på Kvindernes Internationale Kampdag

I anledningen af Kvindernes Internationale Kampdag afholdt Huawei online-debatten “Women In the Digital Era: Unleashing the Potential of Female Talent for a Stronger Europe”, der bl.a. talte prominente panelmedlemmer fra EU-Parlamentet, europæiske agenturer og industriorganisationer m.m.

[8. Marts, 2021, Bruxelles] Debatten, der handlede om ligestilling, diversitet og inklusion i den digitale teknologisektor, blev taget godt imod af flere af de deltagende.

”Det er en fantastisk måde at fejre Kvindernes Internationale Kampdag på. Jeg kunne ikke finde på en bedre måde at gøre det så tillykke til Huawei med dette initiativ, ” sagde bl.a. hovedtaler Maria da Graça Carvalho, der er medlem af EU-Parlamentet.

”Vi er nødt til at være sikre på, at vi kan fjerne de hindringer, der ligger i vejen for kvindernes deltagelse i den digitale økonomi. […] I Europa er det kun 18% af telekommunikationsfagfolk, som er kvinder. Kun 17% af folk, der studerer telekommunikationsrelaterede fag, er kvinder, og kun 3% af piger i alderen seks til ti år ønsker at arbejde med telekommunikation, når de bliver voksne. Vigtigheden af at have rollemodeller er stor, kvinder lader sig inspirere af andre kvinder, der har en succesfuld karriere i telekommunikationsbranchen”, sagde hun under en panel-debat.

”Vi har brug for flere kvinder i bestyrelseslokalet, og flere kvinder i videnskaberne og den akademiske verden. Vi har brug for at investere i tilegnelse af nye færdigheder, i lederskabsevner, i at skabe rollemodeller for kvinder og i at dele personlige historier”, sagde bl.a. også Agnieszka Stasiakowska, Senior Business Acceleration Manager, EU Kommissionens agentur for små- og mellemstore virksomheder.

Også Huawei´s Senior EU Public Affairs Manager, Berta Herrero, der modererede de to panel-debatter ”Kvinders deltagelse i den europæiske genopretning” og ”Kvinder i cybersecurity”, var tilfreds med dagens event:

”Vi er stolte over at have organiseret disse to konferencer. Vi er glade for at kunne investere ressourcer i at skabe en debat om cybersecurity og teknologiske områder med ligestilling, diversitet og inklusion som omdrejningspunkt. Vores mål er i sidste ende at inspirere den næste generation af kvinder til at deltage i udformningen af morgendagen, og til at bygge et godt grundlag for dem”, sagde hun.

Debatten kan ses i sin fulde længde her, og mere information om eventet findes her.