Fondsstøtte hjælper udsatte børnefamilier

TrygFonden giver Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde 420.000 kr. til akuthjælp under coronakrisen. Pengene går til mad og aktivitetspakker til de mange fattige og udsatte familier, Kirkens Korshær har kontakt til. Det letter hos familierne, der er særligt udfordrede lige nu.
Bilen bugner af kreaposer, mad og dagligvarer, som leder af Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde i Aalborg, Lene Højland Laursen, bringer ud til til udsatte og fattige børnefamilier.

Nedlukningen af daginstitutioner, skoler, arbejdspladser og forsamlingsforbuddet, der har lukket mange væresteder, er en udfordring. Det gælder især for fattige familier, der ikke har råd til basale ting som mad, tøj og medicin. Familierne er normalt afhængige af, at børnenes madbehov dækkes uden for hjemmet. Det gælder også selvom mange børn nu er tilbage i skole og daginstitutioner.

Men det er ikke kun maden, der er en udfordring. Familierne kæmper ofte også med fysisk og psykisk sygdom.

- Der er mange børn, der kommer hos os, som har så store problemer i familien, at både vi og skolen er den pause, de har brug for. Med delvist lukkede skoler kan det være særligt belastende at gå op og ned ad hinanden hele tiden, fortæller leder af Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde i Aalborg, Lene Højland Laursen.

- Forældrene har ikke ressourcer til at hjælpe børnene med lektier og hjemmeskole. Der er heller ikke legetøj eller andre aktiviteter til at underholde sig selv og hinanden med. Det sætter et stort pres på i forvejen pressede familier, siger hun.

Tiltrængt hjælp til mad og aktiviteter

Donationen fra TrygFonden betyder, at Kirkens Korshær kan uddele mad og aktivitetskasser til fattige, udsatte og udfordrede familier, så de har mad til de kommende uger. Nogle har allerede modtaget mad og aktivitetskasser i starten af krisen.

I mange familier brænder det nu på igen, fordi der ikke er mere mad tilbage - og flere er ekstra pressede af at være hjemme hele tiden. Kasserne skal sikre, at familierne ikke går sultne i seng, give børnene noget at hygge sig med og gode oplevelser til familien.

- Mange af forældrene er helt alene med ofte mange børn. Jeg er imponeret over, at de står distancen. Vi er deres voksenkontakt, vi er dem, de læsser af på. Vores kontakt holder ensomheden for døren, og de er meget taknemmelige for, at vi tænker på dem, siger leder af Kirkens Korshærs familiestøttende arbejde på Torvegade i København, Ingrid Flye, og fortæller, at især kreaposer og aktivitetskasser vækker glæde.

At behovet for hjælp hos børnefamilierne kun er større under nedlukningen, kan de nikke genkendende til i alle hjørner af Kirkens Korshærs sociale arbejde. Fra Aalborg og Brønderslev i Nordjylland over Silkeborg og Herning, Holstebro, Nordborg i Sønderjylland og hele vejen til Drejervej og Torvegade i København. Alle steder får gavn af donationen fra TrygFonden.