Grønt valgforbund i Region Syddanmark

Enhedslisten, De Rød-Grønne (Ø) samt Veganerpartiet (G) har valgt at indgå et valgteknisk samarbejde til regionsrådsvalget i Region Syddanmark den 16. november 2021.

Fra venstre: Anna Astrid Høy-Nielsen, Veganerpartiet og Lars Mogensen, Enhedslisten

Formålet med samarbejdet er at sikre flest mulige grønne mandater i det kommende regionsråd.

Anna Astrid Høy-Nielsen, kandidat for Veganerpartiet, udtaler: ”Veganerpartiet stiller op for første gang, og vi ønsker at give naturen og dyrene en stemme i regionsrådet. Med dette samarbejde håber vi, at vi har en reel chance for at blive valgt ind.”

Lars Rosenkvist, der er læge og også kandidat for Veganerpartiet, nævner, at man ved at stemme på liste G får en samlet pakke. Mindre animalsk produktion medfører mindre CO2-udledning, bedre forhold for natur og biodiversitet, øget sundhed og reducerede sundhedsudgifter.

Enhedslisten håber på samme måde, at samarbejdet kan øge opmærksomheden på de grønne politikområder i regionsrådet.

Ambitiøse målsætninger og flotte ord om klima, natur og økologi er ikke nok. Det skal følges op af konkrete politiske tiltag. Med dette samarbejde håber vi på et øget fokus på grønne løsninger, både i valgkampen og i regionsrådet”, udtaler Lars Mogensen, kandidat for Enhedslisten.

Enhedslisten har i øjeblikket 2 ud af de 41 pladser i regionsrådet, mens Veganerpartiet stiller op for første gang.

For yderligere informationer:

Anna Astrid Høy-Nielsen, Veganerpartiet