Vejdirektoratet

Første brodrager bliver sejlet ud på Storstrømmen

Del

Nu begynder den teknisk komplicerede operation med at sejle den første præfabrikerede brodrager ud i Storstrømmen og hejse den op på to bropiller til den nye Storstrømsbro.

De er disse to bropiller nær Falsters kyst, som brodrageren bliver hejst op på. Foto: Vejdirektoratet.
De er disse to bropiller nær Falsters kyst, som brodrageren bliver hejst op på. Foto: Vejdirektoratet.

De seneste uger har mandskabet fra entreprenøren SBJV arbejdet på at få både brodrager og bropiller klar til, at den første brodrager kan monteres mellem to bropiller, og fredag morgen 9. december begynder den flere dage lange operation med udsejling og ophejsning.

Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirektoratet, siger:
”Første skridt bliver, at slæbebåde trækker prammen ud i Storstrømmen og forankrer den mellem to bropiller. Dernæst skal vi hejse brodrageren op og fastgøre den til det special-element, som er placeret på toppen af de to bropiller, så den er klar til at blive støbt sammen med dem. Vi forventer, at ophejsningen begynder lørdag.”

Brodragerne er de elementer, som forbinder bropillerne og bærer selve kørebanen og jernbanen. Bortset fra de to nordligste og de to sydligste nærmest land, bliver de alle bygget på Masnedø, inden de skal sejles ud og hejses op.

Den første brodrager bliver hejst op på bropiller 300-400 meter fra Falsters kyst.

Projektdirektør Barry Crouchman, SBJV, siger:
”Vi har længe planlagt denne dag, og nu er vi klar til at påbegynde næste fase af projektet med montering af de præfabrikerede brodragere. Visuelt bliver det noget af et skelsættende øjeblik for projektet, og det vil være et spektakulært syn at se de 73 meter lange dragere blive transporteret og placeret. Fokus er nu på operationen, som kræver en meget præcis og koordineret holdindsats fra alle involverede parter. Det er, hvad vi gør, og vi er nu klar til at udføre opgaven."

Den samlede proces bliver:
1. Slæbebåde trækker prammen med brodrageren hen til de to bropiller
2. Prammen bliver forankret mellem bropillerne
3. Løftearmene klargøres, løftewirene fastgøres til armene
4. Brodrageren bliver hejst op med et specialbygget hejseværk
5. Brodrageren styres på plads ved hjælp af særlige styrebeslag

Herefter monteres et stort arbejdsstillads for at kunne støbe brodrageren sammen med special-elementet på toppen af bropillerne.

Følg med i operationen
Vejdirektoratet vil undervejs lægge billeder og tekster om operationen ud på projektets hjemmeside www.vejdirektoratet.dk/Storstrømsbroen

Abonnenterne på nyhedsbrevet vil ligeledes få tilsendt nyheder og fotos fra processen. Får du ikke allerede nyhedsbrevet, så kan du tilmelde dig på projekthjemmesiden.

Projektchef Niels Gottlieb, Vejdirekoratet, siger:
”Det vil også være muligt på afstand at følge med i, hvordan vi hejser brodrageren op. Det kan ske fra vores informationspavillon for enden af stien ved Ahornvej på Falster, men det kræver nok en kikkert for at få det bedste indtryk.”

Vil du følge med, når brodrageren bliver hejst op, skal du dog forberede dig på, at det vil vare op til 2 døgn.

Læs mere om projektet.

Kontakter

Billeder

De er disse to bropiller nær Falsters kyst, som brodrageren bliver hejst op på. Foto: Vejdirektoratet.
De er disse to bropiller nær Falsters kyst, som brodrageren bliver hejst op på. Foto: Vejdirektoratet.
Download
Brodrageren på prammen, som skal sejles ud i Storstrømmen. Foto:
Brodrageren på prammen, som skal sejles ud i Storstrømmen. Foto:
Download
Brodrageren blev flyttet over på prammen i onsdags. Foto: Vejdirektoratet.
Brodrageren blev flyttet over på prammen i onsdags. Foto: Vejdirektoratet.
Download
På den nye Storstrømsbro bliver der dobbeltspor til jernbane, en to-sporet 
vej, samt en kombineret gang- og cykelsti. Illustration: Vejdirektoratet.
På den nye Storstrømsbro bliver der dobbeltspor til jernbane, en to-sporet vej, samt en kombineret gang- og cykelsti. Illustration: Vejdirektoratet.
Download
Bropillerne i Storstrømmen har varierende højde alt efter 
vanddybden. Illustration: Vejdirektoratet.
Bropillerne i Storstrømmen har varierende højde alt efter vanddybden. Illustration: Vejdirektoratet.
Download
Brodrageren er det element, som trafikken skal køre på. 
Illustration: Vejdirektoratet.
Brodrageren er det element, som trafikken skal køre på. Illustration: Vejdirektoratet.
Download
Et speciallavet hejseværk skal få brodrageren på plads. Illustration: Vejdirektoratet.
Et speciallavet hejseværk skal få brodrageren på plads. Illustration: Vejdirektoratet.
Download

Information om Vejdirektoratet

Vejdirektoratet
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V

+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Rekordlav hastighed på motorvejene giver klimagevinst20.1.2023 07:30:00 CET | Pressemeddelelse

De danske bilister kørte med speederfoden løftet i 2022, og det kan ses i Vejdirektoratets hastighedsbarometer, hvor der aldrig er registreret lavere gennemsnitsfart på motorvejene i den tid, hvor man systematisk har målt trafikken. Det lavere brændstofforbrug giver ikke kun plus på danskernes bankkonto, men også i klimaregnskabet, hvor der er sparet CO2 svarende til den årlige udledning fra 19.000 personbiler.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum