Fasangården åbner sommer-pop-up på havnen i Lynæs

Der bliver skruet op for sommerferiestemningen, når Fasangården i samarbejde med Lynæs Surfcenter åbner en taverna efter græsk forbillede i Lynæs Havn på den sjællandske nordkyst. Dørene slås op onsdag den 29. juni kl. 17.30 med åbent hus for lokale.

Lynæs_Fasangården_MarieLouiseMunkegaard

Holdet omkring Fasangården skifter i seks uger køkkenet under bøgetræerne i Frederiksberg Have ud med bølgeskvulp og sommerlune serveringer i en pop-up-taverna i Lynæs Havn. Her vil gæsterne både inde og ude kunne nyde delevenlige græskinspirerede tallerkener med friskfangede skaldyr, solmodne tomater og sommergrønt fra Lammefjorden.

Sydlandsk sommerferiestemning i det nordsjællandske
Det er Fasangårdens græske kok Maria Lesi, der har formet menuen med afsæt i middelhavskøkkenets traditioner, men tilberedt med sublime råvarer fra Lammefjordens omegn. Sammen med resten af Fasanteamet vil hun sørge for liflige sommerretter à la carte, grillede sager, friskfangede fjordrejer fra den skvulpende Isefjord og lokalproducerede vine fra Vejrhøj vingård i Odsherred. ”Vi har ladet os inspirere af den græske tavernastemning, hvor maden er lavet til at kunne deles, og hvor gæsterne er afslappede og til tider højlydte. Det har vi tilsat et stænk af dansk sommerstemning, og vi synes, at resultatet emmer af både autenticitet og nærhed. Vi glæder os vildt meget til at åbne dørene for lokale og for sommerferiegæster,” siger Anika Madsen, der er køkkenchef på Fasangården.

Et samlingssted for lokale og sommerhusgæster
Lynæs Surfcenter ligger smukt lige dér, hvor Roskilde Fjord munder ud. Med sin mangfoldige aktivitetskalender er det samlingssted for madglade gæster med og uden surfbræt. For holdet bag Lynæs Surfcenter handler det dog om meget mere end sol og surf. ”Vi vil rigtigt gerne være et åndehul - en oase. For folk der til daglig bor i storbyen, er vi en bølge på vej ud af byen,” siger Johan Ingversen, medindehaver af stedet. ”Men vi er også meget optagede af at værne om det lokale. Fra vores egne rejser rundt i verden, ved vi jo godt, at de fede steder, er der hvor de lokale elsker at komme,” siger han.

Delevenlige meze med udsigt
Sommerens taverna får til huse i de kærligt gennemrenoverede lokaler i den gamle Skipperstuen på havnen, som fremover vil hedde Lynæs Madbar. Fra sin beliggenhed lige ved kajkanten kan gæsterne gå på udflugt i tavernaens græskinspirerede menukort til en af de smukkeste udsigter i det danske sommerland.

Køkkenet har åbent til frokost og aften og vil udover de daglige, delevenlige meze også servere klassikere som souvlaki, grillede fladbrød, fuldfede oliven og kølig tzatziki. I en stemning af surfvibes, saltvand i håret og sprødstegte blæksprutter er der lagt op til smagsoplevelser, som man ellers skal rejse langt for at fornemme.

Pop-up-tavernaen åbner onsdag den 29. juni kl. 17.30. Herefter vil åbningstiderne frem til den 7. august være:

Brit Larsen, PR & pressekoordinator hos Meyers, Tlf:22822842, mail: brla@meyers.dk
Johan Ingversen, Lynæs Surfcenter, Tlf:20987061, mail: johan@surfcenter.dk

Fasangaarden_MarieLouiseMunkegaard
SUBkursus_Lynæssurfcenter
Overnatning_lynæssurfcenter
Fasangården_MarieLouiseMunkegaard

Om Fasangården
Fasangården i Frederiksberg Have er et traktørsted, som til daglig drives af køkkenchef Anika Madsen sammen med et ungt, ambitiøst team. Maden har rødderne plantet i det nordiske køkken, men er inspireret af teknikker og smage fra alle fire verdenshjørner. Fasangårdens historiske bygning råder over en restaurant, en gårdhave samt et særligt designet parktelt med plads til 80 gæster til særlige arrangementer.  Fasangården er en del af Meyers A/S. Se mere.

Om Lynæs Surfcenter
Lynæs Surfcenter er en lille oase en times kørsel fra København. Stedet er bygget op og drevet af tvillingerne Jeppe og Johan Ingversen, som er vokset op i den gamle Købmandsgaard på Lynæs Havn, der nu er omdannet til et mekka for surfere og andre med appetit på et skud surfkultur. Surfcenteret tæller udover surfskole både en café, en surfshop, et glampingområde med telte og hytter samt det nyeste skud på stammen, Lynæs Madbar. Hver torsdag afholder surfcenteret fællesspisning under det eksotiske halvtag, og i sommerhalvåret er der koncerter, banko og quizaftener. Se mere

Vil gøre sommermenuen grønnere og relancerer grillpølser med ny ingrediens2.6.2022 06:22:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er svært at sige dansk sommer uden at sige grillpølser, og nu har Meyers gjort det endnu nemmere at tage et grønnere valg, når der skal pølser på gløderne i sommerlandet. Med ambitionen om at få flere bælgfrugter på danskernes tallerkner, relancerer Meyers nu de populære økologiske grillpølser med en opdateret opskrift, hvor 15% af kødet er udskiftet med tilberedte flækærter. Formålet er at skabe en pølse, som kan begejstre klimabevidste kødspisere, når der skal hotdogs på sommermenuen.

Det er ganske vist: Nu åbner spiseriet DEILIG for aftenservering i det nye H.C. Andersens Hus3.11.2021 07:11:00 CET | Pressemeddelelse

De afsluttende byggekapitler er ved at blive skrevet til det nye H.C. Andersen Hus, så det eventyrlige museumsprojekt snart kan opleves i fuldt vigør. Siden starten af august har spiseriet DEILIG, som drives af Meyers, holdt snigpremiere med frokoståbent. Men fra d. 11. november svinger køkkenchef Tanja Weber også gryderne efter mørkets frembrud med fire serveringer og tilhørende vine for 550 kr.

Fra kompost til klimamad: Nyt samarbejde forvandler skæve overskudsgrøntsager til frokost i kantinen14.10.2021 09:28:29 CEST | Pressemeddelelse