Fokus på adfærd over resultater øger arbejdsglæden markant hos Sunset Boulevard

I juni 2022 tog Sunset Boulevard et opgør med den udbredte antagelse på arbejdsmarkedet, at flere arbejdstimer betyder bedre resultater, og indførte 4-dages arbejdsuge på hovedkontoret i Kolding. Nu gør landets største danskejede fastfoodkæde op med den traditionelle måde at motivere og belønne medarbejderne i restauranterne på.
Jo bedre kortsigtede og talmæssigt let tilgængelige resultater, fx i form af omsætning, du som medarbejder kan præsentere, jo bedre har du leveret, og jo mere bliver du belønnet. Det er efter administrerende direktør hos Sunset Boulevard, Jens Brochs, opfattelse, måleparametre, langt de fleste virksomheder anvender i dag, og som også han langt hen ad vejen har haft ensidigt fokus på. Men det er – siger han - tid til at ryste posen - i hvert fald hvis man vil øge medarbejdernes motivation og tilfredshed og sikre de gode resultater på sigt.
“Har vi for meget fokus på de kortsigtede økonomiske resultater, og for lidt på den adfærd, der er med til at skabe dem på sigt? Belønner vi vores medarbejdere for det, de reelt har indflydelse på? Det er nogle af de spørgsmål, vi har stillet os selv,” siger Jens Broch og fortsætter:
“I vores branche, og også traditionelt hos Sunset Boulevard, har vi fx et meget stort fokus på gæsteantal og omsætning og hylder restaurantmedarbejderne på baggrund af netop de parametre. Samtidigt ved vi jo godt, at der spiller en masse ind på tallene, som de reelt ikke har indflydelse på, fx beliggenhed, vejret og produkterne på menuen. Derfor har vi nu indført en mere relevant måde at motivere og måle på, hvor vi i stedet fokuserer på medarbejdernes adfærd. Resultater er vigtige, bevares, men det er den adfærd, der skaber resultaterne, medarbejderne har indflydelse på, og som er afgørende,” siger Jens Broch.
Gæstefeedback og 4-dages arbejdsuge
Siden årsskiftet har Sunset Boulevard implementeret en række nye værktøjer i kædens 44 restauranter og testet et nyt bonussystem i 17 af restauranterne. I stedet for at måle succes på gæsteantal og omsætning, måles og belønnes medarbejderne nu på baggrund af deres adfærd og den service, de giver gæsterne, herunder om udleveringen var korrekt, betjeningen venlig og ventetiden acceptabel. Som led i vurderingen indgår ratings fra gæsterne via sms og rating-systemet Servicelovers.
Baseret på de samlede vurderinger på de nye måleparametre, som blandt andet også indebærer adfærd omkring renhold og fødevaresikkerhed, opnår restauranterne forskellig status. Den enkelte restaurants status afgør, om der kan udløses ekstra fordele for medarbejderne som tilskud til sociale arrangementer, bonus og 4-dages arbejdsuge.
I det bonussystem, der har kørt i 17 af restauranterne siden januar 2023, kan Restaurant Managers i Guld-restauranterne opnå en bonus og 4-dages arbejdsuge hver uge uden at gå ned i løn, Assistant Managers kan opnå en 4-dages arbejdsuge hver anden uge, mens alle medarbejdere kan opnå et fælles socialt arrangement til en værdi af 25.000 pr. kvartal pr. restaurant.
Har øget medarbejdertilfredsheden
Med det øgede fokus på adfærd og det nye bonussystem ønsker Sunset Boulevard at øge medarbejdernes motivation og indflydelse på virksomhedens fremtidige succes. Og meget tyder på, at initiativerne virker efter hensigten. De første medarbejderundersøgelser, som kæden netop har fået resultaterne af, viser, at 91 pct. af medarbejderne efter implementeringen oplever at have reel indflydelse på de resultater, som Sunset Boulevard vurderer virksomhedens succes på.
Samtidigt viser undersøgelserne allerede en stigning i medarbejdernes motivation. På en skala fra 1-10, hvor 10 er højst på motivationsskalaen, er det gennemsnitlige resultat steget med 12 pct. til 8,3. Andelen af medarbejdere, der vurderer, at deres arbejde føles meningsfuldt, er steget fra 89 pct. til 92 pct. Herunder er antallet af medarbejdere, der vurderer deres arbejde til at være ‘virkeligt meningsfuldt’ næsten fordoblet fra 13 pct til 21 pct.
