Fremtidens CFO har droppet sparekniven og genopfundet sig selv som vækstmotor
Danske CFO’er har mange udfordringer på bordet i 2022: Stigende usikkerhed, markante prisstigninger på råvarer og transport, en potentiel energikrise, fortsatte vanskeligheder i forsyningskæderne og udfordringer med at tiltrække talent.
Og så er der lige det med at skabe vækst. Studier har vist, at ét procentpoint vækst over en årrække som oftest er langt mere værdifuld end den besparelse, man kan opnå i omkostningsreduktion og profitabilitet.
Ikke desto mindre er det ofte profitabilitet – fremfor vækst – der står øverst på CFO’ens agenda. I mange direktioner fastholder man nemlig en rollefordeling, hvor CFO’en spiller defensivt med fokus på en stram styring af prissætning, omkostninger og effektivitet, mens andre direktionsmedlemmer varetager det kommercielle. Men en ny type CFO er så småt ved at få fodfæste herhjemme.
”Selv om vi stadig ser CFO’er, der har blikket stift rettet mod de klassiske drifts- og effektiviseringsopgaver, ser vi også flere og flere direktioner, hvor alle medlemmerne tilskyndes til at tage et helhedsansvar for virksomheden. I disse direktioner er rollefordelingen typisk langt mere dynamisk og rettet mod et fælles mål, hvor man tør at bevæge sig over på hinandens banehalvdel,” fortæller partner i Deloitte Kim Hendil Tegner.
CFO’ens rolle i forandring
Netop det at skabe et dynamisk samspil mellem CFO’en og resten af direktionen bliver et nøgleparameter for fremtidens succesvirksomheder, konkluderer den nye undersøgelse.
”Vores hypotese i Deloitte er, at med så store forskydninger i markedet har virksomheder behov for flere CFO’er, der tør vove sig ud i rollen som virksomhedens vækstchampion. Det sidste en virksomhed har brug for er en CFO, der trykker på bremsen på forkerte steder og tidspunkter. I værste fald kan det sætte hele virksomhedens vækstcase over styr.”
I CFO-undersøgelsen mener 67 procent af CFO’erne, at de bør være aktivt involveret i at drive organisk vækst i virksomheden, og hele 77 procent mener, at CFO’er generelt vil spille en større rolle i denne vækstskabelse hen over de næste to til tre år.
Undervurderer eget potentiale
Der er med andre ord bred konsensus om, at virksomheder skal prioritere organisk vækst, og at mange CFO’er i den forbindelse kommer til at påtage sig en mere kommerciel og forretningsorienteret rolle. På trods af denne konsensus er der imidlertid også uoverensstemmelser, når man dykker ned i tallene, pointerer Kim Hendil Tegner:
”Når CFO’erne skal vurdere de vigtigste vækstdrivere, peger hovedparten på parametre som kundeoplevelse, branding og optimering af salgsstyrken. Når samme CFO’er skal vurdere deres egen rolle i vækstskabelsen, peger hovedparten på prissætning og kommercielle modeller. Igen tegner der sig et billede af, at visse CFO’er ikke fokuserer på de områder, der ligger den mere offensive CFO-rolle – også selvom det store potentiale netop er at finde her.”
Læs hele undersøgelsen på Deloittes hjemmeside.
Nøgleord
Kontakter
Anne Rosa SimonsenPressechef
Tlf:+45 20 63 31 33ansimonsen@deloitte.dkBilleder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien12.9.2024 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
85 procent af topledere i Norden forventer, at klimaforandringer vil få en betydelig indflydelse på deres virksomheders strategi og drift i de næste tre år. Denne udvikling er markant og ligger væsentligt over det globale gennemsnit, viser ny toplederundersøgelse fra Deloitte.
Virksomheder investerer stort i AI, men bremses af barrierer27.8.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Når virksomheder investerer i kunstig intelligens, er det i over halvdelen af tilfældene med en forventning om øget produktivitet. Men kun 38 procent har kunnet måle en reel produktivitetsstigning. Tiden er inde til at forvente andet – og mere – af AI end større produktivitet, konkluderer Deloitte.
Modgang i modebranchen kan bane vejen for nye muligheder2.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne bruger færre penge på nyt tøj, sko og smykker. Flere danske modebrands er under pres, viser Deloittes nye modeanalyse. Men virksomhederne kan bruge modgangen som løftestang til at justere deres forretning, siger brancheleder Morten Steinmetz.
Ny profil til Deloittes bestyrelsesagenda24.6.2024 10:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Navnenyt: I tråd med sin ambitiøse, globale strategi på bestyrelsesområdet styrker Deloitte sit eksisterende team med ansættelsen af Louise Vøttrup.
Danmark er det bedst rustede land til at høste gevinsterne ved ny teknologi som kunstig intelligens22.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Dansk økonomi går en strålende fremtid i møde, hvis det lykkes at indfri det tekniske automatiseringspotentiale ved AI til fulde. Ny Small Great Nation-rapport viser, at AI kan bidrage markant til den fremtidige økonomiske vækst.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum