Education Esbjerg

Graduate Program tiltrækker erhvervstalenter fra hele landet

Education Esbjerg har med et nytænkende Graduate program succes med at tiltrække både spændende og anderledes profiler, samtidig med at virksomhederne ser en gevinst i et tæt og forpligtende samarbejde om de færdiguddannede.

Det skal ikke længere være en udfordring at tiltrække eller fastholde højtuddannet arbejdskraft til Sydvestjylland. Derfor gik seks virksomheder sammen med Education Esbjerg sidste år om at søsætte et helt nyt og anderledes graduate program med den særlige opbygning at nyuddannede, gennem to år, får en stejl læringskurve på tværs af flere virksomheder. Konceptet viste sig at være en succes, der kom mange kvalificerede ansøgere fra hele landet til første hold og både virksomheder og kandidater fik øjnene op for nye profiler og karriereveje. Nu starter rekrutteringen til det nye hold, og der søges efter 17 nye kandidater til stillinger i ti forskellige private og offentlige virksomheder som f.eks. Skattestyrelsen, Blue Water Shipping, Advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius og Esbjerg Kommune.

”Åbne for flere spor af profiler”

De 10 virksomheder som står klar til at byde hinandens graduates indenfor tæller alle virksomhederne fra første hold samt fire nye. For én af de nye virksomheder, Advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius, er det netop rotationsopbygningen på tværs og det fælles erhvervssamarbejde, der gør dem så nysgerrige på konceptet at de, selvom det er første gang de er med, står klar med hele tre graduate stillinger:

Vi synes, det er en spændende mulighed for at rekruttere kandidater med en anderledes uddannelse end den vi ellers kender fra jurister og samtidig indgå i et samarbejde med andre virksomheder i Esbjerg, hvor vi sikkert kan blive inspireret af deres måde at drive virksomhed på,fortæller Corna Levin Much, der er advokat og partner hos Kirk Larsen & Ascanius.

Birgitte Stenderup, Personale og Udviklingschef i Esbjerg Kommune forventer også at kunne byde velkommen til profiler med flere forskellige kompetencer. De har ligeledes budt ind med tre graduate stillinger - hvilket, i det to-årige forløb, potentielt kan sende yderligere seks graduates igennem kommunen.

Vi håber, at det kan give os muligheden for at få graduates med flere forskelligartede kompetencer, og det kan måske åbne vores øjne til alternative typer af kandidater. Vi er åbne over for flere spor af profiler - for os betyder det mere, at det er profiler med stærke faglige evner, som kan og vil være med til at udvikle Esbjerg Kommune”, fortæller Birgitte Stenderup.

Udover Esbjerg Kommune og Kirk Larsen & Ascanius er følgende virksomheder med i Co-Business Graduate Program hold 2022: Deloitte, Blue Water Shipping, Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, NemByg, Telesikring, Semco Maritime og VIKING Life-Saving Equipment.

Det kan vi virkelig bruge til noget”

Rekrutteringen til graduate programmet er faciliteret af Education Esbjergs HR Partner Anne Sofie Skou Jessen. Hun er drivkraften bag programmet og hende, der skal få puslespillet mellem virksomhedernes ønsker til profiler, sammensætning af de forskellige rotationer og ansøgere til at gå op i en højere enhed.

Det spændende ved rekrutteringsprocessen her er, at vi leder efter nye medarbejdere til fremtiden for virksomhederne. Det betyder, at jeg har mulighed for at præsenterer dem for profiler, de ikke vidste de manglede, og som de måske ikke ellers ville have opdaget eller ansat. Her er der et stort potentiale! Det har givet nye muligheder og samarbejder ved hold 1 og det samme er jeg sikker på vil ske ved ansættelse til hold 2022, fortæller Anne Sofie Skou Jessen.

Sidste år var Blue Water Shipping én af de seks første virksomheder – det er nu klar på en omgang mere.

Det har været virkelig spændende at blive præsenteret for nogle lidt anderledes profiler, end det vi er vant til at søge efter – og vi har derfor sagt ja til at være med igen, siger Lone Willumsen, HR Business Partner hos Blue Water Shipping og fortsætter:

Vores graduate Nicolaj er kommet virkelig godt ind i virksomheden og bidrager med inputs, som vi ikke har haft før, og som vi virkelig kan bruge til noget. Det bliver spændende at opleve de to andre graduates, som vi skal have i rotation, da deres profiler er meget anderledes end Nicolajs

"Et fællesskab fra start"

Som nyuddannet er netværk altafgørende og med tre forskellige arbejdspladser er der rig mulighed for, både fagligt og socialt, at danne stærke relationer. Relationer der skal danne rammen om en solid support for hver enkelte graduate. Man bliver on-boardet grundigt til hver virksomhed i ens eget forløb, og som hold deltager man i teambuilding og kurser på tværs. On-boarding 2022 starter faktisk allerede til sommer, hvor Education Esbjerg og de deltagende virksomheder, inviterer de kommende graduates til vestkysten til en social og hyggelig introdag.