73 pct. af medarbejderne mener, at et øget fokus på medarbejdernes adfærd kan være med til at skabe bedre resultater.
57 pct. af medarbejderne oplever, at Sunset boulevard er blevet en bedre arbejdsplads siden implementeringen, mens 32 pct. melder både og, og kun ca. 11 pct foretrækker det gamle system. På en skala fra 1-10, hvor 10 er højest, er gennemsnittet steget fra 7,6 til 8,4 for i hvor høj grad medarbejderne vil anbefale Sunset Boulevard som arbejdsplads.
”Vi havde ikke forventet, at vi ville se den her positive indflydelse på medarbejdernes tilfredshed og trivsel allerede nu, men initiativerne er landet virkeligt godt. De ser ud til at give god mening for dem,” siger Jens Broch.
Selvom en stigning i omsætning ikke er målet på kort sigt, men en af de langsigtede forventede følger af fokus på adfærd, ser initiativerne allerede ud til at have spillet positivt ind på tallene. Siden implementeringen i januar er Sunset Boulevards samlede omsætning steget med 30% målt mod de samme måneder i 2022.
Billeder
Information om Sunset Boulevard
Om Sunset Boulevard
Sunset Boulevard er landets største danskejede fastfoodkæde med 44 restauranter fordelt over hele Danmark samt én på Færøerne og to på Grønland. Kæden beskæftiger ca. 1250 medarbejdere i Danmark. Sunset Boulevard åbnede den første restaurant i Odense i 1996 og var i de tidligste år mest kendt for sine sandwich. I dag udgør burgere med bl.a. oksekød fra fritgående irsk kødkvæg hovedparten af menuen og salget.
Følg pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sunset Boulevard
Sunset Boulevard vil plante mikroskove i byerne7.6.2023 10:16:49 CEST | Pressemeddelelse
Som den første virksomhed herhjemme har Sunset Boulevard indgået et samarbejde med netværksorganisationen Omstilling Nu om plantning af mikroskove i danske byer. Den første lokation er i bogen, men kæden er stadig på jagt efter flere.
Sunset Boulevards nye Grab’nGo i Tønder åbner den 24. maj - Bliver den første af sin slags i Danmark med Drive Thrue17.5.2023 11:05:04 CEST | Pressemeddelelse
Når Sunset Boulevards nye Grab’nGo restaurant på Plantagevej åbner den 24. maj kl. 10, bliver det ifølge kæden med stærkt team med 23 nye lokale medarbejdere og en menu, som man kender den fra landets øvrige restauranter. Restauranten bliver den blot anden af sin slags i Danmark og den første med Drive Thrue.
Nordjyde overtager tre lokale Sunset Boulevard restauranter25.4.2023 11:30:44 CEST | Pressemeddelelse
Som led i strategien om at sætte flere restauranter på lokale hænder overdrager Sunset Boulevard nu restauranterne i Nørresundby, Hjørring og Frederikshavn til 34-årige Jonas Safai fra Langholt. Som ny franchisetager i kæden kommer Jonas Safai dermed til at skulle drive hele tre restauranter inden for ganske få måneder. Den første restaurant overtager han 1. maj.
Sunset Boulevard sætter hamp på menuen28.2.2023 08:43:13 CET | Pressemeddelelse
Som den første landsdækkende burgerkæde sætter danskejede Sunset Boulevard nu en burger med hamp på menuen. ’The Hamp Burger’, der lanceres den 1. marts i samtlige landets 44 restauranter, er lavet med en plantebaseret bøf med hampefrø udviklet i et unikt samarbejde med en række danske fødevareproducenter. ”Du bliver ikke skæv af den. Til gengæld smager den virkelig godt,” lover kædens kommercielle direktør.
Sunset Boulevard åbner ny restaurant i Taastrup – få et års forbrug af burgere23.2.2023 10:20:28 CET | Pressemeddelelse
Den 3. marts åbner landets største danskejede fastfoodkæde, Sunset Boulevard, ny restaurant på Helgeshøj Alle i Taastrup med den lokale franchisetager Peter Vadstrup i spidsen. Restauranten er gearet til en høj gennemstrømning af gæster og byder på dobbelt drive thru, 86 siddepladser og 45 nye lokale arbejdspladser. De hurtige får et års forbrug af burgere med i købet på åbningsdagen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum