Forbrugerne skærer ned på luksusprodukter
Forbrugerne er påvirket af inflationen, men tilpasser sine forbrugsmønstre derefter, og det går ud over luksusprodukter, udespisning, kunst, kultur og sport samt mode. Knap 4 ud af 10 planlægger at reducere deres forbrug af luksusprodukter, en tredjedel vil spise mindre ude, og 30 % vil minimere forbruget inden for kunst, kultur og sport. 25 % vil bruge mindre på produkter indenfor mode.
“Flere og flere forbrugere forventer at reducere deres forbrug af produkter, som ikke er strengt nødvendige på grund af inflation, men til gengæld er forbrugerne indstillet på at øge deres forbrug af dagligvarer, ligesom flere kommer til at spise hjemme fremfor at gå ud at spise. Derudover viser analysen, at virksomhedernes forsyningsproblemer med lange leveringstider og utilgængelige produkter i højere grad får forbrugerne til at tilvælge lokale produkter,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Otte ud af ti forbrugere giver udtryk for, at de er villige til at betale en højere pris, hvis produktet er produceret enten lokalt eller indenlandsk, og 60 % af forbrugerne køber lokalt for at støtte deres lokale økonomi, mens en tredjedel gør det for at mindske deres CO2-aftryk.
Stigende priser er det største problem
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at stigende priser på dagligvarer er det, som har størst negativ indflydelse på shoppingoplevelsen for forbrugerne, både fysisk (65 %) og online (56 %), mens utilgængelige eller manglende produkter indtager andenpladsen med henholdsvis 43 % for online-shoppere og 37 % for fysisk shopping.
“Som følge af COVID-19-pandemien har forbrugerne ændret købsvaner og forbrugeradfærd. Analysen peger på, at forbrugerne vil bibeholde de nye vaner og shoppe mere online, lave oftere mad selv og blive ved med at dyrke fritidssaktiviteter derhjemme. Omvendt vil knap hver fjerde benytte sig mindre af de fysiske butikker,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Analysen viser derudover, at virksomheders arbejde med ESG er med til at påvirke, hvorvidt forbrugeren har tillid til brandet, vil anbefale det til andre, og om forbrugeren vælger at købe produktet eller ej. 40 % angiver, at virksomhedernes fokus på sociale forhold er med til at påvirke, hvorvidt forbrugeren ender med at købe produktet eller ej, mens hver anden finder det vigtigt i forhold til at have tillid til brandet og i forhold til at anbefale det til andre.
“Analysen understreger, hvor vigtigt det er for virksomhederne at arbejde med ESG og vise omverdenen, hvad man gør på de forskellige områder. Forbrugerne har det med i deres beslutninger, både når de skal købe et produkt, men også om de vil anbefale virksomheden og dens produkter til andre,” afslutter Henrik Trangeled Kristensen.
Om undersøgelsen
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey juni 2022 bygger på svar fra 9.069 forbrugere fordelt på 25 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
Årsopgørelsen for 2023: Dét skal du være opmærksom på8.3.2024 10:00:10 CET | Pressemeddelelse
Den 11. marts åbner Skattestyrelsen for danskernes årsopgørelse. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller står over for en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du skal være særligt opmærksom på og kan bruge til at kontrollere, om skatteoplysningerne og fradragene for 2023 er korrekte.
Markant løft i servicefradraget i 202421.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget at forhøje servicefradraget fra og med 2024 med hele 5.000 kr. fra 6.900 kr. til 11.900 kr. Nu kan der fratrækkes flere lønudgifter inklusive moms til almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning, afhentning af børn til og fra daginstitutioner, almindeligt havearbejde, snerydning, osv.
Høj belægningsprocent og flere turister indgyder til optimisme i den københavnske hotelbranche13.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2023 har været et positivt år for de københavnske hoteller. Hotelbranchen er i fremgang, og 2023 har budt på en høj belægningsprocent med en tilbagevenden af udenlandske turister. Det viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum