Sunset Boulevard

Fokus på adfærd over resultater øger arbejdsglæden markant hos Sunset Boulevard

Del
Med den rette adfærd kommer resultaterne – med resultater kommer den rette adfærd ikke nødvendigvis, det er tankegangen bag en nylig omlægning af arbejdsgangene og bonusprogrammerne i samtlige Sunset Boulevards 44 restauranter. Med omlægningen sætter den danskejede burgerkæde fokus på adfærd over omsætning og udfordrer den traditionelle tilgang til motivation og belønning af medarbejdere. De første undersøgelser efter implementeringen viser en betragtelig stigning i medarbejdertilfredsheden.

I juni 2022 tog Sunset Boulevard et opgør med den udbredte antagelse på arbejdsmarkedet, at flere arbejdstimer betyder bedre resultater, og indførte 4-dages arbejdsuge på hovedkontoret i Kolding. Nu gør landets største danskejede fastfoodkæde op med den traditionelle måde at motivere og belønne medarbejderne i restauranterne på.

Jo bedre kortsigtede og talmæssigt let tilgængelige resultater, fx i form af omsætning, du som medarbejder kan præsentere, jo bedre har du leveret, og jo mere bliver du belønnet. Det er efter administrerende direktør hos Sunset Boulevard, Jens Brochs, opfattelse, måleparametre, langt de fleste virksomheder anvender i dag, og som også han langt hen ad vejen har haft ensidigt fokus på. Men det er – siger han - tid til at ryste posen - i hvert fald hvis man vil øge medarbejdernes motivation og tilfredshed og sikre de gode resultater på sigt.

“Har vi for meget fokus på de kortsigtede økonomiske resultater, og for lidt på den adfærd, der er med til at skabe dem på sigt? Belønner vi vores medarbejdere for det, de reelt har indflydelse på? Det er nogle af de spørgsmål, vi har stillet os selv,” siger Jens Broch og fortsætter:

“I vores branche, og også traditionelt hos Sunset Boulevard, har vi fx et meget stort fokus på gæsteantal og omsætning og hylder restaurantmedarbejderne på baggrund af netop de parametre. Samtidigt ved vi jo godt, at der spiller en masse ind på tallene, som de reelt ikke har indflydelse på, fx beliggenhed, vejret og produkterne på menuen. Derfor har vi nu indført en mere relevant måde at motivere og måle på, hvor vi i stedet fokuserer på medarbejdernes adfærd. Resultater er vigtige, bevares, men det er den adfærd, der skaber resultaterne, medarbejderne har indflydelse på, og som er afgørende,” siger Jens Broch.

Gæstefeedback og 4-dages arbejdsuge

Siden årsskiftet har Sunset Boulevard implementeret en række nye værktøjer i kædens 44 restauranter og testet et nyt bonussystem i 17 af restauranterne. I stedet for at måle succes på gæsteantal og omsætning, måles og belønnes medarbejderne nu på baggrund af deres adfærd og den service, de giver gæsterne, herunder om udleveringen var korrekt, betjeningen venlig og ventetiden acceptabel. Som led i vurderingen indgår ratings fra gæsterne via sms og rating-systemet Servicelovers.

Baseret på de samlede vurderinger på de nye måleparametre, som blandt andet også indebærer adfærd omkring renhold og fødevaresikkerhed, opnår restauranterne forskellig status. Den enkelte restaurants status afgør, om der kan udløses ekstra fordele for medarbejderne som tilskud til sociale arrangementer, bonus og 4-dages arbejdsuge.

I det bonussystem, der har kørt i 17 af restauranterne siden januar 2023, kan Restaurant Managers i Guld-restauranterne opnå en bonus og 4-dages arbejdsuge hver uge uden at gå ned i løn, Assistant Managers kan opnå en 4-dages arbejdsuge hver anden uge, mens alle medarbejdere kan opnå et fælles socialt arrangement til en værdi af 25.000 pr. kvartal pr. restaurant.

Har øget medarbejdertilfredsheden

Med det øgede fokus på adfærd og det nye bonussystem ønsker Sunset Boulevard at øge medarbejdernes motivation og indflydelse på virksomhedens fremtidige succes. Og meget tyder på, at initiativerne virker efter hensigten. De første medarbejderundersøgelser, som kæden netop har fået resultaterne af, viser, at 91 pct. af medarbejderne efter implementeringen oplever at have reel indflydelse på de resultater, som Sunset Boulevard vurderer virksomhedens succes på.

