Fra kompost til klimamad: Nyt samarbejde forvandler skæve overskudsgrøntsager til frokost i kantinen

Skæve overskudsgrøntsager stimulerer både kreativiteten i køkkenet og biddrager til at sænke klimaaftrykket ved at bekæmpe råvarespild. Foto: Martin Kaufmann

Historien kort:

• Meyers og det økologiske landbrug Søris starter et projektsamarbejde om at udnytte overskudsgrøntsager i kantiner og storkøkkener.

• Lige nu sendes mange ellers spisesikre grøntsager til kompost eller laves til dyrefoder, fordi de ikke lever op til standardidealerne for bl.a. længde, bredde og udseende.

• Med det nye samarbejde mellem Meyers og Søris ligger fokus på grøntsager, der i kraft af deres størrelse eller mængde er mere oplagte at bruge i kantiner og storkøkkener.

• Brugen af de skæve overskudsgrøntsager stimulerer både kreativiteten i køkkenet og biddrager til at sænke klimaaftrykket ved at bekæmpe råvarespild.

• Samarbejdet taler ind i en nyligt publiceret, ambitiøs bæredygtighedsstrategi for Meyers, som bl.a. vil opnå klimaneutral drift, bekæmpe madspild og øge andelen af økologiske råvarer i madlavningen.

Handler om at udnytte eksisterende ressourcer bedre:

I en nyligt publiceret, ambitiøs bæredygtighedsstrategi forpligter Meyers sig til at skabe målbar handling på en lang række områder som biodiversitet, klima og dyrevelfærd. Fødevarevirksomheden sigter desuden efter at blive 100% klimaneutrale på driften i 2025. Det kan kun realiseres gennem samarbejder og en flerstrenget indsats, hvor et af indsatsområderne er bedre udnyttelse af eksisterende ressourcer.

Med det afsæt starter Meyers nu et projektsamarbejde med det økologiske landbrug Søris ved Ølstykke om at udnytte overskudsgrøntsager i kantiner og storkøkkener:

”Søris har været en god og nær samarbejdspartner gennem et årti. Vi arbejder ud fra samme værdigrundlag og sparrer ofte omkring idéer og holdninger, fortæller driftsdirektør for Meyers’ kantiner, Liselotte Lybæk, og uddyber:

”Da vi hørte, at Søris grundet nuværende fødevarestandardiseringer hver dag sender mange – ellers spiseklare - grøntsager til kompost og dyrefoder, fik vi en idé, som taler direkte ind i vores arbejde med bæredygtighed og klima.”

Kan sætte dagsordenen på titusindvis af tallerkener hver dag:

Gennem de sidste mange år er grøntsager og andre afgrøder i den vestlige verden blevet underlagt stadig striksere standardiseringer hvad angår længde, bredde og udseende for at kunne sælges på traditionel vis. De mange krav betyder, at landbrugene må producere ekstra grøntsager for at være sikre på, at størstedelen lever op til kravene, mens de afgrøder, som findes for små, for store eller for skæve til at blive solgt, vælges fra.

Med det nye samarbejdsprojekt vil Søris udforske mulighederne for at tale til kantine- og storkøkkenoperatører, som kan aftage større grøntsager og større mængder på færre leverancer.

”Meyers er en kæmpe driver i forhold til at skabe reel forandring. Som en stor, holdningsbaseret spiller i fødevare- og kantinebranchen, har de musklerne til at sætte dagsordenen på titusindvis af tallerkener hver eneste dag. Vi er begejstrede over at kunne være med til at vise, at økologiske grøntsager smager formidabelt – også selv om der måske ikke er tale om de smukkeste af slagsen,” siger Claus Engly, Markedschef hos Søris.

Driftsdirektør for Meyers’ kantiner, Liselotte Lybæk slutter:

”At arbejde med de her råvarer er både en gevinst for kokkenes kreativitet, og øger samtidig deres fokus på bæredygtighed i de daglige måltider. Derfor glæder vi os meget til at omdanne skæve og store grøntsager til velsmagende måltider ude i vores kantiner.”

Lige nu sendes mange ellers spisesikre grøntsager til kompost eller laves til dyrefoder, fordi de ikke lever op til standardidealerne for bl.a. længde, bredde og udseende. Foto: Søris
De økologiske overskudsgrøntsager skal forvandles til velsmag i kantinekøkkenerne hos Meyers. Foto: Martin Kaufmann
Med det nye samarbejde mellem Meyers og Søris ligger fokus på grøntsager, der i kraft af deres størrelse eller mængde er mere oplagte at bruge i kantiner og storkøkkener. Foto: Søris
Meyers og det økologiske landbrug Søris starter et projektsamarbejde om at udnytte overskudsgrøntsager i kantiner og storkøkkener.  Foto: Søris
Meyers og det økologiske landbrug Søris starter et projektsamarbejde om at udnytte overskudsgrøntsager i kantiner og storkøkkener. Foto: Søris

Vil gøre sommermenuen grønnere og relancerer grillpølser med ny ingrediens2.6.2022 06:22:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er svært at sige dansk sommer uden at sige grillpølser, og nu har Meyers gjort det endnu nemmere at tage et grønnere valg, når der skal pølser på gløderne i sommerlandet. Med ambitionen om at få flere bælgfrugter på danskernes tallerkner, relancerer Meyers nu de populære økologiske grillpølser med en opdateret opskrift, hvor 15% af kødet er udskiftet med tilberedte flækærter. Formålet er at skabe en pølse, som kan begejstre klimabevidste kødspisere, når der skal hotdogs på sommermenuen.

Det er ganske vist: Nu åbner spiseriet DEILIG for aftenservering i det nye H.C. Andersens Hus3.11.2021 07:11:00 CET | Pressemeddelelse

De afsluttende byggekapitler er ved at blive skrevet til det nye H.C. Andersen Hus, så det eventyrlige museumsprojekt snart kan opleves i fuldt vigør. Siden starten af august har spiseriet DEILIG, som drives af Meyers, holdt snigpremiere med frokoståbent. Men fra d. 11. november svinger køkkenchef Tanja Weber også gryderne efter mørkets frembrud med fire serveringer og tilhørende vine for 550 kr.