Halvårsregnskab 2022: Vækst i Telias serviceomsætning for fjerde kvartal i træk

Telia Company offentliggør i dag resultatet for første halvår af 2022, hvor Telia Danmark rapporterer om fortsat vækst i service revenue og EBITDA.
Telias netværksmodernisering og 5G-udrulning nåede 62% befolkningsdækning den første juli 2022.

I andet kvartal leverer Telia Danmark et service revenue-resultat på 706 mio. danske kroner mod 687 mio. danske kroner i andet kvartal 2021. Det er fjerde kvartal i træk, at Telia rapporterer om vækst i serviceomsætningen (YoY).

Driftsresultatet (adjusted EBITDA) ender på 176 mio. danske kroner i Q2 mod 159 mio. danske kroner i andet kvartal af 2021.

Kundebasen er vokset til 1.631.000 sim-kort, hvoraf 1.351.000 er mobilkunder og 280.000 er IoT/M2M-løsninger.

”Vi leverer konsekvent på Telia Danmarks turnaround med fokus på profitabel vækst. Vores forbedrede prissætning og nye kundetilbud bidrager til den fortsatte vækst i serviceomsætningen. Den betydelige EBITDA-vækst er understøttet af vores løbende forenkling og digitalisering af forretningen. Vi følger samtidig nøje, hvordan inflationspresset fra stigende energiomkostninger med mere påvirker vores økonomiske resultater. Samlet set er jeg glad for at se, hvordan vores dedikerede indsats og målrettede initiativer viser sig i resultaterne”, siger Petr Cermak, CEO i Telia Danmark.

I maj lancerede Telia ’Næsten Ny’, der giver kunderne mulighed for at købe en klargjort, brugt mobiltelefon til en attraktiv pris med samme garanti som en ny telefon. Tiltaget er et væsentligt element i Telias cirkulære indsats, hvor de genbrugte telefoner er med til at sikre en bedre udnyttelse af klodens begrænsede ressourcer ved at forlænge mobiltelefonernes levetid.

I juni indgik Telia og Telenor en elkøbsaftale med Better Energy, som vil resultere i opførelsen af en ny solcellepark i Danmark, som forventes færdigopført og i drift i løbet af 2024. Over en tiårig periode vil solcelleparken levere grøn strøm svarende til 75% af energiforbruget i Telia og Telenors fælles mobilnetværk.

Telias netværksmodernisering og 5G-udrulning nåede 62% befolkningsdækning den første juni 2022. Telias målsætning er at nå 75% befolkningsdækning med 5G ved udgangen af 2022 og fuld 5G-dækning i løbet af 2023.

Nøgletal

Q2 2021

Q2 2022

Service Revenue

687 MDKK

706 MDKK

Adjusted EBITDA

159 MDKK

176 MDKK

Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q2 2022-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.

Petr Cermak, CEO i Telia Danmark