Saphe A/S

Flyvende start for Danmarks største trafikfællesskab på abonnement

Saphe A/S fordobler antallet af abonnementer på tre måneder og er nu oppe på mere end 100.000.

D. 13. januar 2023 kl. 19:03 rundede den danske techvirksomhed, Saphe, på rekordtid ikke mindre end 100.000 medlemmer af deres Saphe Premium abonnement. En afgørende milepæl, der markerer, at Saphe er på rette vej med deres nye abonnementsvirksomhed. En forretningsmodel, der i fremtiden skal sikre, at Saphe forbliver en bæredygtig forretning med samme høje niveau af data og nye værdiskabende funktioner til Premium-kunder.

Fra 50.000 til 100.000 nye abonnementer på tre måneder

Siden d. 26. oktober 2021, hvor Saphe Premium blev introduceret i forbindelse med lanceringen af de nye trafikalarmer, Saphe Drive Pro og Saphe Drive Mini, er der kommet gradvist flere og flere abonnenter til. Fra oktober 2021 til oktober 2022 steg antallet fra 0 til 50.000 abonnementer. Derefter tog tilmeldingen fart. Fra oktober 2022 til start januar 2023 blev antallet fordoblet fra 50.000 til 100.000 på kun tre måneder!

- Med en fortsat stejl stigning af tilmeldinger og en lav frafaldsprocent, ser fremtiden lys ud for Saphe Premium. Flere medlemmer giver ikke kun et bedre datagrundlag for Saphe i trafikken, men også muligheden for at udvikle yderligere merværdi til Saphe Premium abonnementet. En udvikling, der allerede er i fuld gang med nye eksklusive funktioner så som opkobling til Apple CarPlay og Android Auto, visning af fartgrænser og fartassistent mm. Sådan beskriver CEO og grundlægger, Freddy Sørensen, udviklingen hos Saphe.

Saphe 2.0

Freddy fortæller, at efter nogle år med flotte salgstal oplevede Saphe i 2019 et mere mættet marked samtidig med, at Covid-19 ramte i 2020, hvorfor Saphe ikke længere kunne se ind i en sund forretning. Derfor blev det besluttet at ændre forretningsmodellen til at være abonnementsbaseret, hvor brugerne betaler for den reelle service, som leveres. De 100.000 abonnenter og den fortsatte tilvækst er et tydeligt bevis for, at beslutningen var den rigtige. Specielt har han set en positiv udvikling hos de nye Premium-kunder, da de i højere grad indberetter de hændelser, de møder på vejene. Kunderne har særligt taget godt imod de nye trafikalarmer, Saphe Drive Mini og Pro med farveskærm, der med tydelige ikoner og lyd fortæller, hvilke hændelser de skal være opmærksomme på i trafikken.

- Vi er kommet langt siden 2015, hvor dette eventyr startede, til i dag at have solgt mere end 1.500.000 enheder på verdensplan. Men vi sælger ikke kun en statisk enhed, men et datadrevet produkt, der ingenting er værd uden den værdifulde data, der løbende skal holdes ved lige og genereres via brugere og datapartnere. Vi skaber ikke kun tryghed én enkelt gang, men hver gang brugeren sætter sig ind i bilen, og en Saphe trafikalarm starter. Ved at introducere Saphe Premium abonnementet har vi mulighed for at fokusere på det, der reelt giver værdi – nemlig vores store trafikfællesskab, understreger Freddy.

Bedste abonnementsløsning

Erhvervslivet har også fået øjnene op for Saphes abonnementsforretning, der af Dansk Erhverv er blevet indstillet til E-handelsprisen 2023 i kategorien, Bedste abonnementsløsning, og ligger i top-20.

Information om Saphe A/S

Saphe A/S
Gasværksvej 46, 2.
9000 Aalborg

Siden 2015, hvor Saphe-eventyret begyndte for Freddy Sørensen, har Saphe solgt mere end 1.000.000 enheder i Danmark, hvilket svarer til, at Saphe er placeret i omtrent hver fjerde danske bil. Den store tilslutning til Saphe har resulteret i, at Saphe i dag kan tilbyde Danmarks største trafikfællesskab, hvor brugere hver dag aktivt hjælper hinanden i trafikken med at undgå fartbøder og ulykker. Saphe kan bryste sig med at have data fra flere millioner bilister fra hele Europa, der både kommer fra Saphe-brugere og eksterne datapartnere.

Saphe starter automatisk, når bilen eller motorcyklen sættes i bevægelse og alarmerer bl.a. mod hastighedsoverskridelse, stærekasser, fotovogne, ulykker på vejen, farer på vejen, bil i nødsporet, skoleveje, trafiklyskamera, strækningskontrol og afstandskontrol. I alt virker Saphe i 97 lande og har over 100.000 faste fartkameraer registeret. Det nemt skalerbare produkt og en stor efterspørgsel har resulteret i begyndelsen på en ekspansion til udlandet. Ind til videre er turen primært gået til Tyskland, Italien og UK, som har taget godt imod Saphe. Så godt, at virksomheden har nået en betydningsfuld milepæl med 1.000.000 solgte enheder på verdensplan.