FRISKOLERNE vil være med til at styrke landdistrikterne

FRISKOLERNE er nyt medlem af Landdistrikternes Fællesråd, og tilslutter sig dermed en voksende organisation.
FRISKOLERNE bliver medlem af Landdistrikternes Fællesråd. Foto: Charlotte Dahl

FRISKOLERNE, der organiserer 340 friskoler spredt i hele Danmark og repræsenter en bred mangfoldighed af livsanskuelser, har en klar fornemmelse af, hvor vigtige friskoler er for lokalsamfundet i landdistrikterne. Det fortæller formanden for FRISKOLERNE, Peter Bendix Pedersen:

- Friskoler i landdistrikterne er et uundværligt mødested for det lokale kultur- og foreningsliv, og dermed et omdrejningspunkt for fællesskab og udvikling i landdistrikterne. Vi viser med medlemskabet, at Landdistrikternes Fællesråd i høj grad er et anliggende for civilsamfundsaktører, der er tæt på borgerne, og som vil give børn, unge og voksne en stemme i debatten om landdistrikterne i Danmark.

Han har med medlemskabet også en formodning om at kunne give fællesrådet en bredere forståelse for behovene i landdistrikterne, set med friskolernes øjne:

- Vi kan sammen pege på udfordringer som f.eks. kollektiv transport, det at være et attraktivt bosætningsområde, finansiering af lokale institutioner og virksomheder, betydningen af tilstedeværelse af skole, dagtilbud og dagligvarebutik – og måske endda en læge. Udfordringer som der skal findes løsninger på, og som kræver medvirken og involvering af flere parter, fortæller Peter Bendix Pedersen.

FRISKOLERNE arbejder dagligt for at synliggøre friskolernes vilkår og kæmper for at tydeliggøre nuancerne i den offentlige uddannelsesdebat, hvilket går godt i spænd med Landdistrikternes Fællesråds arbejde, fortæller formand Steffen Damsgaard:

- Vi ser FRISKOLERNE som en helt oplagt sparringspartner i det her og derfor glæder det mig, at vi skal arbejde tættere sammen i fremtiden. Jeg er meget spændt på at høre, hvilke indspark de kommer med, og der kommer helt sikkert noget godt ud af samarbejdet. Hver gang vi får et nyt medlem, står vi endnu stærkere i mangfoldigheden og repræsentationen for at skabe bedre rammevilkår for vores medlemmer og for landdistrikterne.

Historien om friskolerne er mangfoldig, fordi ikke to skoler er ens. Det samme gør sig gældende for stemmerne i landdistrikterne, og derfor lægger samarbejdet op til en endnu større forståelse og prioritering af friskoler i landdistrikterne.

Det uddybes ligeledes af Peter Bendix Pedersen, der har følgende kommentar til forventninger om det kommende samarbejde:

- Vi kan mere sammen end hver for sig, og det er min forventning, at vi sammen med Landdistrikternes Fællesråd kan skabe endnu mere opmærksomhed på landdistrikternes betydning for et sammenhængende Danmark. Vi kan bidrage med erfaringer og perspektiver på det at være en stærk civilsamfundsaktør i lokalmiljøet, og derfor melder vi os ind i Landdistrikternes Fællesråd.

Som Danmarks overordnede landdistriktsorganisation indsamler, deler og kommunikerer Landdistrikternes Fællesråd viden og erfaringer til gavn for landdistrikter og yderområder. Derudover afholder rådet løbende arrangementer, møder og netværksaktiviteter for vores medlemskommuner, hvori bl.a. landdistriktskoordinatorer, borgmestre og politikere deltager.

Cecilie Davidsen Høj, Landdistrikternes Fællesråd, mail cdh@landdistrikterne.dk

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

FRISKOLERNE bliver medlem af Landdistrikternes Fællesråd. Foto: Charlotte Dahl

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.