Hotel-direktør: Nu måler vi de ansattes humør
Mangel på ledige hænder i hotel- og oplevelses-industrien får nu Atlantic hoteller og KulturCenter Skive til at måle de ansattes trivsel for at sikre et bedre arbejdsmiljø. Det er nødvendigt, mener hoteldirektør med 40 års erfaring i branchen, Tony Bak: “Hvis vi bliver vi med at lede, som vi har gjort de sidste 20-30 år, så taber vi på det"
Hoteller og restauranter er så ramt af manglen på hænder, at branchen taber penge. Seneste tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at det i netop den branche fra juni sidste år og frem til november var allersværest at finde nye medarbejdere i Danmark: Over halvdelen af stillingerne blev ikke besat.
Netop hotel, restaurations- og oplevelsesindustrien har med sine mange sæsonarbejdere og spidstbelastede perioder ry for at være en hård branche at arbejde i med et arbejdsmiljø, der ofte går ud over medarbejdernes trivsel.
Gammeldags branche
Derfor er der behov for nytænkning, mener Tony Bak, der som administrerende hoteldirektør styrer tre hoteller i Atlantic-gruppen i Aarhus, Kolding og Billund og selv har fundet nye veje i sit forsøg på at skabe et bedre arbejdsmiljø og fastholde de ansatte:
“Der er mange i hotelbranchen, som er rigtig gammeldags og stadig tænker i ældgamle baner, hvor man bare skifter folk ud, hvis det ikke fungerer. Det duer ikke i dag. Man mister kompetencer hver gang,” udtaler Tony Bak.
Nye generationer på arbejdet
Direktøren på Atlantic-hotellerne har derfor indført et tilbud om en anonym trivselsmåling til medarbejderne fra virksomheden Howdy, som hver 14. dag via en app nudger Atlantics medarbejdere til at svare på spørgsmål om eksempelvis deres humør og søvn:
“Vi har mange yngre ansatte også, som kun er her i en kortere periode i livet. Og de unge kræver noget andet i dag,” fortæller Tony Bak fra Atlantic, der ser Howdys beredskab som et initiativ, der relativt billigt signalerer til medarbejderne, at man er villig til at lytte til dem også:
“Den generation, der kommer ud på arbejdsmarkedet nu er vant til at blive inkluderet og taget med på råd i alt, så hvis jeg kører videre i det gamle spor, så taber jeg,” forklarer Tony Bak, der som hotel-kaptajn gennem 40 år - med erfaring fra både direktørstillingen på Hotel D’Angleterre og Radisson SAS - ved, at branchen generelt døjer med et højt sygefravær, fordi arbejde i køkkener og receptioner og med rengøring er hårdt. Og derfor er der ingen vej uden om en kulturændring:
“Hvis vi bliver vi med at lede, som vi har gjort de sidste 20-30 år, så kommer vi til at tabe på den høje udskiftning på personalefronten,” udtaler Tony Bak, der mener, at branchens arbejdskultur trænger til en makeover:
“Hele branchen har brug for en ransagning med henblik på at ændre arbejdskulturen.”
Glade ansatte - glade kunder
Knud Bjerre, der leder det 22.500 m2 store KulturCenter Skive med biograf, vandland og håndboldhaller, koncertsale og kursus- og konferencefaciliteter er ligesom Tony Bak også begyndt at tilbyde sine ansatte trivselsmålinger:
“Vi har over 500.000 gæster om året, så vi bliver nødt til at sikre et godt arbejdsmiljø. Hvis medarbejderne ikke er tilfredse, så får kunderne ikke den gode betjening og service, som de forventer og har krav på,” udtaler Knud Bjerre, der ser mange af sine kolleger i kulturbranchen slås med dårlig trivsel:
“Vi er i en tid, hvor vi skal arbejde med at fastholde vores dygtige medarbejdere, og lønnen er ikke afgørende. Det er lige så vigtigt i dag, at man som leder kerer sig som de ansatte, praktiserer åbenhed og lytter til dem,” fortæller Knud Bjerre.
Anonymitet
Derfor har direktøren for KulturCenter Skive også været glad for løsningen med et eksternt trivselsberedskab, fordi det giver medarbejderne mulighed for at få hjælp anonymt:
“Der kan være emner, hvor man som medarbejder gerne vil tale med en anonym person. Howdy giver rådgivning til at tackle de udfordringer medarbejderen måtte have - både fysisk og psykisk. Det er vigtigt, at medarbejderen på den måde får en anonym ekstern sparring, hvor jeg som leder ikke lytter med,” forklarer Knud Bjerre.
Direktøren fra Skive har da også ifølge eget udsagn fået en del positive tilbagemeldinger fra ansatte, der har været glad for de råd, de har modtaget fra Howdys eksperter, der ringer medarbejdere op og tilbyder hjælp, hvis deres app-drevne svar på medarbejdernes trivselsmålinger viser faldende trivsel.
HORESTA: Stort fokus på arbejdsmiljø
Og hotel-direktør Tony Bak og kulturcenter-direktør Knud Bjerres fokus på arbejdsmiljø skriver sig ind i en ny tendens for hele branchen fortæller direktør for Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets brancheforening HORESTA, Pia E. Voss:
"Vi har lige lavet en ny medlemsundersøgelse, hvor vi har spurgt til, hvor meget fokus, der er på medarbejdertrivsel hos de respektive virksomheder. Her svarer næsten 75 %, at deres virksomheder i høj eller nogen grad er optaget af psykisk trivsel," fortæller den administrerende direktør i HORESTA, Pia E. Voss:
"Vi har lavet et værktøj til benchmarking af det psykiske arbejdsmiljø i virksomhederne, og den ordning har allerede knap 70 virksomheder valgt at betale for. Vi har også for nyligholdt en konference udelukkende om arbejdsmiljø, hvor over 100 virksomheder deltog."