Samtidigt viser undersøgelserne allerede en stigning i medarbejdernes motivation. På en skala fra 1-10, hvor 10 er højst på motivationsskalaen, er det gennemsnitlige resultat steget med 12 pct. til 8,3. Andelen af medarbejdere, der vurderer, at deres arbejde føles meningsfuldt, er steget fra 89 pct. til 92 pct. Herunder er antallet af medarbejdere, der vurderer deres arbejde til at være ‘virkeligt meningsfuldt’ næsten fordoblet fra 13 pct til 21 pct.

73 pct. af medarbejderne mener, at et øget fokus på medarbejdernes adfærd kan være med til at skabe bedre resultater.

57 pct. af medarbejderne oplever, at Sunset boulevard er blevet en bedre arbejdsplads siden implementeringen, mens 32 pct. melder både og, og kun ca. 11 pct foretrækker det gamle system. På en skala fra 1-10, hvor 10 er højest, er gennemsnittet steget fra 7,6 til 8,4 for i hvor høj grad medarbejderne vil anbefale Sunset Boulevard som arbejdsplads.

Vi havde ikke forventet, at vi ville se den her positive indflydelse på medarbejdernes tilfredshed og trivsel allerede nu, men initiativerne er landet virkeligt godt. De ser ud til at give god mening for dem,” siger Jens Broch.

Selvom en stigning i omsætning ikke er målet på kort sigt, men en af de langsigtede forventede følger af fokus på adfærd, ser initiativerne allerede ud til at have spillet positivt ind på tallene. Siden implementeringen i januar er Sunset Boulevards samlede omsætning steget med 30% målt mod de samme måneder i 2022.

 

Billeder

Information om Sunset Boulevard

Sunset Boulevard
Sunset Boulevard
Nordager 26
6000 Kolding

https://www.sunset-boulevard.dk/

Om Sunset Boulevard

Sunset Boulevard er landets største danskejede fastfoodkæde med 44 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og to på Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1250 medarbejdere i Danmark. Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og var i de tidligste år mest kendt for sine sandwich. I dag udgør burgere med bl.a. oksekød fra fritgående irsk kødkvæg hovedparten af menuen og salget.

Følg pressemeddelelser fra Sunset Boulevard

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sunset Boulevard

Middelfart Friskoles elever planter 100m2 offentlig tilgængelig mikroskov15.4.2024 13:00:18 CEST | Pressemeddelelse

På onsdag den 17. april planter eleverne fra Middelfart Friskoles 4. og 6. klasser en Mikroskov på 100 m2 på et offentligt tilgængeligt område af skolens grund. Mikroskove er endnu et nyt fænomen i Danmark, og plantningen sker i samarbejde med Sunset Boulevard og netværksorganisationen Omstilling NU med henblik på at sikre øget naturforståelse og flere grønne områder i byerne.

Tag din egen tallerken med og få 15% rabat – dansk fastfoodkæde tester nyt initiativ til reducering af emballageforbruget21.3.2024 10:53:54 CET | Pressemeddelelse

I kølvandet på, at den foreløbige aftale om en ny europæisk emballageforordning blev indgået den 4. marts, tester landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, som de første nu medbragt emballage som en mulig vej til at nedbringe forbruget af engangsemballage. Tilbuddet lyder – medbring din egen tallerken og få 15% rabat.

Sunset Boulevard satser på fermentering i nyt dansk samarbejde4.3.2024 08:41:28 CET | Pressemeddelelse

Den 6. marts sætter Sunset Boulevard en danskudviklet tempeh-burger på menuen i alle kædens restauranter landet over. Burgeren The Nordic Tempeh er lavet med en plantebaseret bøf af fermenterede økologiske danske råvarer udviklet i samarbejde med danske producenter. “Fermentering giver en fantastisk smagsoplevelse - og det skal vores gæster nu have mulighed for at prøve,” siger kædens kommercielle direktør.

Sunset Boulevards årsresultat for 2023 slår alle rekorder30.1.2024 09:32:16 CET | Pressemeddelelse

- Stigning i gæstetilfredshed og digitale løsninger bag succesen. Sunset Boulevard, landets største danskejede burgerkæde, kan nu præsentere det bedste regnskabsår nogensinde siden åbningen i 1996. Med en stigning i omsætning på 27% målt mod 2022, en markant stigning i antallet af gæster og transaktioner samt en fortsat strategisk ekspansion markerer virksomheden sit tredje rekordår i træk.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye