Gode tanker fra byggeriets klimapartnerskab understreger behov for grønnere regulering

I dag har byggeriets klimapartnerskab overrakt sine anbefalinger til regeringen. Panelets anbefalinger spænder bredt og har stort potentiale. Men hvis byggeriets grønne ambitioner skal nås, skal ejendomsvirksomhederne med ombord. Og det kræver et grønt syn på reguleringen af ejendomsbranchen.

Regeringen nedsatte i efteråret 2019 en række klimapartnerskaber, der skulle give erhvervslivets idéer til, hvordan de danske klimamål kan nås. I dag har klimapartnerskabet for byggeri og anlæg overrakt sin rapport til boligminister Kaare Dybvad Bek – og det er en rapport, der er fyldt med gode tanker, lyder det fra EjendomDanmark.

”Man må ikke glemme, at ejendomsbranchen og byggeriet hænger uløseligt sammen. Derfor har vi også fulgt byggeriets arbejde på området tæt. Og resultatet er meget interessant, og det flugter i vidt omfang med de tanker, vi selv har gjort os i vores klimakatalog,” lyder det fra adm. direktør i EjendomDanmark, Jannick Nytoft.

Behov for at kigge nærmere incitamenterne til grønne investeringer i ejendomsbranchen

Flere af byggeriets forslag var også at finde i ejendomsbranchens katalog, der blev lanceret i april. Det gælder f.eks. ønsket om et mere dynamisk energimærke, et grønt element i ejendomsskatten og lettere adgang til energidata.

Derudover peger byggeriet konkret på potentialerne i udbredelse af intelligente bygningsløsninger, lokal lagring af energi i bygninger og udfasning af naturgas. Men der findes i dag en del økonomiske barrierer og juridiske snubletråde, der holder investeringer i netop den slags tilbage. Og det har man i byggeriet naturligt nok ikke har det store blik for.

”Hvis vi skal realisere de potentialer, som byggeriet peger på, bliver vi nødt til at kigge på, hvordan vi gør det nemmere og mere fordelagtigt at investere grønt i den private ejendomsbranche. Og det har byggeriet desværre ikke helt fået med i deres rapport,” lyder det fra Jannick Nytoft.