Fynske virksomheder med i nyt millionprojekt om psykologisk sikkerhed

Odense Zoo, Rynkeby Foods og Muehlhan indgår i en ny indsats støttet af Velliv Foreningen til over to millioner, som skal styrke medarbejdernes psykologiske sikkerhed.

Der skal øget fokus på teamudvikling, konflikthåndtering, samarbejde og mental sundhed blandt medarbejderne hos nogle af Fyns større virksomheder. Frem til 2021 skal medarbejderne hos Odense Zoo, Rynkeby Foods og Muehlhan arbejde med såkaldt psykologisk sikkerhed som et led i et større millionprojekt, der skal tilpasse det anerkendte amerikanske begreb til en dansk kontekst.

Konsulentvirksomheden Joblife A/S står for projektet, der har fået i alt 2.178.096 kr. i støtte fra Velliv Foreningen, som arbejder for at fremme mental sundhed på danske arbejdspladser. Over de næste to år skal Joblife forbedre den psykologiske sikkerhed ved at udvikle og afprøve værktøjer blandt medarbejderne hos i alt otte virksomheder.

”Vi er meget spændte på at deltage i det her og håber, det vil styrke vores organisation ved, at vi får en række konkrete værktøjer til at udvikle os internt,” siger Bjarne Klausen, adm. direktør, Odense Zoo.

Begrebet psykologisk sikkerhed beskriver, hvordan vi mennesker yder vores bedste, hvis vores komfortzone ikke bliver udfordret på det psykologiske plan, og fællesskabet på arbejdspladsen bliver prioriteret.

For at opbygge den psykologiske sikkerhed hos medarbejderne bruger Joblife forskellige metoder såsom workshops, ledertræning, seminarer og mikrokampagner, der fokuserer særligt på emner som kommunikation, omgangstone, feedback osv. i de forskellige medarbejderteams.

Fokus på mental sundhed
Hos Velliv Foreningen, der har gjort projektet muligt, ser man frem til at følge udviklingen, som ifølge programchef Lars Bo Pedersen passer til foreningens mission om at fremme mental sundhed i arbejdslivet.

”Vi ønsker at skabe overskud i livet blandt danskerne. Derfor støtter vi både større og mindre projekter, der fremmer den mentale sundhed i arbejdslivet. Projektet her rummer stort potentiale, da det vil kunne bredes ud til andre smv’er. Og så håber vi, det kan inspirere andre til at søge støtte via vores hjemmeside, så vi kan sætte flere projekter i søen, der fremmer den mentale sundhed” siger han.

Nis Kjær, der er chefkonsulent hos Joblife A/S, er enig i, at projektet rummer stort potentiale for flere end blot de otte involverede virksomheder.

”Vi håber, at de otte virksomheder bliver så glade for værktøjerne, at de vil inspirere andre til at bruge dem. Det kan være med til at sætte større fokus på at forebygge mistrivsel og mentale helbredsudfordringer på arbejdspladsen,” siger han.

Indsatsen involverer i alt 1.200 medarbejdere og ledere og afsluttes i 3. kvartal 2021. De øvrige virksomheder er Thise Mejeri, Geveko Markens A/S, Vestforsyning Erhverv A/S, Sønderborg Forsyning A/S og Skanderborg Forsyningsvirksomhed A/S.

Om Joblife
Joblife er en landsdækkende rådgivningsvirksomhed indenfor medarbejder sikkerhed, sundhed og engagement. Vi tilbyder en bred vifte af forebyggende rådgivning om fysisk og psykisk arbejdsmiljø, akustik og støj, kemikalier og biologiske farer, stress og trivsel til ledelse og organisationsudvikling

Kontakt - Joblife
Nis Kjær