HK Handel: Dispensation af lukkelov skaber utryghed hos butiksansatte

Dispensationen af lukkeloven i påsken belaster de i forvejen hårdt pressede butiksansatte, der lige nu i forvejen er under stort pres, mener HK Handel.

Erhvervsministeriets beslutning om at dispensere lukkeloven i påsken vækker harme i HK Handel.

Som Danmarks største fagforening for butiksansatte er det overraskende for os, at ministeren ikke i højere grad har taget os med på råd i forbindelse med det nye tiltag.

- Vi vil gerne gøre erhvervsministeren og arbejdsgiverne opmærksom på, at de butiksansatte udgør en essentiel del af detailhandlen. Denne beslutning belaster de ansatte yderligere, og vi finder ikke noget grundlag for beslutningen, siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.

I HK Handel er der i forvejen travlt med at rådgive medlemmer, der føler sig utrygge ved at gå på arbejde, og som allerede udviser stor fleksibilitet og sætter sig selv i risikofare hver dag.

- En udvidet åbningstid i påsken vil ikke kun belaste de ansatte yderligere, men vi må også forvente, at nogle vil bukke under for stress eller anden sygdom med det arbejdspres, de i forvejen har i øjeblikket med at holde gang i forsyningerne til hele Danmark, siger han og tilføjer:

- Vi finder det i øvrigt mærkværdigt, at man for at sprede smitterisikoen blandt kunder, forlænger perioden for smitterisiko for medarbejderne i detailhandlen, siger Per Tønnesen.

Eftersom statsministeren har aflyst ’påskefrokosten’, er der ifølge HK Handel ingen grund til at frarøve de hårdtarbejdendes ansattes velfortjente fridage, og det bakkes i øvrigt også op af COOP, der i går også udtrykte utilfredshed med tiltaget i pressen.

- Den ekstraordinære situation vi er i, kræver selvfølgelig en ekstraordinær fleksibilitet fra alle sider. Det har butiksansatte også vist i høj grad de seneste uger. Men vi ønsker ikke at belaste medarbejdere med initiativer, vi finder grundløse, som i øvrigt hverken minimerer risikoen for smitte eller beskytter personalet i frontlinjen, siger Per Tønnesen.

HK Handel ønsker i den situation desuden at minde om, at overenskomstens regler stadig gælder.

- Vi vil anmode vores medlemmer om at fastholde deres fire ugers varsel i forhold til ændringer i arbejdsplanerne, så de ikke frivilligt accepterer ændringer i den allerede fastlagte arbejdsplan, siger Per Tønnesen.