Familieklubber giver sårbare børnefamilier frirum

Sårbare børnefamilier oplever støttede familiefællesskaber som et frirum fra hverdagens krav og forventninger. Det viser VIVEs evaluering af Hele Danmarks Familieklub.

Et måltid mad, som 7-9 familier tilbereder og spiser sammen, kan være en genvej til at inkludere sårbare børnefamilier i det lokale fællesskab. Familiefællesskaberne i Hele Danmarks Familieklub er lykkedes med at skabe en model, hvor sårbare familier får en pause fra krav, forventninger og ulvetime, og hvor børn og voksne får en oplevelse af at høre til i det lokale fællesskab.

Det viser en evaluering, som VIVE har foretaget af Hele Danmarks Familieklub. Projektet er hovedsageligt finansieret af Den A.P. Møllerske Støttefond, der også har finansieret VIVEs evaluering.

Hele Danmarks Familieklub drives af frivillige fra KFUM’s Sociale Arbejde, FDF og KFUM-Spejderne og består af 7-9 familier, der hver fjortende dag mødes med en håndfuld frivillige og spiser og leger sammen. Formålet er at skabe fællesskaber mellem ressourcestærke og sårbare børnefamilier, så de sårbare børn og unge får bedre mulighed for at bryde den negative sociale arv.

Giver helle fra krav og vurderinger

En af evalueringens konklusioner er, at familieklubberne har en høj stjerne hos de sårbare børn.

”Både børn og voksne oplever familieklubberne som et sted, hvor der ikke er nogen, der har forventninger på deres vegne. De skal bare møde op og være dem, de er,” siger chefanalytiker i VIVE Helle Hygum Espersen, der har observeret en række familieklubber i forbindelse med evalueringen. Ifølge hende er det en af de store styrker ved denne type indsatser fra civilsamfundet, at de er gode til at skabe indsatser, som er rummelige for alle typer mennesker.

Evalueringen viser, at det især er enlige og forældre uden for arbejdsmarkedet, der har glæde af at deltage i familiefællesskabet sammen med deres børn. De værdsætter familieklubben som et forventningsfrit frirum, hvor der ikke er krav om, at de skal udvikle sig i en bestemt retning, men at de i stedet er gode nok, som de er.

Deltagelse i familieklubben skaber dog kun i få tilfælde fællesskab, der rækker ud over familieklubbens rammer, mens familieklubben er i gang.

Lokale ildsjæle skaber de bedste familieklubber

Hele Danmarks Familieklub hviler på et koncept, der ud over måltider og leg også inkluderer rådgivnings- og støttetilbud samt brobygning til andre civile og offentlige tilbud. De bedste familieklubber er ifølge evalueringen dem, der hverken styres for stramt eller løst, men rammer en balance, hvor der både er planlagte aktiviteter og tid til uformel netværksdannelse.

Nogle af de sårbare familier synes, de mødes for sjældent, og de frivillige finder det svært at nå det hele på de par timer, der er til rådighed. Endvidere viser evalueringen, at det er vigtigt for et velfungerende netværk, at de frivillige tager ejerskab og skaber deres eget bud på en familieklub frem for at køre stramt efter projektets koncept.

”De frivillige gør i vid udstrækning, hvad der giver mening for dem. De er svære at tvinge ned i koncepter og har brug for at finde deres egen vej. Derudover viser vores undersøgelse, at der er et potentiale for at inddrage de sårbare familier mere i at udvikle og gennemføre klubberne, end tilfældet er i dag,” siger Helle Hygum Espersen.

Seniorforsker Maiken Pontoppidan, VIVE, 33697720, mpo@vive.dk
Chefanalytiker Helle Hygum Espersen, VIVE, 40505674, hees@vive.dk
National projektleder for Hele Danmarks Familieklub, Anne Mette Hede Jensen, KFUM’s Sociale Arbejde, 61553659

VIVE leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og den offentlige sektor. Vi beskæftiger os med socialområdet, sundhed, styring, uddannelse, børn og unge, beskæftigelse, integration, ældrepleje, økonomi og offentlig ledelse. VIVE er en uafhængig statslig institution under Social- og Indenrigsministeriet.

En simpel indsats kan reducere studerendes forbrug af alkohol30.8.2020 07:15:00 CESTPressemeddelelse

En simpel digital indsats målrettet universitetsstuderende har betydet, at de unge drikker alkohol 17 procent færre gange om måneden. Reduktionen er især sket blandt studerende på første år og blandt mænd. Indsatsen har også ført til en markant reduktion i andelen af unge, der har svært ved at sige nej til alkohol. Og det er ikke gået ud over de unges følelse af at være en del af fællesskabet.

Erhvervsuddannelsesreform har ændret strukturen på grundforløbet, men ikke meget på undervisning og uddannelsesmiljø11.8.2020 10:00:00 CESTPressemeddelelse

Reformen af erhvervsuddannelserne er lykkedes med at etablere et nyt todelt grundforløb a 20 ugers varighed hver: Det ene, GF1, er forbeholdt elever, der kommer direkte fra 9. og 10. klasse. Der er kommet holdfællesskaber, nye optagelsesprocedurer, adgangskrav og nye adgangsveje for voksne over 25. Men med ambitionerne om bedre undervisning, mere pædagogisk ledelse og et attraktivt uddannelsesmiljø er skolerne endnu et stykke fra målet.