Sydsjællands Havedamscenter

Flere danskere får havedamme til fordel for biodiversiteten

Vilde blomsterbede og insekthoteller er blevet en kærkommen ting i de danske haver, og nu gør også havedammen sit indtog til stor begejstring for børn og dyreliv. Eksperter glædes over tendensen.
Vilde blomsterbede og insekthoteller er blevet en kærkommen ting i de danske haver, og nu gør også havedammen sit indtog til stor begejstring for børn og dyreliv, erfarer man hos Sydsjællands Havedamscenter. Foto: PR.

Miljøbevidste danskere inviterer i stigende grad biodiversitet velkommen i haverne, og de seneste år er det blevet hipt at bygge insekthoteller og skabe smukke bede med vilde blomster til fordel for Danmarks insekter. Nu vinder en ny trend indpas, erfarer man hos Sydsjællands Havedamscenter.

Når biodiversiteten virkelig skal trives, kræver det nemlig ét vigtigt element: vand. Og netop derfor er flere danskere begyndt at bygge hyggelige vanddamme og rindende vand til områdets insekter, fugle og amfibier, der stortrives i fugtige miljøer.

Biolog glæder sig over tendensen

– I Danmark har vi i mange år begrænset biodiversiteten. Derfor er det vigtigt, at økosystemet får en plads i danskernes have, og der både indtænkes føde og levesteder for fugle, insekter og padder. Bare det seneste halve år har vi i foreningen oplevet en enorm stigning i andelen af danskere, der vil gøre en aktiv indsats for biodiversiteten i den danske natur. Naturen er mere end nogensinde blevet et folkeeje, fortæller Malou Fenger, og fortsætter.

– Men danskernes bevidsthed og viden om naturen er for mig noget af det vigtigste. Deres vilje til at handle ud fra et fagligt grundlag vil uden tvivl være til gavn for naturen i fremtiden.

Børn har stor gavn af dyreliv og natur

Spørger man Helle Nebelong, en anerkendt landskabsarkitekt med speciale i design af sansehaver og naturlegepladser, er det til stor glæde for børnene, at der bliver plads til mere natur og flere fugle, frøer og guldsmede i haverne. Børn tiltrækkes nemlig af naturen, som pirrer deres nysgerrighed.

– Jeg synes, det er på høje tid, at der kommer mere natur ind i børnenes nære omgivelser. Børn trives i ”vilde” omgivelser, og særligt vand er et foretrukket legeelement. Naturen sætter ingen grænser for fantasien, og det elsker børn, fortæller Helle Nebelong og fortsætter:

– Ligeledes har børn meget at lære fra naturen. At omgive sig med dyr og natur kan lære børn om omsorg, farer og endda døden.

Faktaboks: Fem gode råd til havedammen

Tomas Nielsen fra Sydsjællands Havedamscenter giver følgende fem råd, hvis du går med tanker om at bygge en havedam, der kan fremme biodiversiteten i haven.

1. Placér havedammen i fuld sol, så solen kan varme den op tidligt på foråret. Vil du have fisk i dammen, bør du placere dammen i delvis skygge.
  2. En lille smule rislen eller bevægelse i vandet giver iltning og forebygger algeophobning.
  3. Lad den nordlige ende af dammen være lidt lavere, da også det hjælper til at varme vandet op.
  4. Skal smådyr eller fisk overvintre i dammen, skal den være mindst 80-90 cm dyb.
  5. Anvend planter til at skabe skygge i dammen, det kan for eksempel være nøkkeroser, der samtidig dufter og er flotte at se på.

Tomas Nielsen
Ejer, Sydsjællands Havedamscenter
salg@havedamscenter.dk

Billeder

Download
Malou Fenger, der er biolog og sekretariatsleder hos Foreningen Vild Med Vilje, glæder sig over, at danskerne har taget ansvaret for biodiversiteten på deres skuldre. Foto: PR.
Download
– Vi har oplevet en stor stigning i antallet af nye kunder. Før i tiden var det de samme kunder, der besøgte os i forbindelse med deres fiskehobby, men nu kommer mange nye kunder forbi, og de er rige på idéer og kreative løsninger, siger Tomas Nielsen, der er ejer af Sydsjællands Havedamscenter. Foto: PR.

Information om Sydsjællands Havedamscenter

Sydsjællands Havedamscenter

Sydsjællands Havedamscenter har eksisteret siden 2009. Butikken holder til i Tappernøje, men kører ud og hjælper med etablering af haveanlæg og damme i hele landet. www.havedamscenter.dk

Følg pressemeddelelser fra Sydsjællands Havedamscenter