DGI Byen

Fotobiennalen 2018 : Det Postfotografiske Billede

Keith Cottingham, Untitled (Ice Cave Opening), 2006. Courtesy the artist and Ronald Feldman Gallery, New York. Fotobiennalen 2018 forholder sig kritisk undersøgende til fotografiet i vores hyper-digitaliserede hverdag. Det gennemgående tema "Det Postfotografiske Billede" indikerer at fotografi har udviklet sig og ikke længere kan anskues som et enkeltstående medium eller afgrænser sig til den traditionelle forestilling om fotografi som et fastfrosset motiv printet på papir. Temaet går som en ledetråd gennem biennalens tre udstillinger og et internationalt symposium, der skyder Fotobiennalens 2018-edition i gang over tre dage i Aarhus, Odense og København.

HVORNÅR:     29. august – 21. oktober / 28. oktober / 30. december 2018

HVEM:            Fotobiennalen 2018 v. Brandts, Fotografisk Center & Galleri Image

HVAD:            Danmarks biennale for samtidsfotografi og kamerabaseret kunst

HVOR:            Aarhus, Odense og København

FØLG MED:                          www.fotobiennalen.dk & facebook/fotobiennalenTre udstillinger i landets tre største byer

Fotobiennalen 2018 åbner på Galleri Image i Aarhus onsdag den 29. august, efterfulgt af fernisering på Brandts torsdag den 30. august. Fredag den 31. august vil der være åbning af Fotografisk Centers udstilling.

Udstillingen Photography to end all Photography Brandts viser en international gruppeudstilling med mere end 20 kunstnere, der undersøger hvad det digitale har betydet og betyder for vores forståelse af det fotografiske billede. Udstillingen er kurateret af Jesper Rasmussen og Anna Krogh. Udstillingsperioden er 31. august – 30. december, 2018.

Fotobiennalens Symposium 2018 i København
Fredag d. 31. august 2018 kl. 9.00 – 16.15 byder Fotobiennalen på et internationalt heldagssymposium i samarbejde med biennalens associate partner Københavns Universitet – Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, og DGI-byen, som lægger hus til.

Symposiet præsenterer en række prominente forskere og aktuelle kunstnere, der arbejder i spektret samtidsfotografi og nye medier.

Symposiets speakers er: Geoffrey Batchen (NZ), David Bate (UK), Cecilia Grönberg (SE), Kirstine Autzen (DK), AVPD (Aslak Vibæk & Peter Døssing, DK), Jana Haeckel (BE), Robert Overweg (NL), Eva Stenram (SE/DE) og Kristoffer Ørum (DK).

Tak til sponsorer:
Fotobiennalen er støttet af Nordea-fonden

Fotobiennalens Symposium 2018 er støttet af Statens Kunstfond & Knud Højgaards Fond

Fotobiennalen 2018 samarbejdspartnere:
Københavns Universitet, DGI-byen, Portfolio Dialogue & Genau

For yderligere information, pressebilleder eller interview.

Fotobiennalen:
Project Manager – Laura Ifversen
Email: li@fotobiennalen.dk eller telefon 3393 0996

Øksnehallen og DGI-byen:
Sport & Kulturchef - Anne Liisberg
Email: anl@dgi-byen.dk eller telefon 2279 0158

Download

Valérie Collart, My eyes coldly stuffed with silk, 2018 © Valérie Collart & Kirstine Autzen. Galleri Image åbner med gruppeudstillingen New Tactics – Moving in a Soft Field, som udforsker fotografiske hybridformer fra både et materielt og et virtuelt perspektiv. Udstillingen er kurateret af Kirstine Autzen og viser værker af fire kunstnere: Kristoffer Ørum (DK), Nanna Lysholt Hansen (DK), Sandra Vaka Olsen (NO) og Valérie Collart (FR). Udstillingsperioden er 30. august – 28. oktober, 2018.
Keith Cottingham,
Ice Cave Interior, 2006,
digitally constructed 3D model
. Courtesy the artist and Ronald Feldman Gallery, New York.

Keith Cottingham, Ice Cave Interior, 2006, digitally constructed 3D model . Courtesy the artist and Ronald Feldman Gallery, New York. Udstillingen Photography to end all Photography på Brandts viser en international gruppeudstilling med mere end 20 kunstnere, der undersøger hvad det digitale har betydet og betyder for vores forståelse af det fotografiske billede. Udstillingen er kurateret af Jesper Rasmussen og Anna Krogh. Udstillingsperioden er 31. august – 30. december, 2018.
Download

AVPD, Gazebo, 2015. Installation fra "Kunst i Solskin" - ARKEN Museum of Modern Art. ©AVPD. Fotografisk Center præsenterer Optøet tid – en totalinstallation ved kunstnergruppen AVPD, der gennem rumlige iscenesættelser og eksperimenter udfordrer vores traditionelle forståelse af fotografi som skabt med et kamera og bundet til en flade. Udstillingen er kurateret af Fotografisk Centers leder, Kristine Kern. Udstillingsperioden er 1. september – 21. oktober, 2018.

Information om DGI Byen

DGI Byen

+45 3329 8000http://www.dgibyen.dk

Fotobiennalen er Danmarks tværregionale biennale for samtidsfotografi og kamerabaseret kunst. Initieret i 2016 af Brandts i Odense, Fotografisk Center i København og Galleri Image i Aarhus er Fotobiennalen en national begivenhed, der favner de faglige fotomiljøer i Danmarks tre største byer og fanger det fotointeresserede publikum i hele landet.

Følg pressemeddelelser fra DGI Byen

Flere pressemeddelelser fra DGI Byen