Færøerne overhaler Danmark på 5G

Huawei og Føroya Tele kan nu afsløre, at de i fællesskab har gennemført det første opkald på Færøernes nye 5G-netværk, som leveres af Huawei. Allerede i sensommeren 2019 forventer Huawei, at 5G er tilgængeligt for kunder hos Føroya Tele på udvalgte steder.

Mange danskere forbinder Færøerne med skøn natur, fiskeri og lakseopdræt, men nu står det klart, at Færøerne også overhaler Danmark på en vigtig teknologifront, nemlig 5G. Den første reelle test er gennemført af 5G-nettet. Huawei, som er en af verdens førende producenter af 5G-teknologi, har leveret udstyret, og da Føroya Tele og Huawei har arbejdet tæt sammen siden 2015, var det naturligt at fortsætte samarbejdet omkring 5G.

-          Vi har en stærk partner i Huawei, som vi nu har samarbejdet med i flere år, og jeg glæder mig til at opleve den forskel, som 5G på sigt kommer til at have for færingerne, når det bliver muligt at tage helt nye teknologier i brug. Færøerne bliver endnu bedre forbundet - både øerne imellem og med resten af verden, siger Eva Skeel Nolsø, marketingdirektør i Føroya Tele.

Færøerne har mange geografiske udfordringer i forhold til at opnå komplet mobildækning, da det fjeldtoppede ø-samfund er forbundet af fjeldveje og tunneler på land og under havet. Alligevel har Færøerne i flere år haft imponerende mobildækning.

-          Igennem de seneste år er færingerne blevet vant til ekstremt høj kvalitet inden for mobilkommunikation. Selvom vi ligger i Nordatlanten, som for mange kan virke som in the middle of nowhere, så opleves det ikke sådan af færingerne. Med 98,6 pct. 4G dækning af det geografiske land- og hav-område på tværs af øerne kan færingerne være stærkt forbundet til hinanden og resten af verden uanset, om de befinder sig på en fjeldtop eller kører i en undersøstunnel, forklarer Eva Skeel Nolsø.

Hos Huawei er man også begejstret for at have gennemført det længe ventede første opkald.

-          Vi er rigtig glade for sammen med Føroya Tele at bringe Færøerne et vigtigt skridt nærmere alle de muligheder, der ligger i 5G. Den succesfulde test betyder, at Føroya Tele snart kan tilbyde kommercielt brug af 5G-teknologier, forklarer Mads Rasmussen, teknisk direktør hos Huawei.

Det første 5G-opkald på Færøerne gik igennem præcis kl. 14:23 den 6. juni på verdens hurtigste 5G-telefon, Huawei Mate 20X. Det var også på denne telefon, at Huawei og Føroya Tele målte en downloadhastighed på 1GB/sek. Dvs. at det nye 5G-net er næsten 10 gange hurtigere, end hvad vi er vant til fra 4G.

• Huaweileverer samtlige 5G-produkter og løsninger til Føroya Tele, dvs. både RAN-netværk, hovedstammen i det nye mobilnet samt 5G smartphones.
  • Kinesiske Huawei kunne torsdag den 6. juni meddele, at virksomheden nu er leverandør på intet mindre end 46 5G-aftaler fordelt på 30 lande. Mere end 100.000 enheder af 5G-basestationsudstyr er allerede ved at blive taget i brug, hvilket, ifølge Huawei selv, gør virksomheden til den største 5G-leverandør verden over.
  • Huawei er en privatejet virksomhed, der på verdensplan er den førende leverandør af en række tele-løsninger. Samtidig er Huawei en af verdens største smartphone-producenter.
  • Om Huawei Mate 20X: Telefonen er bygget på verdens første 7nm 5G chipset og har verdens hurtigste 4.6Gbps downlink speed@Sub-6G band. Telefonen understøtter både NSA and SA netværket, har et 7.2'' Ultra Large OLED display og et 40MP Ultra-vidvinklet Leica Triple Camera. Strømmen får den fra et 4200mAh batteri med ekstra lang levetid. Den oplades med 40W HUAWEI Super Charge og køles med det nye Graphene Film & Vapor Chamber afkølingssystem.

For yderligere information:

Huawei Denmark Public Affairs and Communications Department: liuyinhanxiao@huawei.com

Vestre Teglgade 9

Huawei pudser advokat på Wall Street Journal: ”I vidste, jeres kilder ikke var pålidelige.”19.8.2019 10:03:39 CESTPressemeddelelse

Wall Street Journal offentliggjorde onsdag i sidste uge en artikel, hvori det beskrives, hvordan den kinesiske teleudbyder Huawei ifølge Wall Street Journals oplysninger har hjulpet regeringer i de afrikanske lande Uganda og Zambia med at bedrive spionage. Målene for spionagen skulle ifølge artiklen være politiske regeringsmodstandere og aktivister i de to lande, og anklagerne er hovedsageligt baseret på anonyme kilder.

Disse 10 megatrends definerer dit liv i 202515.8.2019 10:07:54 CESTPressemeddelelse

Huawei har netop lanceret rapporten Global Industry Vision (GIV), hvori teknologigiganten forudsiger 10 megatrends, som vil forme vores liv og arbejde i 2025. Det er anden gang, at Huawei på baggrund af egne kvantitative data kombineret med et blik på den teknologiske udvikling forudsiger kommende megatrends. 5G, AI-udrulning, hjemmerobotter og brugen af smarte assistenter er blot nogle af de teknologier, der stormer frem og gennemsyrer alle brancher.

Huawei tilslutter sig internationalt samarbejde for at styrke cybersikkerheden8.8.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Den 1. august tilsluttede Huawei Technologies sig Paris Call-deklarationen – et internationalt samarbejde, der forpligter medlemmerne til at samarbejde om et af verdens mest presserende og komplicerede spørgsmål: at gøre digitale produkter mere sikre, styrke det kollektive forsvar mod cyberkriminalitet og fremme samarbejde mellem alle involverede på tværs af landegrænser.

13 milliarder kroner: Huawei investerer mere i 5G end alle konkurrenter tilsammen27.6.2019 13:30:32 CESTPressemeddelelse

På en pressekonference tidligere i dag offentliggjorde Huawei en hvidbog, som for første gang giver et samlet overblik over firmaets investeringer i forskning/udvikling og intellektuelle rettigheder (IPR). Bag offentliggørelsen stod Huaweis chefjurist, Dr. Song Liuping, som satte ord på en række tal fra virksomheden: I 2018 brugte Huawei mere end 13 mia. kroner udelukkende på 5G. Beløbet overstiger den samlede investering i 5G fra alle større konkurrenter i USA og Europa tilsammen. Huawei bruger hvert år 10-15 % af omsætningen til forskning og udvikling. Firmaet har siden 2009 investeret mere end 480 milliarder i forskning og udvikling. I løbet af de sidste 30 år har Huawei betalt mere end 40 milliarder kroner til andre selskaber for at kunne benytte sig af deres patenter. På verdensplan står Huawei selv bag mere end 80.000 patenter. 10.000 af dem er amerikanske patenter. Huawei indsender hvert år mere end 6.000 bidrag til organisationerne bag de internationale standarder (ETSI, ITU, I