Hjælp os, så vi fortsat kan hjælpe

Mennesker, der er udsatte, hjemløse, misbrugere, psykisk syge eller fattige børnefamilier, går ikke væk, selvom landet er lukket ned i stor stil. Kirkens Korshærs sociale arbejde fortsætter som en del af samfundets kritiske funktioner. Men indtægterne er forsvundet, så organisationen er på den. Hjælpepakke er helt nødvendig, lyder det.

Kirkens Korshær er med sit sociale hjælpearbejde blandt samfundets allermest udsatte til stede i knap 30 byer i hele Danmark. Dertil kommer de 240 genbrugsbutikker, der under normale omstændigheder udgør størstedelen af organisationens indtægter. Men siden 12. marts har butikkerne været lukkede. Det betyder, at Kirkens Korshær i øjeblikket mister min. 2 millioner kroner om ugen.

- Vi taber, hvad der svarer til et helt års drift af én varmestue om ugen under coronakrisen. Vi er nødt til at følge myndighedernes anvisninger og passe godt på dem, der er ekstra udsatte for smitte. Det er ikke kun vores brugere i det sociale arbejde – det er også de knap 7.000 frivillige, der driver vores genbrugsbutikker, fortæller chef for Kirkens Korshær, Helle Christiansen.

Størstedelen af de frivillige i Kirkens Korshærs genbrugsbutikker er ældre mennesker, 70+, der anses for at være i risikogruppen. For at beskytte dem – og kunderne - mod smitte, lukkede Kirkens Korshær altså sine butikker som følge af udmeldingerne fra myndighederne.

Fast grund til hjælpearbejdet

Og det koster i kassen, lyder det fra Kirkens Korshær, der især er pressede på likviditeten.

- Min drøm med en hjælpepakke er ikke guld og grønne skove. Det er bare fast grund under fødderne. Hjælp til at vi kan fortsætte med at hjælpe, siger Helle Christiansen og tilføjer, at Kirkens Korshær med sin økonomiske sammensætning ikke kan rummes i de nuværende hjælpepakker fra regeringen.

- Situationen lige nu viser, hvor vigtigt vores sociale arbejde for udsatte i Danmark, er. Vi er der, hvor ingen andre er – og samtidig bliver vi inddraget i løsninger rundt omkring i hele landet. Vi har en tæt kontakt til brugerne og kan dække deres behov. Samtidig har vi et stærkt samarbejde med kommunerne og de øvrige organisationer. Det gør, at vi hurtigt og effektivt kan etablere nødherberger, suppekøkkener og kontaktpunkter. Netop fordi vi er her i forvejen, har ekspertisen og fordi vi har relationerne og kontakten til brugerne, indgår vi i de kritiske funktioner, forklarer hun.

Kirkens Korshær havde i 2018 en omsætning på omkring 250 millioner kroner. Heraf stammede over halvdelen fra genbrugsbutikkerne.