Giv 2020 sablen, og flæk 2021-boblerne med et gakket redskab i nyt online-fællesskab

Claus Meyer med en sneskovl. Mikkel Bjergsø med et cykelstel. Jonathan Soriano med en øse. Kendte kræfter fra vinens, øllets og madens verden er gået sammen om at skabe ekstra nytårsgøgl via digitale fællesskaber i et år, hvor antallet af festdeltagere skal formindskes.
Claus Meyer (th) forsøger at sable en flaske bobler med en gryde, mens Jonathan Soriano (midt) og Mikkel Bjergsø (tv) ser til. Video screendump: Kaspar Mørk Arianto

Globalt kultfænomen får særlig dansk aflægger

Har du hang til Instagram, naturvin og bobler, er du måske allerede stødt på det danske vinfirma VinSuperNaturels koncept #SabreFridays. Det går i al sin enkelthed ud på, at folk fra hele verden sabler flasker med alt andet end den traditionelle champagnesabel.

Gennem mere end et år er følgere på de sociale medier blevet draget af at se en amerikaner prøve kræfter med en gaffeltruck, en argentiner med et ølglas, en brasilianer med et pizzahjul og sågar ølimperiet Mikkellers grundlægger, Mikkel Bjergsø, med en murerspatel.

Nu er Mikkel Bjergsø en af de bærende kræfter i en særlig lokal udgave af #SabreFridays, som skal få gæster til årets danske nytårsfester til at hoppe med på ’ceci n’est pas une sabel’-bølgen:

”Coronaen har sat en stopper for mange slags fællesskaber i år. Blandt andet dem, vi i årevis har dyrket på Mikkellers barer. Men 2020 har også budt på en vild kreativitet i forhold til at mødes via digitale kanaler. Det fejrer vi med en nytårskonkurrence, som for alvor opfordrer danskerne til at give et hårdt år sablen med et godt grin og et glimt i øjet,” siger Mikkel Bjergsø.

Vil sikre god smag og gak til årets nytårsfester

Den danske nytårsudgave af #SabreFridays blev skudt i gang i går, søndag, med en video, hvor man kan se Claus Meyer sable med en sneskovl og en golfkølle, mens VinSuperNaturels grundlægger, Jonathan Soriano, kæmper med en håndspritstander, en møbelknop og en røremaskinespade, før det endelig lykkes at få boblerne til at springe med en stor metaløse.

Madmanden, vinmanden og ølmanden er som et uventet nytårstrekløver gået sammen om at sætte fokus på alt det, der gør nytårsfesten til noget helt særligt – især i et år, hvor mange fester bliver mindre end planlagt grundet Covid-19-restriktionerne.

”En nytårsfest er lig med god mad, lækre drikkevarer og en ordentlig røvfuld gak og gøjl,” siger Jonathan Soriano fra VinSuperNaturel, og slutter:

”Derfor giver det hamrende god mening, at vi i fællesskab kan pushe et kit bestående af en lækker nytårsmenu fra Meyers leveret til døren, øl og limited edition bobler fra Mikkeller x VinSuperNaturel, og en crazy sablingskonkurrence på Instagram, som kan bruges til at sende sjove, digitale nytårshilsner til gamle og nye venner med.”

Fælles for både drikkevarerne og de kreative sablingsmetoder lyder en samlet opfordring fra de tre herrer: Safety first. Også hvis du som Mikkel vælger at sable med en cykel. Bare se med i videoen her eller længere nede på siden.

• Meyers, Mikkeller og VinSupernaturel er gået sammen om en særlig, dansk nytårsudgave af det globale Instagram-fænomen #SabreFridays.

• Til #SabreFridays lægger man en video på Instagram, hvor man sabler en flaske bobler med alt andet end en traditionel champagnesabel

• Som et bud på nytårsflasken til den utraditionelle sabling har VinSuperNaturel og Mikkeller lanceret en flaske boblende riesling ved navn ’Vibrant Thing’ fra tyske Weingut Meierer.

