HK Handel har fået ny formand

På HK Handels kongres er Mette Høgh netop valgt som ny formand.

Mette Høgh er fra dags dato formand for HK Handel, der organiserer over 32.000 handelsansatte i butik, på lager og kontor i Danmark.

Hun er både stolt og ydmyg over valget.

- Det forpligter at stå i spidsen for HK Handel – både på forbundsplan og på afdelingsplan. Alle vores medlemstyper skal se sig som en lige stor andel af HK Handel, uanset om de arbejder med dagligvarer eller specialvarer, og om de arbejder i butik, på lager eller kontor, siger Mette Høgh, formand i HK Handel.

Mette Høgh er valgt på HK Handels kongres uden modkandidat. Og det er en formand, der er velbevandret inden for fagforeningens arbejde. Med tre årtiers erfaring i HK er hun et velkendt ansigt i organisationen.

Hun startede som faglig medarbejder i HK Vestsjælland for 30 år siden og rykkede siden hen til HK Hovedstaden, hvor hun i en periode var faglig chef. I 2012 blev hun valgt som formand for HK Handel Hovedstaden.

Nu glæder Mette Høgh sig til at kæmpe endnu hårdere for gode arbejdsvilkår til handelsansatte.

Der er brug for os og vores fællesskab – måske endda mere end nogensinde før i en verden, hvor alle vil være direktør i eget arbejdsliv og tager for givet, at de rettigheder, som vi har kæmpet for, er en selvfølge. Men det ved vi er løgn – for til hver eneste overenskomstforhandling har arbejdsgiverne ønsket at fjerne det, som vi tidligere har tilkæmpet. Så intet kan tages for givet, siger Mette Høgh.

Mette Høgh ønsker blandt andet, at overenskomsten får en mere central rolle i tillidsrepræsentanternes uddannelse, så de bliver bedre klædt på til at drøfte rettigheder, samt at få opbygget en tættere relation til arbejdsmiljørepræsentanter.

- Vi skal sætte hinanden i stævne, så vi kan udvikle nye tiltag, der gavner og udvikler vores medlemmer, så de oplever, at det gør en forskel at være en del af vores fællesskab. Men for at komme dertil skal vi turde at fejle og asfaltere, mens vi kører. Kort sagt: vi skal være agile, fordi det er den verden, som vi er en del af, siger HK Handels nye formand.

Mette Høgh overtager posten fra Per Tønnesen, der har siddet på formandsposten siden 2012 og har været fagligt aktiv i 40 år. Per Tønnesen fratræder til pension.

Om Mette Høgh
  • Startede sin karriere som faglig medarbejder for 30 år siden i HK Vestsjælland
  • Rykkede i starten af 1990'erne til HK Hovedstaden, hvor hun blev faglig chef
  • I 2012 blev hun valgt som formand for HK Handel Hovedstaden