HK: Frikommuner er første skridt på vejen til en effektiv og værdig jobindsats

Færre, stive proceskrav giver medarbejderne bedre faglige muligheder for at skabe resultater i samarbejde med borgere og virksomheder, lyder det fra HK Kommunal.

Regeringen har udvalgt Hillerød, Greve, Silkeborg og Aabenraa Kommune som velfærdskommuner på beskæftigelsesområdet. I HK Kommunal ser næstformand, Pia Lund Jeppesen, frem til, at de fire kommuner kan bane vejen for et fremtidigt beskæftigelsessystem, der er bygget på tillid og faglighed.

- Jeg håber meget, at erfaringerne fra de fire kommuner kommer til at fungere som afsæt til en samlet nytænkning af hele beskæftigelsesområdet. For der er i den grad grund til at starte forfra. Det er åbenlyst, at systemet på mange måder er sandet til i regler og bureaukrati, fordi det i årevis er knopskudt uden, at nogen har ryddet op og saneret undervejs. Tankevækkende er det, at mere end halvdelen af landets kommuner har udtrykt ønske om at blive sat mere fri. Det er et vink med en vognstang om, at noget bør ændres, siger Pia Lund Jeppesen.

Medarbejderne i beskæftigelsesindsatsen oplever ifølge HK Kommunals næstformand dagligt, at systemkrav prioriteres på bekostning af den tid og de indsatser, der kunne gøre en yderligere forskel for de ledige.

- Det er utilfredsstillende for borgere og virksomheder, og det er frustrerende for de ansatte. Helt afgørende er det, at både borgere og ansatte i beskæftigelsessystemet fremover bliver mødt med en langt højere grad af tillid. Mere tillid til borgerens aktuelle evner og ønsker. Og mere tillid til medarbejdernes faglighed, så borgernes kan tilbydes en mere individuel indsats frigjort fra de mange stive proceskrav. Vi skal væk fra et system, der i udgangspunktet er baseret på mistillid. Frikommuneforsøget kan danne fundamentet for et mere effektivt og værdigt beskæftigelsessystem, siger Pia Lund Jeppesen, der repræsenterer hovedparten af de ansatte på landets jobcentre.

Silkeborg er en af de fire kommuner, der nu er udpeget som velfærdskommune på beskæftigelsesområdet. Her hilser HK-tillidsrepræsentant i beskæftigelsesafdelingen, René Aaby Rasmussen, regeringens beslutning om at give hans arbejdsplads mere frihed i jobindsatsen velkommen.

- Der er nu sat en overordnet ramme for, at vi i Silkeborg kan arbejde videre med nogle af de indsatser, vi allerede har sat i søen. Gennem en række investeringsprojekter og i et tæt samarbejde med borgere og virksomheder har vi opnået gode resultater med at give rigtig mange borgere fodfæste på arbejdsmarkedet. Vi er blevet kloge på, hvad der rent faktisk virker i beskæftigelsesindsatsen. Jeg ser frem til, at vi nu får endnu bedre muligheder for at strømline indsatsen til gavn for borgere og virksomheder, siger René Aaby Rasmussen.

Næstformand i HK Kommunal, Pia Lund Jeppesen, tlf. 61550566
HK-tillidsrepræsentant i Beskæftigelsesafdelingen, Silkeborg Kommune, René Aaby Rasmussen, tlf. 89705705