Arshad Masood er flyttet fra Århus til Esbjerg for at blive en del af graduate programmets første hold. Han startede sit forløb ved Sikkerhedsstyrelsen og mærkede hurtigt et fællesskab med de andre graduates:

Vi var helt naturligt bare et fællesskab fra start. Vi mødte hinanden til introdag i sommers og så har vi været på teambuilding og kursus i september. Og nu er det bare naturligt at vi ringer eller skriver sammen og aftaler at vi kan mødes til frokost eller hygge og spare med hinanden, fortæller han.

”Trække god viden med tilbage”

Hvis man er på jagt efter udvikling og udfordringer, skal man helt sikkert søge det her program - fordi det er det, som det her graduate forløb tilbyder. Man udvikler hele tiden sine kompetencer, når man er forskellige steder, fortæller Arshad Masood, der efter rotationen ved Sikkerhedsstyrelsen skal videre til Semco Maritime og Blue Water Shipping.

I Skattestyrelsen, der er med for første gang, håber de netop på, at den erfaring som deres graduate tilegner sig ude ved de andre virksomheder kan være med til at gøre en forskel for både graduaten og Skattestyrelsen.

At de kommer til at opleve forskellige virksomheder i forløbet kan gøre dem stærkere i at træffe de rigtige valg for deres fremtidige karriere og ruste dem til forandringer på arbejdspladsen. Og så ser vi frem til at vores graduate kan trække god viden med tilbage til vores styrelse, efter rotationerne ved de to andre virksomheder, og berige os på den måde,fortæller Signe Tapdrup, Chefkonsulent ved Skattestyrelsen.

FAKTA BOKS

Antal stillinger: 16

Der søges efter følgende fem profiler:

• Organisationsudvikling med interesse for Human Ressource, kommunikation og bæredygtighed
  • Jura med f.eks. fokus på offentlig ret og forvaltning
  • Finans med interesse for regnskaber, rådgivning og virksomhedsøkonomi
  • IT, digitalisering og teknologi
  • Forretningsudvikling

Deltagende virksomheder: Deloitte, Blue Water, Esbjerg Kommune, Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Nembyg, Telesikring, Kirk Larsen & Ascanius, Semco Maritime og Viking.

Ansøgningsperiode: 22.12.2021-06.02.2022 / Forløbet opstartes d. 01.09.2022

Forløb: Hver graduate roterer mellem flere virksomheder i syv måneder ad gangen. Som afslutning returnerer hver graduate i tre måneder, til deres første virksomhed.

Læs mere her: Co-Bu.dk

Kontakt for yderligere udtalelser:

Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner Education Esbjerg: aj@educationesbjerg.com / m. 23 36 76 02

Camilla Hansen, Kommunikation og Marketingsleder i Education Esbjerg: ch@educationesbjerg.com / m. 42 67 00 38

Arshad Masood, Co-Business Graduate: aam@sik.dk  / m. 25 10 39 44

Information om Education Esbjerg

Education Esbjerg
Torskekaj 1
6700 Esbjerg

Education Esbjerg er etableret i januar 2020 med den vision at tiltrække og fastholde flere unge i Esbjerg. I samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommune igangsætter og understøtter Education Esbjerg initiativer, der i bred forstand skal gøre Esbjerg til en attraktiv by at bo i, uddanne sig og leve i. For at sikre vækst og velfærd i området har Education Esbjerg identificeret 5 indsatsområder:

Etableringen af et fyrtårn - et fysisk vartegn - som er unikt og markant, og som skal rumme uddannelser med fremtidens læringsmiljøer, en international dimension og et banebrydende samarbejde med erhvervslivet;

Uddannelsesudbud – der skal sikre nye relevante og attraktive uddannelser til byen samt skabe smidigere veje gennem uddannelserne;

Esbjerg som førende i erhvervssamarbejde – Education Esbjerg virker som bindeled for en tæt virksomhedskontakt under uddannelsen gennem bl.a. studiejobs, mentorordninger, praktikophold og jobgaranti;

Unge fokus og involvering – unge skal være ambassadører for Esbjergs turn-around. Og unge skal have indflydelse og ansvar i Esbjerg. Et første og unikt eksempel er etableringen af Esbjerg Kulturelle Ungdomsfond, der ikke findes magen til herhjemme;

Branding – De gode uddannelses- og karriereveje, erhvervssamarbejdet, det nære og personlige studiemiljø skal bindes sammen i en stærk fortælling om Esbjerg.

Læs mere om Education Esbjerg på https://www.educationesbjerg.com/.

Følg pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Flere pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Jubel i Esbjerg over nye uddannelser17.1.2023 09:44:33 CET | Pressemeddelelse

Uddannelses- og Forskningsminister Christina Egelund (M) har godkendt tre nye uddannelser, som skal ligge i Esbjerg med det formål at sikre fremdrift for bl.a. den grønne omstilling og SKATs fremtid. De godkendte uddannelser er diplomingeniøruddannelsen i bæredygtig energiteknik, der udbydes gennem Aalborg Universitet, kandidatuddannelsen i idræt og sundhed, der udbydes gennem Syddansk Universitet, samt professionsbacheloren i skat, der udbydes på UC SYD.