Ghita Parry fortsætter som formand for Kost og Ernæringsforbundet

Formandsposten vil Ghita Parry sammen med den nye hovedbestyrelse og medlemmerne bruge til fortsat at arbejde for, at ernæring integreres i alle dele af samfundet

I dag sluttede opstillingsfristen for kandidater til Kost og Ernæringsforbundets hovedbestyrelse. Dermed er det afgjort, at Ghita Parry er valgt som formand de næste tre år.

- Kost og Ernæringsforbundets medlemmer gør en stor forskel hver dag for både den enkelte borger og det store fællesskab. God ernæring er en grundsten i rigtig mange dele af vores samfund. Ikke bare inden for sundhed, men også i forhold til forebyggelse, trivsel og ikke mindst klimaet, siger Ghita Parry og uddyber:

- Jeg ser frem til at bruge de næste tre år til at kæmpe videre med at få integreret ernæring i alle dele af samfundet. Vi skal bidrage til at skabe lighed i sundhed, så hjælp og vejledning fås, uanset hvor du bor eller, hvad du tjener. Vi skal fortsætte klimarejsen og sikre mere bæredygtig madproduktion uden at gå på kompromis med ernæringen. Det kræver stærk faglighed, tilførsel af nye kompetencer og politisk prioritering i alle dele af vores samfund, siger Ghita Parry.

Udover formandsposten er yderligere syv kandidater valgt ved fredsvalg:

• Michael Allerup Nielsen er genvalgt som næstformand.

• Jette Nielsen er genvalgt som regionsformand i Region Midtjylland.

• Marian Aagaard er genvalgt som regionsformand i Region Nordjylland.

• Marianne Vilsbøll Jacobsen er genvalgt som regionsformand i Region Hovedstaden.

• Rikke Kristensen er genvalgt som regionsformand i Region Sjælland.

På Færøerne er Thilda Gaardlykke nyvalgt som regionsformand, mens Maiken Krøyer Nielsen er nyvalgt som studerenderepræsentant i hovedbestyrelsen.

Der er kampvalg til regionsformandsposten i Region Syddanmark samt til elevrepræsentantposten og de fem medlemsrepræsentantsposter.

Kampvalget afgøres 15. marts, hvor afstemningsfristen udløber.

Kost og Ernæringsforbundet er fagforening og interesseorganisation for ca. 8.500 ernæringsprofessionelle, f.eks. ernæringsassistenter, økonomaer, professionsbachelorer i ernæring og sundhed, ledere, kliniske diætister og ernæringsteknologer. De kæmper hver dag for smagfuld og god ernæring og vejledning for hundredtusindvis af mennesker på hospitaler, plejehjem, kantiner, daginstitutioner og mange andre steder.

Kost og Ernæringsforbundet varetager medlemmernes interesser på arbejdsmarkedet og i samfundet, for vi ved, at vores medlemmer giver næring til et sundere Danmark. Medlemmerne arbejder med sundhedsfremme og forebyggelse, ledelse, behandling samt professionel mad- og måltidsforplejning i både den offentlige og den private sektor.