Forbud mod dieselbiler i byerne tiltaler danskerne

For at nedsætte partikelforureningen fra dieselbilerne er flere danskere klar til at forbyde dem i byerne

Danskerne bakker op om, at dieselbiler ikke længere skal have lov til at køre ind i de større danske byer. Det viser en ny undersøgelse blandt godt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA. I undersøgelsen svarer 45 procent af danskerne, at de er positive eller meget positive over for et forbud mod dieselbiler i de store byer. Kun 10 procent angiver, at de meget negative over for et forbud.

Flere udenlandske storbyer som Paris, Madrid, Athen og Mexico City vil indføre dieselfri zoner, og i Tyskland ventes i dag en afgørelse fra forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig, som er Tysklands øverste administrative domstol, om hvorvidt der kan indføres et regulært forbud mod dieselbiler i flere større byer, heriblandt Düsseldorf og Stuttgart.

Formand for IDA, Thomas Damkjær Petersen kan godt forstå, at en stor del af befolkningen herhjemme også gerne vil have dieselbilerne ud af byerne.

”Luftforurening fra lokale kilder og ikke mindst udledning fra vejtrafikken, er jo i værste fald dødelig, og skal den grønne omstilling lykkes, kræver det et langt skarpere politisk fokus på transportområdet, ikke mindst bilparkens teknologi og miljøaftryk,” siger han.

IDAs formand hæfter sig også ved, at modstanden mod et forbud ikke er ret stor, og at det billede forstærkes yderligere, når man kigge på besvarelserne fra København og omegn.

”I og omkring hovedstaden er der klart flertal for et forbud mod dieselbilerne, og meget få mener, at det er en dårlig idé. Derfor kunne dieselbilerne godt gå en svær fremtid i møde i en danske hovedstad,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Københavns overborgmester Frank Jensen bebudede i valgkampen ved det netop overståede kommunalvalg, at han ville have dieselbilerne ud af hovedstaden fra næste år og har konkret spillet ud med, at et forbud kun skal gælde dieselpersonbiler registreret efter 1. januar 2019.

Hvor positiv eller negativ er du overfor, at kommunerne forbyder dieselbiler at køre i de store byer for t nedsætte partikelforureningen?

Procent

Meget positiv

Positiv

Neutral

Negativ

Meget negativ

Ved ikke

I alt

Kilde: Userneeds for Ingeniørforeningen, IDA (2.033 har svaret)

Hvor positiv eller negativ er du overfor, at kommunerne forbyder dieselbiler at køre i de store byer for at nedsætte partikelforureningen?

Køben-havn og omegn

Øvrige Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm

Fyn

Syd-jylland