• Limited edition-boblerne fås – sammen med en six pack ’Side Eyes American Pale Ale’ fra Mikkeller - som et tilkøb til Meyers nytårsmenuer, som leveres til døren i hele Danmark.

• Flasken kan også købes online hos VinSuperNaturel eller i deres pick-up på Vesterbrogade i København.

• Konkurrencen for bedste sablingsvideo med #SabreFridays er i gang allerede nu og tager kun til i styrke op mod nytårsaften, hvor den endelige vinder kåres på Instagram.

• Læs mere om boblerne, øllet og maden til nytår via www.meyers.dk

Mikkel Bjergsø fra Mikkeller (tv), Claus Meyer fra Meyers (midt) og Jonathan Soriano fra VinSuperNaturel (th). Foto: Kaspar Mørk Arianto
Limited edition nytårsbobler fra VinSuperNaturel, Mikkeller og tyske Weingut Meierer. Foto: Kaspar Mørk Arianto
Mikkel Bjergsø (tv) holder en flaske bobler, mens Jonathan Soriano (th) gør klar til at sable med en golfkølle. Foto: Kaspar Mørk Arianto

Om VinSuperNaturel

VinSuperNaturel blev startet i 2019 af Jonathan Soriano og Joachim Friis, som begge har haft en stor interesse i verdenen af naturlig vin og vin fremstillet med lav intervention. Målet er at gøre disse vine tilgængelige for flere end de allerede indviede.

Grundlæggerne oprettede vinsupernaturel.dk, fordi det var svært for dem at finde et websted, der kun solgte naturlige vine og havde et stort udvalg året rundt.

Om Mikkeller:

I 2006 begyndte fysik- og matematiklæreren Mikkel Bjergsø at eksperimentere med humle, malt og gær i sit lille køkken i København. I dag eksporterer han sit øl til 50 lande og driver 47 barer, restauranter og butikker verden over.

Mikkeller brygger først og fremmest øl - i alle mulige stilarter og med alle mulige ingredienser, men det stopper ikke der. Bryggeriet er også vært for en internationalt kendt ølfestival og har en verdensomspændende løbeklub med 250 afdelinger. Sidst men ikke mindst samarbejder Mikkeller med et utal af sjove, talentfulde folk fra den gastronomiske og kulturelle verden.

Om Meyers:

Meyers er grundlagt af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer, og har i mere end 25 år arbejdet for at fremme kvaliteterne i den danske madkultur. Meyers opererer på alle niveauer i værdikæden fra jord til bord.

Hovedaktiviteterne ligger inden for restaurations- og kantinedrift, catering, frugtavl, forædlingsvirksomhed, handel, teambuilding, forskning, formidling, uddannelse og rådgivning.

Fasangården går julen i møde med et stemningsfyldt adventsprogram og en helt særlig julefrokostmenu14.11.2022 12:19:26 CET | Pressemeddelelse

I hele julemåneden forvandles Fasangården, i hjertet af Frederiksberg Have, til et magisk sted for både børn og voksne. Når Claus Meyer har tændt juletræet den 27. november, vil der være juleknas, julehistorier, engleblid korsang hver søndag i advent i den stemningsfyldte gård. Indenfor i Fasangårdens lune stuer vil gæster som i år kunne få smørrebrød til frokost.

MEYERS BAGERI PÅ GAMMEL KONGEVEJ INVITERER TIL ÅBNINGSFEST OG INTRODUCERER ØKOLOGISKE SURDEJSPIZZAER OG NYT VINØST NABOSKAB28.10.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I august 2022 åbnede Meyers Bageri på Gammel Kongevej 107 blødt op med bagværk, konditorkager og velsmagende morgen- og frokostretter med udgangspunkt i kornet. Efter de indledende tre måneder er bageriet nu klar til at invitere aftengæster indenfor til sæsonnære surdejspizzaer, snacks og velvalgte vine fra naboen. Dørene slås op med en stor åbningsfest med gratis pizzaslices og 50 % på pizzakortet torsdag 3. november.