Saphe A/S

Sådan bliver skolevejene mere sikre

Saphe øger opmærksomheden på børns sikkerhed langs skoleveje

Hvert år, når skoleklokken ringer ind for første gang, bliver trafikken omkring skolerne et centralt emne. Og med god grund! Tilbage i 2021, i uge 32 og 33, blev over 7.100 bilister nappet for trafikforseelser lige ved skolestart. I år sætter Saphe fokus på problemet og minder om, at løsningen er tilgængelig i deres lille populære trafikalarm, som tusindvis af danskere allerede benytter dagligt og kører rundt med i deres bil.

De små trafikanter er ekstra udsatte i trafikken, og det sætter store krav til bilister om at være ekstra opmærksom på pludselige og uforudsigelige bevægelser fra de små, uerfarne trafikanter.

”Hos Saphe har vi udviklet en advarsel, der skal være med til at forbedre forholdene omkring skolevejene. Når bilisten nærmer sig en skolevej, udsender Saphe trafikalarmen en advarsel herom, så det er muligt at justere farten. På den måde øges trafiksikkerheden for de små trafikanter, som ikke på samme måde som voksne kan vurdere farlige situationer og andre trafikanters afstand og hastighed.” - Udtaler Freddy Sørensen, CEO og grundlægger af Saphe A/S.

For at blive varslet om skoleveje, er det nødvendigt at slå funktionen ”skoleveje” til i Saphe Link appen, der understøtter trafikalarmen med data.

Det kan blive dyrt at køre for stærkt

Der er ofte en nedsat fartgrænse på skolevejene, så hvis farten overtrædes, kan det betyde ekstra høje fartbøder. Saphe advarer både om fartkontrol, overtrædelse af hastighedsgrænser og skoleveje, og på den måde er bilisten godt dækket ind under hele køreturen, og får hjælp til en mere opmærksom og hensynsfuld kørsel.
I forbindelse med skolestart i 2021 blev der udstedt bøder for i alt 7.100 forseelser ved politiets øgede indsats i uge 32 og 33 landet over.

Forseelserne var fordelt sådan:

- 6.095 hastighedsovertrædelser på skolevejene.
- 207 voksne og børn havde ikke sikkerhedssele på.
- 60 benyttede mobiltelefon under kørslen

Med en hastighed på 38 km/t i en 30 km/t zone, betyder det en bøde på 1.800 kroner. Sniger farten sig over 48 km/t, i samme zone, betyder det en betinget frakendelse af kørekortet og en bøde på 4.200 kroner.

Tryghed i trafikken

I dag er Saphe Danmarks største trafikfællesskab med mere end 1. million brugere, hvilket svarer til at hver 4. bil er udstyret med en Saphe. Desto flere brugere, som tilslutter sig fællesskabet og hjælper med at indberette om hændelser i trafikken, jo mere tryghed bliver der skabt – hvilket i sidste ende er missionen og målet med det arbejde, Saphe gør i trafikken.

Information om Saphe A/S

Saphe A/S
Gasværksvej 46, 2.
9000 Aalborg

Siden 2015, hvor Saphe-eventyret begyndte for Freddy Sørensen, har Saphe solgt mere end 1.000.000 enheder i Danmark, hvilket svarer til, at Saphe er placeret i omtrent hver fjerde danske bil. Den store tilslutning til Saphe har resulteret i, at Saphe i dag kan tilbyde Danmarks største trafikfællesskab, hvor brugere hver dag aktivt hjælper hinanden i trafikken med at undgå fartbøder og ulykker. Saphe kan bryste sig med at have data fra flere millioner bilister fra hele Europa, der både kommer fra Saphe-brugere og eksterne datapartnere.

Saphe starter automatisk, når bilen eller motorcyklen sættes i bevægelse og alarmerer bl.a. mod hastighedsoverskridelse, stærekasser, fotovogne, ulykker på vejen, farer på vejen, bil i nødsporet, skoleveje, trafiklyskamera, strækningskontrol og afstandskontrol. I alt virker Saphe i 97 lande og har over 100.000 faste fartkameraer registeret. Det nemt skalerbare produkt og en stor efterspørgsel har resulteret i begyndelsen på en ekspansion til udlandet. Ind til videre er turen primært gået til Tyskland, Italien og UK, som har taget godt imod Saphe. Så godt, at virksomheden har nået en betydningsfuld milepæl med 1.000.000 solgte enheder på verdensplan.