Huawei åbner basestationsfabrik i Frankrig i 2023

Huawei åbner sin første basestationsfabrik i det østlige Frankrig i 2023. Det bliver den første af sin slags uden for Kina, melder virksomheden.

Arbejdet med at opføre fabrikken, der skal lave basestationer, går allerede i gang i år. Det meldte virksomhedens globale kommunikationschef og bestyrelsesmedlem, Catherine Chen, ud på en video-pressekonference.

Catherine Chen sagde, at det forventes, at fabrikken ”kan producere de første [base]stationer i 2023”. Fabrikken bliver den første af sin slags uden for Kina, og med det in mente kaldede Catherine Chen udmeldingen om denne beslutning en ”historisk dag for Huawei”.

Ikke den eneste nye fabrik i Europa

Fabrikken i Frankrig er dog ikke den eneste, som virksomheden har til hensigt at åbne i Europa.

I sidste måned bekendtgjorde virksomheden, at den ville investere mindst 200 millioner euro (knap 1,5 mia. kr.) i en fabrik, der skal producere trådløst udstyr, i Brumath nær Strasbourg. Det er hensigten, at fabrikken skal producere 5G-udstyr til en årlig værdi af ca. 1 mia. euro (7,44 mia. kr.) til det europæiske marked.

Det er Huaweis forventning, at åbningen af denne fabrik vil skabe i omegnen af 300 jobs i lokalområdet.

”Huawei er en global virksomhed, men det er også vigtigt, at vi lokaliserer vores aktiviteter i markeder, der er vigtige for os. Så at bygge fabrikker i Europa er et afgørende skridt i den retning, og det viser vores beslutsomhed ift. at slå rod i Europa. På den måde kan vi også bedre inddrage europæiske virksomheder som vores supply-chain partnere og servicere vores europæiske kunder, ” siger Xukun Ji, Huaweis talsperson i Danmark.