Grønland afskriver udviklingshæmmede – Danske kommuner betaler
I Grønland har man ikke selv de nødvendige institutionstilbud til stærkt udviklingshæmmede borgere. Det har vi i Danmark. Blandt andet på Kofoedsminde i Rødby på Lolland, hvor vi løbende tager imod borgere fra Grønland, som er stærkt udviklingshæmmede og ofte også har et eller flere kriminelle forhold i bagagen.
Mens de grønlandske borgere er i Danmark, er de stadig Grønlands ansvar. Det er kommunen i Grønland, der skal betale og er forpligtet til at handle. Men det forhold ændrer sig, hvis borgeren begår kriminalitet og får en dom i Danmark. For en dansk dom betyder dansk ansvar. Og så er det fremadrettet den danske kommune, som han bor i, der overtager forpligtelsen til at handle og betale, også selvom borgeren er fra Grønland.
Borgmester i Lolland Kommune Holger Schou Rasmussen fortæller: ”Det er en stor opgave og en dyr udgift at pålægge de danske kommuner, der huser institutioner, som kan tage imod de udviklingshæmmede borgere fra Grønland. Ofte løber det hurtigt op i tocifrede millionbeløb. Det er penge, der går fra vores egne borgere, og en opgave, som vi hverken selv har valgt eller kan styre”.
Han fortsætter: ”Det er et godt gammelt princip, at man tager hånd om sine egne – og det bør Grønland også gøre. Det er ikke fair, at en gruppe sårbare borgere bliver kastebold i et rigsfællesskab, hvor Grønland med de nuværende regler kan vende ryggen til, helt uden opfølgning. Der er brug for at få ændret regler og retspraksis, så grønlandske borgere forbliver Grønlands ansvar, uanset hvad der sker, mens de er i Danmark”.
Mange af de udviklingshæmmede borgere, der kommer til Danmark, har aldrig før været væk fra Grønland. De siger farvel til familie og netværk og strander i et land 4.000 kilometer væk, uden kendskab til sprog, kultur og samfund. Danmark er ikke forpligtet til at sikre en kontakt til det grønlandske ophav, så hvis familien vil på besøg, skal de betale selv. Næppe et forhold, der gør det let at holde kontakt.
”Det er en gruppe borgere, der i forvejen er sårbare. Og når de bliver sendt væk fra Grønland, mister de let både relationer og kontakt til deres hjemland. De bliver efterladt uden større opfølgning og med deres grundlæggende borgerrettigheder placeret i en gråzone. Det kan ingen være bekendt, og det er derfor vigtigt, at vi får lavet den aktuelle retspraksis om. Det handler ikke blot om økonomi, men også om tryghed, sikkerhed og om at gøre det, der er etisk korrekt; Grønland bør tage hånd om sine egne. Uanset hvor de er,” siger Holger Schou Rasmussen.
Nøgleord
Kontakter
Holger Schou RasmussenBorgmester, Lolland Kommune
Tlf:23 24 91 80Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Fast læge på Center for Handicaps botilbud skaber tryghed og styrker sundheden29.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Beboerne på Center for Handicaps fire botilbud skal have lettere og mere direkte adgang til sundhedsfaglig hjælp og rådgivning i hverdagen. Fremover er der derfor tilknyttet en fast læge på Krogsbølleparken, Stormarken 1-5, Flintebjerg Nord/Syd og Flintebjerg Øst/Vest.
Ungeløftet: Fælles indsats skal give unge en ny start25.9.2025 11:02:37 CEST | Pressemeddelelse
Nye partnerskaber skal hjælpe unge uden job og uddannelse godt videre i livet og samtidig sikre det lokale erhvervsliv ekstra arbejdskraft. Lolland Kommune inviterer til lancering af Ungeløftet med besøg af beskæftigelsesministeren.
Stor undersøgelse på vej: Behov for arbejdskraft?18.9.2025 21:48:46 CEST | Pressemeddelelse
I de kommende uger vil 1.400 virksomheder på Lolland få en invitation til at være med i en ny undersøgelse, der blandt andet skal afdække de lokale rekrutteringsbehov og erfaringer med international arbejdskraft. Udvalgsformand Vibeke Grave håber, at mange vil deltage.
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum