Flere banker får kunder via internetplatform

Platformsøkonomien breder sig ud over flere og flere brancher, og efter at danskerne for længst har vænnet sig til at bruge forskellige platforme, når de leder efter rejser, forsikringer og telefoni, bruger et stigende antal danskere nu også en internetplatform, når de leder efter en ny bank.

Mybanker har udviklet den største platform for bankskifter i Danmark, og i årets første seks måneder har fintech virksomheden set en stigning på mere end 25 procent i antallet af boligejere, der ønsker at sætte deres økonomi i udbud og få gratis tilbud fra andre banker. Det er især boligejere med en sund økonomi, som bankerne er interesseret i at kæmpe om at få som kunder. 8 ud af 10, der får et tilbud fra en bank via Mybankers platform ender med at spare penge. Penge, som gør det muligt at forsøde tilværelsen lidt mere i hverdagen.

Fremtidens kunder kommer via en portal

”I år har vi virkelig mærket, at mange boligejere bruger vores platform for at sammenligne bankernes tilbud og derigennem finde en bank, der bedre forstår deres nuværende behov for banktjenester. Samtidig oplever vi også stor interesse fra banker, som har forstået, at mange af fremtidens kunder kommer ind via en internetplatform,” siger Ulrik Marschall, der er kommunikationschef i Mybanker.

For at en bank skal kunne sende et tilbud til en bankkunde via platformen, skal banken være repræsenteret i kundens lokalområde. Og lige nu har Mybanker den udfordring, at kunderne kommer ind hurtigere end bankerne kan nå at få nye filialer koblet på platformen.

”Det er naturligvis en positiv udfordring, og vi arbejder hårdt på at få de nye filialer tilknyttet så hurtigt som muligt, så vi kan imødekomme den store interesse, der er for at skifte bank via vores platform. Jo flere banker, der kan byde på vores kunders økonomi, jo mere får kunderne at vælge mellem,” siger Ulrik Marschall.

20 procent vækst i antallet af banker på et år

Flere banker ser mulighederne i at finde nye kunder via Mybankers platform. Med udgangen af juni 2018 var antallet oppe på 24 banker, hvoraf fire er kommet til i løbet af de seneste 12 måneder. De 24 banker dækker hele landet med omkring 100 filialer, og de har tilsammen mere end 450 bankrådgivere, der hver dag udarbejder tilbud til bankkunder i deres nærområde, som ønsker at få et gratis tilbud via Mybankers platform.

Og rådgiverne har haft travlt i år. I de første 6 måneder af 2018 har den samlede volumen, som bankerne har afgivet tilbud på været over 20 milliarder kroner. Det er en stigning i samlet volumen på 35% og svarer til det samlede udlånsniveau for en mindre dansk bank.

”Det er en win-win situation for både kunder og banker. Kunderne får en bank, som har gjort sig umage for at få dem som kunde, og banken får en tilfreds og økonomisk attraktiv kunde, der potentielt vil blive i mange år, hvis banken kan blive ved med at tilbyde attraktive priser og vilkår,” siger Ulrik Marschall.

Mybanker er ikke en bank, men en hjælp til at finde en bank. Mybanker står bag den største internetplatform for bankskifter. Mere end 3000 danskere benytter portalen hver måned for at undersøge om der er andre banker i deres nærområde, som kan tilbyde dem bedre priser og vilkår.

Mybanker har eksisteret siden år 2000 og har i dag 35 medarbejdere.