Og HORESTAs direktør Pia E. Voss deler hoteldirektør Tony Baks analyse af behovet for nytænkning med henvisning til de unge:
"De unge stiller nye krav til arbejdsmarkedet og omgangstonen, og de er meget mere opmærksomme på, hvordan de har det i deres arbejdssituation."
Nøgleord
Kontakter
Adm. Direktør i Hotel Atlantic, Hotel Kolding & The Lodge Billund Tony Bak: tb@hotelatlantic.dk, Tlf. 20 96 16 16
Direktør for KulturCenter Skive Knud Bjerre, knud@kcskive.dk, Tlf. 20 96 16 16
Salgschef Gunnar Brabrand, Howdy: gbr@howdy.care, Tlf. 51 71 77 03
Kommunikationsrådgiver Simon Sund Hall, HORESTA: Tlf. 25 70 48 90
Billeder
FAKTA
Fra juni til november 2022 var der 5.780 forgæves rekrutteringer efter køkkenmedhjælpere, 3.040 forgæves rekrutteringer efter kokke og 1.580 efter tjenere. Det svarer til, at hhv. 45, 29 og 35 pct. af stillingsopslagene ikke blev besat. Det viser en undersøgelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.Nye tal: Manglen på arbejdskraft lammede restauranter og hoteller (horesta.dk)
OM HOWDY
Virksomheden Howdy hvis navn bygger på “How do you do?” har eksisteret siden 2014, hvor Rasmus Hartung udviklede ideen om en forebyggende indsats mod stress og mistrivsel i samarbejde med professor i psykolog Per Bech. Howdy giver medarbejderne et trivselstjek per app med spørgsmål om søvn og humør hver 14. dag baseret på WHO´s trivselsindeks og et beredskab med uafhængige psykologer følger så op på målingerne med tilbud om rådgivende samtaler.
OM KULTURCENTER SKIVE
Kulturcenter Skive fra 1967 er en erhvervsdrivende fond med 28 fastansatte, 240 løstansatte og 525.000 besøgende om året. Kulturcenteret rummer 22.500 m2 med fire biografsale, koncertsale, restaurant, café og konferencefaciliteter og derudover 1400 m2 med motionscenter, tre håndboldhaller og subtropisk badeland. KulturCenter Skive og Skive Theater - Store oplevelser for alle (kcskive.dk)
OM ATLANTIC
Tre hoteller i tæt samspil med det lokale handelsliv i det midtjyske: Består af Hotel Atlantic i Aarhus, Hotel Kolding og The Lodge Billund og udvider i løbet af sommeren 2023 med hotel i Vejle. 130.000 årlige logerende gæster, Omkring 200 medarbejdere, hvoraf en del er sæson- og deltidsmedarbejdere. Hotel Atlantic | Aarhus | Centrally located by the harbor
Howdy
Njalsgade 76
København 2300
http://www.howdy.care/dk
Følg pressemeddelelser fra Howdy
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Howdy
Mændenes Kampdag: Et telefonopkald reddede Steen fra at gå ned med et brag16.11.2023 08:19:00 CET | Pressemeddelelse
Kort lunte, vrede og en adfærd med at trække sig væk. Det er nogen af de barrierer, som blokerer mænds chance for at få hjælp, når de mistrives eller har stress. I Danmark mistrives ca. hver syvende mand. Og skal han have hjælp, så kræver det ofte en opsøgende indsats.
Sosu’ere i Sorø får trivselstjek og psykolog-opkald11.4.2023 08:14:00 CEST | Pressemeddelelse
Et klap på hånden og tid til at lytte. Ældreomsorg handler om andet end papirer og pilleglas, men manglen på medarbejdere sætter tempoet op, så ansatte brænder ud. I Sorø Kommune får omsorgstrætte sosu’ere hjælp af ny teknologi med trivselstjek og eksterne psykologer.
Grønne virksomheder måler ansattes trivsel7.3.2023 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
Bæredygtighed handler også om mental trivsel. Medarbejdere på affaldsplatforme og i vind- og solenergibranchen får derfor i stigende grad tilbud om målinger af stress og psykologisk støtte. Og med kommende nye EU-krav om bæredygtighed vil flere virksomheder følge trop, vurderer Lederne.
Chefsygeplejerske: Humør-måling styrker arbejdsmiljø2.12.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Medarbejdere på Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse får nu tilbudt personlige test af deres mentale helbred og trivsel. Løbende test tilsat psykolog-samtaler har nemlig gjort både medarbejdere og patienter gladere på kirurgisk afdeling
Psykisk sårbare studerende får hjælp med app og opsøgende rådgivning28.9.2022 13:53:00 CEST | Pressemeddelelse
Angst, stress og ensomhed. Hver femte studerende er i risikozonen for at få behov for hjælp og på sigt ende i psykiatrien. Men nu viser et forsøg fra Studenterrådgivningen at løbende trivselsmålinger og opkald fra rådgivere kan hjælpe