Flere bruger kassen på surroundsystemer

Onlineforhandleren HiFi-freaks.dk oplever lige nu en stigende interesse for HiFi surroundsystemer i den dyre ende. Lydnørden Jesper Strecker er gået all in og har i dag surroundudstyr for over 350.000 kroner.
I Jesper Streckers dedikerede hjemmebiograf bliver der set mindst tre film om ugen. Foto: privat.

En skudsalve fra højre eller et åndedrag i nakken. Den intense og gode lydoplevelse er vigtig, når danskerne shopper lyd til hjemmebiografen. Det oplever direktør hos HiFi-freaks.dk, Daniel Nielsen, der fortæller, at kundernes interesse for surroundsystemer af god kvalitet er stigende.

Generelt er vores kunder begyndt at bruge flere penge på surround. De er gået væk fra plasticanlæg og vil have noget bedre. De vil have surround, hvor lyden opleves i 3D. Hvor den kommer fra oven og høres i hele rummet. Hvor du kan høre helikopterne, der flyver hen over hovedet på dig. Hvor det regner lige ned i masken på dig. I forhold til for bare fem år siden, bruger surroundkøbere i gennemsnit 5.000 kroner mere i dag, fortæller han.

Det skal være voldsomt

HiFi-freaks.dk, der importerer HiFi-udstyr i alle prisklasser, sælger mange højtalere til 30-40 tusind kroner. Ifølge Daniel Nielsen er der en stor skare danske ”HiFi-freaks”, der går meget op i deres surroundudstyr. Én af dem er Jesper Strecker, der har udstyr for cirka 350.000 kroner. I sin lejlighed i København har han indrettet en dedikeret hjemmebiograf med projektor og et 110 tommers lærred, 12-tommers subwoofere, forstærkere og et surround-system med elleve højtalere. For ham er det vigtigt, at man med et surround-anlæg kan mærke musikken:

– Det skal være stort og voldsomt. Man er nærmest fysisk træt efter at have set en film, ligesom i biografen. Det, der gør det fedt, er at man lever sig ind i filmen på en helt anden måde. Man sætter sig simpelthen ind i en kuppel, og så er man der i halvanden time, siger lydentusiasten.

Jesper Strecker er væk i filmens verden omkring tre gange om ugen, men han kan også godt lide at gå og nørde med sit udstyr. Han eksperimenterer med, hvordan lyden reagerer i rummet og leger med akustikpaneler, lyddæmperpaneler og bass traps, der absorberer uønsket bas.  Den store interesse for HiFi begyndte for alvor for ti år siden:

Der åbnede en ny HiFibutik inde på Vesterbrogade, som havde en masse åbningstilbud. I butikken havde de sat højtalere op, og jeg havde aldrig hørt noget så fedt før. Så købte jeg min første surround-forstærker og fem højtalere og en subwoofer.

Siden dengang er han blevet ved med at samle udstyr, og størstedelen er brugt i HiFi-freaks.dk: – Jeg er interesseret i at få det ypperste. Jeg tror hele tiden, at jeg har det bedste, men så hører jeg noget et andet sted. Jeg bliver ved, til det sidder i skabet.

Daniel Nielsen
Direktør, HiFi-freaks.dk
daniel@hififreaks.dk

Jesper Strecker
j-strecker@hotmail.com

Lærke Jakobsen
PR konsulent, Epicent PR
lja@epicent.dk

Da Jesper Strecker for fire år siden flyttede ind i sin nuværende lejlighed med familien og fik plads til en hjemmebiograf, tog interessen for HiFi for alvor fart. Foto: privat.
- Man er nærmest fysisk træt efter at have set en film, ligesom i biografen, fortæller Jesper Strecker.

HiFi-freaks.dk er onlineforhandler af HiFi til entusiasten såvel som konfirmanden. Firmaet importerer selv en vifte af nøje udvalgte kvalitetsmærker direkte fra producenterne og skærer dermed fordyrende mellemled fra. HiFi-freaks.dk går videre end købeloven og giver 30 dages fuld fortrydelsesret samt tre års reel garanti. www.hifi-freaks.dk