Genbrugsbakker og flere bælgfrugter: Meyers har gjort sine middagsretter mere bæredygtige

Et halvt år efter start har Meyers udskiftet emballagen på alle sine færdigretter til nye og mere bæredygtige bakker fremstillet af min. 65% genbrugsplast. Samtidig har kokkene optimeret opskrifterne, så retterne nu indeholder endnu flere bælgfrugter og grøntsager til gavn for både klimaet og måltidsglæden.

Foto: Kresten Worm-Leonhard

En farverig sideeffekt:

Hvis du på travle dage skyder genvej med færdigretter fra Meyers, har du måske lagt mærke til, at der er kommet flere farver på supermarkedshylderne: Den cirkulære, danske emballageløsning ’Evolve’ er lavet af 65-72% genbrugsplast, og bakkerne varierer derfor i nuance alt efter om det er brugte flasker, gamle kasser eller en helt tredje ressource, der er blevet genanvendt.

Det betyder, at færdigretter fra Meyers nu sælges i både brune, grønne, blå og grå nuancer.

”Tiltaget har givet en helt ny visuel dynamik i blandt vores færdigretter. En positiv og egentlig utilsigtet sideeffekt ved et projekt, som ellers fra starten udelukkende handlede om at øge vores omtanke for bæredygtighed i produktionen,” fortæller direktør for Meyers Consumer Food, Anne Luise Deleuran.

Grønnere udenpå og indeni:

Ovenpå milepælen med omlægning til mere bæredygtig plastemballage, er turen nu kommet til et serviceeftersyn på opskrifterne bag selvsamme hurtige håndværksretter. I forlængelse af Meyers’ strategiske fokus på grøn velsmag - hvilket bl.a. er mundet ud i en bog om grønne proteiner – øges andelen af bælgfrugter og grøntsager i eksisterende og kommende færdigretter.

”Vi oplever et stort ønske blandt kunderne om at spise grønnere. Både i forhold til rene vegetariske måltider, men også gennem mindre skridt, hvor elskede klassikere med kød får et mere klimavenligt twist,” fortæller Anne Luise Deleuran, og slutter:

”Her kan vi med vores ekspertise på feltet tilberede langsom mad til hurtige dage, der ikke bare smager dejligt, men også bidrager til større mæthedsfølelse og en øget omtanke for kloden ved hjælp af flere bælgfrugter og grøntsager.”

• Meyers er i mål med omlægningen til mere bæredygtig emballage i sortimentet af færdigretter.

• Bakkerne - med navnet 'Evolve' - fremstilles af danske Faerch og består af 65-72% genbrugsplast.

• Farverne på de nye genbrugsbakker varierer i takt med selve genbrugsmaterialet.

• Samtidig vil Meyers øge andelen af bælgfrugter og grønt i eksisterende og nye færdigretter.

• Tiltagene er en del af den samlede bæredygtighedsstrategi, som Meyers lancerede i efteråret 2021.

• Strategien indeholder bl.a. et mål om, at mindst 80% af al emballage på tværs af Meyers skal være fremstillet af genanvendt materia­le, mens 100% af emballagen skal være genanvendelig eller bionedbrydelig.

Foto: Kresten Worm-Leonhard

Det er ganske vist: Nu åbner spiseriet DEILIG for aftenservering i det nye H.C. Andersens Hus3.11.2021 07:11:00 CET | Pressemeddelelse

De afsluttende byggekapitler er ved at blive skrevet til det nye H.C. Andersen Hus, så det eventyrlige museumsprojekt snart kan opleves i fuldt vigør. Siden starten af august har spiseriet DEILIG, som drives af Meyers, holdt snigpremiere med frokoståbent. Men fra d. 11. november svinger køkkenchef Tanja Weber også gryderne efter mørkets frembrud med fire serveringer og tilhørende vine for 550 kr.

Fra kompost til klimamad: Nyt samarbejde forvandler skæve overskudsgrøntsager til frokost i kantinen14.10.2021 09:28:29 CEST | Pressemeddelelse

Ny klimaberegner gør det let at måle CO2-udledning: Danske Rambøll vil reducere CO2-udledningen i kantinen med 25%22.9.2021 06:53:00 CEST | Press release

I foråret præsenterede Meyers sine klimamål frem mod 2030 og 2050. Den helt store nyhed var en klimaberegner, som kan måle CO2-aftryk fra råvarer og drift i storkøkkener. Nu er første udgave af BI-værktøjet rullet ud i knap 90 virksomhedskantiner i samarbejde med Rambøll, der selv har sat sig det mest ambitiøse CO2-reduktionsmål af alle.

B Corp-certificering skal understøtte styrket bæredygtighedsindsats i Meyers14.9.2021 06:48:59 CEST | Press release