Indeks Retail A/S

Gammelt legetøj får nyt liv

Legekæden og Hasbro samarbejder nu om recycling af udtjent legetøj. Legekæden stiller deres brede butiksnet til rådighed for ansvarlig genanvendelse af gammelt, ødelagt legetøj fra Hasbro. Det indsamlede legetøj omregnes til donationer til fordel for børns trivsel.

Fra i dag bliver det muligt at aflevere sin gamle My Little Pony, Nerf blaster og Play Doh sæt i Legekædens 57 butikker over hele landet. Faktisk bliver det muligt at aflevere alt legetøj fra Hasbro til genanvendelse i Legekædens 57 butikker. Legetøjet bliver indsamlet og efterfølgende finsorteret til genanvendeligt affald, der makuleres og omdannes til bl.a. udendørsbænke på legepladser og i parker.

Det er den globale miljøvirksomhed TerraCycle, der står for selve sorteringen af det indleverede Hasbro legetøj i Legekæden. ”For os er samarbejdet med Hasbro og TerraCycle et vigtigt skridt i den rigtige retning for korrekt håndtering af legetøj, når børnene ikke længere skal lege med det. Ved at stille vores butikker til rådighed gør vi det nemt for børnefamilierne at genanvende udtjent legetøj, fordi vi giver dem 57 afleveringsmuligheder fordelt over hele landet," fortæller Marianne Lyngby Pedersen, administrerende direktør for Legekæden.

Øge børns bevidsthed om genbrug og affaldssortering
Legekæden håber, at tiltaget kan hjælpe med at øge bevidstheden om genbrug og brugen af ressourcer hos børn og unge. ”Vi kan sammen gøre børn endnu mere bevidste om at være gode ved miljøet. Det er et ekstra plus, at vi kan gøre det gennem legetøj, for det gør fortællingen mere relaterbar for børn,” uddyber Marianne Lyngby Pedersen.

Også hos Hasbro er det vigtigt at kunne øge børns bevidsthed om genbrug af legetøj. ”Vi er meget begejstrede for at lancere dette partnerskab mellem Hasbro, Legekæden og TerraCycle, som giver flere forældre og børn mulighed for at give deres elskede legetøj og brætspil nyt liv. Det at have en dedikeret kæde som Legekæden, der har butikker over hele landet, gør det endnu nemmere for familier at genbruge deres gamle legetøj og åbner op for en god mulighed for også at snakke med deres børn om fordelene og vigtigheden af at genbruge,” fortæller marketingdirektør hos Hasbro, Bettina Sølvberg Nielsen.

For Hasbro og Legekæden er det vigtigt at understrege, at legetøj der stadig er intakt og funktionsdygtigt ikke nødvendigvis skal smides i indsamlingsbøtterne. ”Der er sket rigtig meget inden for produktion af legetøj og legetøjssikkerhed de sidste 20-30 år, og vores ambition sammen med Hasbro er især at få indsamlet det gamle og måske ødelagte legetøj, som på grund af nye produktkrav ikke bør gives videre til næste generation,” forklarer Marianne Lyngby Pedersen fra Legekæden.

Det genbrugte legetøj omregnes til donationer
Legekædens medarbejdere indsender de fyldte bokse til TerraCycle, der vejer indholdet og sender materialerne til genanvendelse. Samtidig anvendes vægten til at betale for det materiale, der er resultatet af det gamle legetøj. Vægten omregnes til TerraCycle point, der ”veksles” til et donationsbidrag til en velgørenhedsorganisation. ”Vi har hos Legekæden valgt, at donationerne, der kommer fra det legetøj, vores kunder har afleveret, skal gå til Børns Vilkår. Børns trivsel er vores hjertesag og her går samarbejdet med Hasbro og TerraCycle op i en højere enhed, når vi kan genanvende udtjent legetøj, samtidig med at vi kan give en donationen til Børns Vilkårs gode og vigtige arbejde for børn,” slutter Marianne Lyngby Pedersen.

Hvilket Hasbro-legetøj kan indleveres i indsamlingsboksene?
Alt Hasbro legetøj og spil (med undtagelse af papir, pap samt elektronik).

Kan jeg aflevere andet end Hasbro legetøj?
Indsamlingsboksene er tiltænkt legetøj fra Hasbro og bør kun benyttes til dette formål. Men skulle nogen aflevere legetøj eller spil fra et andet mærke end Hasbro, vil det stadig blive modtaget og genanvendt.

Hvad sker der, når legetøjet er blevet indleveret?
Alt legetøjet bliver indsamlet af TerraCycle, der adskiller alle dele efter materialetype og rengøre det efter behov. En My Little Pony bliver for eksempel adskilt, så håret bliver sorteret som ét slags materiale, hovedet som ét andet og kroppen som noget tredje.
Herefter bliver materialet makuleret og forvandlet til pellets, der er små, hårde kugler i for eksempel plast. Disse bruges til fremstilling af nye produkter.

Hvordan omregnes legetøjet til donationer til Børns Vilkår?
TerraCycle modtager og vejer det indsamlede legetøj. Vægten omregnes til TerraCycle-point. 1 point er 9 øre værd. Eksempel: 2 kg legetøj = 2.000 TerraCycle-point = 180 kr. til velgørenhed

Hvad vejer et stykke Hasbro legetøj?
1 My Little Pony figur vejer omkring 200 gram = 200 TerraCycle-point
1 Marvel figur vejer omkring 200 gram = 200 TerraCycle-point
Nerf blasters vejer mellem 500 og 1000 gram = 1.000 TerraCycle-point

Marianne Lyngby PedersenAdm. direktørIndeks Retail A/S

Står til rådighed for udtalelser til indslag, interviews, artikler o.l., som har relevans for branchen, vores butikker og vores brand.

Tlf:20235936

Information om Indeks Retail A/S

Indeks Retail A/S
Mossvej 2
8700 Horsens

76 75 20 00https://www.indeksretail.dk

Legekæden
Mossvej 2
8700 Horsens

76752000

Med mere end 50 butikker i hele landet er Legekæden Danmarks største legetøjskæde.

Legekæden er en frivillie kæde med selvstændige forretninger. Legekædens forhandlere er en udvalgt skare af erfarne legetøjsforhandlere, der alle har valgt at være med i Legekæden, fordi de er dedikerede til legetøj og den kreative udfoldelse. Og fordi de elsker at arbejde i børnehøjde. Vi værner om mærkevarerne, fordi det er kvalitetsvarer, vi kan stå inde for - og som vi ved, holder i mange år.

Legekæden er tilknyttet kædekontoret, Indeks Retail A/S, som også er kædekontor for hhv. Bog & idé og BOGhandleren.