Farvel til 3G – goddag til fremtiden

Telia har slukket for de sidste stykker 3G-netværk og dermed også slukket for et stort stykke af historien om mobiltelefoner i Danmark, hvor 3G for alvor gav os en smagsprøve på fremtiden. Udfasningen af det gamle netværk sikrer, at de nye netværksteknologier 4G og 5G kan udbygges og give større kapacitet, hastighed, stabilitet og sikkerhed. Det gamle udstyr fra 3G kommer via en partner enten i brug andre steder eller bliver genanvendt.
Telia har sagt farvel til 3G netværket og vil i fremtiden bruge frekvenserne til at skabe endnu bedre 4G og 5G netværk. Foto: Telia

Meget var anderledes tilbage i starten af nullerne. Dengang det supersoniske passagerfly Concorde stadig fløj over Atlanten, Netflix var baseret på at sende DVD’er med posten, og det sidste nye design-ikon på mobilfronten hed Motorola Razr. Smartphones, som vi kender dem i dag, fandtes ikke.

Desuden var det nyeste netværk til mobiltelefoner 3G. Hastigheden lå under en enkelt Mbps i begyndelsen - og det var hurtigt.

Med 3G kunne vi pludselig bruge data på mobiltelefonen. Dermed var det farvel til kun at kunne tale og sende beskeder til hinanden. Og goddag til muligheden for at tilgå internettet på farten og sende billeder eller data til hinanden i toget, bussen, bilen, sommerhuset eller alle de andre steder, hvor vi ikke tidligere havde internetforbindelse. Hastigheden var ikke i sig selv det revolutionerende, men grundideen og mulighederne var helt nye.

”3G var reelt en smagsprøve på fremtiden. Netværket var med til at vise det kæmpe potentiale, som mobiltelefoner havde. Og da de rigtige smartphones og 4G-netværkene kom nogle år senere, fik teknologien virkelig luft under vingerne, for kunderne havde allerede fået en klar ide om, hvad vi kunne bruge mobilteknologien til via 3G-netværket,” siger Telia Danmarks teknologidirektør Daniel Askeroth, der oprindeligt selv blev ansat til at stå for at planlægge udrulningen af 3G teknologien for Telia i Danmark.

Udfasning af gammel teknologi – det man kalder legacy – er en vigtig faktor for Telia. Ved at fjerne det udtjente 3G-udstyr kan det samlede mobilnetværk gøres mere simpelt, driftsikkert og effektivt.

”Siden vi lancerede 3G er der løbet meget vand gennem åen – eller data igennem netværket, om man vil. Med udfasningen af 3G vil vi i stedet at kunne bruge båndbredden og frekvenserne til udbygning af 4G- og 5G-netværket, der er kendetegnet ved bl.a. større kapacitet, hastighed, stabilitet, sikkerhed og energieffektivitet,” fortsætter Daniel Askeroth.

På 5G-netværket kan hastigheden nå 1.000 Mbps. Altså 1.000 gange hurtigere end det, som 3G i sin tid kunne præstere.

De lige under 13.000 stykker elektronisk udstyr fra 3G-netværket, f.eks. servere, switches og mobilsendere, der ikke længere skal bruges, bliver solgt til en partner, der sørger for, at udstyret enten kommer i brug andre steder eller bliver genanvendt.

Fakta: Telias mobilnetværk

• Telias mobilnetværk består af mere end 4.300 mobilsites. Netværket ejes i fællesskab af Telia og Telenor.
  • Med udfasningen af 3G består mobilnetværket af 2G, 4G og 5G teknologi. 4G delen af netværket er igennem en massiv opgradering der foretages samtidig med, at 5G teknologien rulles ud i hele netværket. Læs mere om opgraderingen her.
  • En ny kvalitetsmåling af mobilnetværk fra det internationale rådgivningsvirksomhed umlaut giver Telias mobilnetværk topplacering i København, Aarhus, Odense og Aalborg. Læs mere her