Grønt valgforbund i Region Syddanmark

Enhedslisten, De Rød-Grønne (Ø) samt Veganerpartiet (G) har valgt at indgå et valgteknisk samarbejde til regionsrådsvalget i Region Syddanmark den 16. november 2021.

Fra venstre: Anna Astrid Høy-Nielsen, Veganerpartiet og Lars Mogensen, Enhedslisten

Formålet med samarbejdet er at sikre flest mulige grønne mandater i det kommende regionsråd.

Anna Astrid Høy-Nielsen, kandidat for Veganerpartiet, udtaler: ”Veganerpartiet stiller op for første gang, og vi ønsker at give naturen og dyrene en stemme i regionsrådet. Med dette samarbejde håber vi, at vi har en reel chance for at blive valgt ind.”

Lars Rosenkvist, der er læge og også kandidat for Veganerpartiet, nævner, at man ved at stemme på liste G får en samlet pakke. Mindre animalsk produktion medfører mindre CO2-udledning, bedre forhold for natur og biodiversitet, øget sundhed og reducerede sundhedsudgifter.

Enhedslisten håber på samme måde, at samarbejdet kan øge opmærksomheden på de grønne politikområder i regionsrådet.

Ambitiøse målsætninger og flotte ord om klima, natur og økologi er ikke nok. Det skal følges op af konkrete politiske tiltag. Med dette samarbejde håber vi på et øget fokus på grønne løsninger, både i valgkampen og i regionsrådet”, udtaler Lars Mogensen, kandidat for Enhedslisten.

Enhedslisten har i øjeblikket 2 ud af de 41 pladser i regionsrådet, mens Veganerpartiet stiller op for første gang.

For yderligere informationer:

Anna Astrid Høy-Nielsen, Veganerpartiet
Tlf. 31 16 85 75 – anna@vgpt.dk

Lars Rosenkvist, Veganerpartiet
Tlf. 25 111 222 – lr@vgpt.dk

Lars Mogensen, Enhedslisten
Tlf. 28 24 75 01 - lmo@rsyd.dk

Europæiske dyrerettighedspartier i fremgang25.3.2021 11:01:33 CET | Pressemeddelelse

I sidste uge vandt det hollandske dyrerettighedsparti, Partij voor de Dieren, seks sæder ved parlamentsvalget. Ugen forinden opnåede det tyske dyrevelfærdsparti, Tierschutzpartei, rekord mange stemmer ved delstatsvalget. Dyrerettighedspartier i Europa viser sig at have fremgang, det engelske dyrevelfærdsparti går på valg til maj, og det danske Veganerpartiet går til kommunal- og regionalvalg til efteråret.

Veganerpartiet i nyt landbrugsudspil: Luk det konventionelle husdyrlandbrug senest 203012.3.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mens regeringen fortsat udskyder sit klima-landbrugsudspil, har Veganerpartiet nu fremlagt sit eget. Partiet mener, der i den grad mangler politisk handling på landbrugsområdet. De lægger derfor op til at lukke hele det konventionelle husdyrlandbrug inden 2030 i nyt landbrugsudspil foruden at oprette et uafhængigt ekspertråd og etablere en ny fond for at støtte processen.