Huawei afholder forum om udfordringer med udrulning af fibernetværk og EU's nye Connectivity Toolbox

Tirsdag d. 11. Maj afholder Huawei forummet ”A Green & Digital Europe With Full-Fibre” for at kaste lys over, hvordan EU hurtigere kan komme i mål med sin ambition om at udrulle fiber- og højhastighedsnetværk i hele EU.

Udover Huaweis Præsident for Optical Business Product Line, Richard Jin, vil en række prominente repræsentanter fra Europa-Kommissionen, Den Europæiske Investeringsbank, interesseorganisationer fra teleindustrien m.m., også bidrage med deres syn på, hvordan man bedst kan nå i mål med at udrulle fiber-bredbånd i hele Europa.

Baggrunden for forummet er nemlig, at medlemslandene i slutningen af marts i år nåede til enighed om at lave en såkaldt EU Connectivity Toolbox, der vil gøre det lettere for operatører i hele EU at udrulle høj-kapacitetsnetværk.

Flere EU-lande er efterhånden kommet bagud EU's målsætning om at udrulle fiber- og højhastighedsnetværk. Årsagen er, at udrulningen af netværkene indtil nu har været en besværlig manøvre, der kræver mange mandetimer, tilladelser og omfattende administrative opgaver.

Derfor er der i telebranchen nu positive forventninger om, at man med EU's nye Connectivity Toolbox kan bruge de guidelines og regelsæt, der ligger i toolboxen, til generelt at gøre højhastighedsnetværk tilgængelige for EU's borgere hurtigere. Det kan ske ved bl.a. at skære ned på omkostninger, øge tempoet på udstedelse af tilladelser, m.m.

Deltagerne på forummet vil kunne få indsigt i, hvordan man kan bruge den nye EU Connectivity Toolbox til at accelerere udrulningen, således at man kan nå i mål hurtigere, og de økonomiske, sociale og miljømæssige fordele ved hurtigere netværk kan mærkes så hurtigt som muligt i medlemslandene.

”Danmark har gjort det rigtig godt i forhold til udrulning af fibernet, som også er en grønnere løsning for konnektivitet. Huawei har gode erfaringer med at udrulle fibernet, og det er værdifuldt for danske aktører at få indblik i, hvad ’best practice’ er under den nye EU Connectivity Toolbox – som vi i øvrige bifalder, at EU's medlemslande er nået til enighed om, ” siger Xukun Ji, VP of Communications hos Huawei Danmark og fortsætter:

”Det er positivt for EU og borgerne, at det nu ser ud til at blive nemmere at udrulle fiber- og højhastighedsnetværk, ” afslutter hun.

Forummet er gratis at deltage i, og tilmelding sker her

For spørgsmål, kontakt venligst Vice President Public Affairs, Communication & Sustainable Development at Huawei Technologies Denmark, Xukun Ji: xukun.ji@huawei.com