Grelle eksempler på sexisme og sexchikane i handelsbranchen

En ny undersøgelse foretaget blandt HK Handels arbejdsmiljørepræsentanter viser, at hver tredje af de adspurgte selv har oplevet uønsket seksuel adfærd eller har oplevet en kollega være udsat for det inden for det seneste år.

Bemærkninger af grænseoverskridende seksuel karakter. Befamlinger på brysterne. Og kolleger, der har taget billede af en anden kollega i omklædningsrummet.

Det er blot nogle af de oplevelser med uønsket seksuel adfærd, HK Handels arbejdsmiljørepræsentanter har set eller oplevet på egen krop på deres arbejdspladser i butikker, på lagre og kontorer i løbet af det seneste år.

- Det her er en problematik, som vi skal tage meget alvorligt. Der er ingen, der skal udsættes for grænseoverskridende adfærd, når man blot vil passe sit arbejde. Vi hører om både fysiske og verbale krænkelser, og det skal vi til livs. Derfor vil vi sikre, at tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter har redskaber til at hjælpe krænkede kolleger, fastslår Per Tønnesen, formand for HK Handel.

En tredjedel har oplevet uønsket seksuel adfærd

På en netop overstået konference for arbejdsmiljørepræsentanter tog HK Handel temperaturen på udbredelsen af sexisme og sexchikane inden for handelsbranchen. Undersøgelsen viser, at 3 ud af 32 arbejdsmiljørepræsentanter selv har oplevet uønsket seksuel adfærd, mens 8 har oplevet en eller flere kolleger være udsat for dette.

Undersøgelsen understreger en helt særlig udfordring for handelsbranchen, når det gælder uønsket seksuel adfærd. Den viser nemlig, at det i en del tilfælde er kunder, der står bag krænkelserne, og at det ikke blot er noget, der foregår kollega til kollega eller mellem chef og medarbejder.

Derfor må arbejdsgiverne på banen. Både i forhold til at sikre et arbejdsmiljø uden krænkelser internt og for at sikre, at der er en særlig plan og instruks for, hvor de butiksansatte kan gå hen, når en kunde er gået over stregen, mener Per Tønnesen.

- Vi står med en særlig udfordring på butiksområdet, fordi det i nogle tilfælde er kunder, der står bag den grænseoverskridende adfærd. Det kan være svært at håndtere i et miljø, hvor mantraet ofte er, at kunden altid har ret, siger han og fortsætter:

- Vi skal ikke ud i, at den muntre tone i butikken forsvinder mellem kollegerne eller mellem kunder og medarbejdere. Der skal selvfølgelig være en respektfuld og ordentlig tone. Derfor er det vigtigt, at de enkelte butikker laver handlingsplaner for, hvordan medarbejderne skal håndtere sexisme og chikane fra kunder, og det vil vi nu rejse over for arbejdsgiverne, siger Per Tønnesen.

Fakta om HK Handels undersøgelse

En gruppe af HK Handels arbejdsmiljørepræsentanter deltog i uge 40 i en konference om arbejdsmiljø. Foranlediget af den verserende debat om sexisme og sexchikane undersøgte HK Handel via en anonym spørgeskemaundersøgelse omfanget af uønsket seksuel adfærd på de deltagernes arbejdspladser.

Heidi Røndbjerg-ChristensenPressemedarbejder