Gode takter i ny aftale om grønt byggeri

En national strategi for grønt byggeri er netop blevet vedtaget. Der er gode takter i strategien, mener EjendomDanmark. Organisationen peger dog på, at det næste naturlige skridt er at se på, hvordan vi også gør de eksisterende bygninger endnu grønnere.

Et bredt flertal i Folketinget har netop indgået en aftale om en national strategi grønt byggeri. EjendomDanmark ser positivt på aftalen, som indeholder en fleksibilitet, der er nødvendig på et område, der i disse år udvikler sig hurtigt.

Tanken om fleksibilitet og løbende tilpasning af reglerne kan politikerne, ifølge seniorrådgiver Morten Jarlbæk Pedersen, med fordel udbrede til også at gælde de allerede opførte ejendomme. Særligt når aftalen står på et bredt, politisk flertal:

”Det giver en nødvendig stabilitet og ro, at det er en så bred aftale, så der ikke er risiko for, at det hele pludseligt ændres. Ligesom princippet om løbende at tilpasse blandt andet grænseværdier for CO2 giver rigtig fin mening, fordi teknologien i morgen kan mere end i dag. Derfor også en klar opfordring til, at man lader sig inspirere af dette princip, hvis man skal se nærmere på mulighederne for at hjælpe renoveringen af de eksisterende ejendomme lidt mere på vej,” siger Morten Jarlbæk Pedersen.

De fleste bygninger står i mange år - og derfor er der også et stort behov for at kigge på den eksisterende bygningsmasse, hvis de grønne mål skal nås. Og det vil kræve, at man i første omgang kigger nærmere på den regulering, der i dag ofte er et benspænd for de energivenlige renoveringer. Der skal kort og godt også skabes bedre muligheder for, at energieffektiviteten af de eksisterende bygninger kan forbedres.

Bygninger står ikke stille

Det er samtidig en udbredt misopfattelse, at en bygning på et tidspunkt bliver helt færdig. Der er et fortløbende behov for modernisering og vedligeholdelse. Det tager den nye aftale også højde for i nybyggeriet, fordi der er fokus på et helhedsperspektiv:

”Man har i aftalen et stærkt fokus på bygningers samlede livscyklus. Det er godt, for vi skal have det hele med, når det grønne regnskab skal gøres op. Det sikrer et stærkere fokus på det, der reelt gør en forskel – og det er et princip, vi også skal styrke, når det kommer til eksisterende bygningsmasse. Og så skal vi huske, at grønne bygninger jo ikke kun er et spørgsmål om energivenlige bygninger,” siger Morten Jarlbæk Pedersen