Få et kig ind i maskinrummet på Ritzaus nyhedstjeneste

Ritzaus Bureau og Geelmuyden Kiese inviterer til Morgenbriefing på Folkemødet. Redaktionschef Martin Darling fortæller om bureauets arbejdsgang, når dagens historier skal prioriteres.

Når Ritzaus redaktionschef, Martin Darling, tager mikrofonen på Folkemødet 2017, er bureauets nyhedsdøgn allerede godt i gang. Med afsæt i dagens historier som konkrete eksempler vil han invitere tilhørerne helt ind i hjertet af Ritzaus nyhedsrum, hvor beslutningerne om, hvilke historier der skal forfølges og satses ekstra på, træffes.

Ritzaus Bureau har de fleste større danske medier som kunder. Som ”mediernes medie” spiller Ritzau derfor en af de centrale roller for nyhedsdækningen i Danmark. Cirka 170 medieplatforme - print, radio, tv og digitalt – anvender Ritzas nyhedstjeneste, og derfor påvirker Ritzaus redaktionelle beslutninger, hvilke nyheder danskerne får.

Ritzaus Bureau producerer nyheder 24 timer i døgnet året rundt. Når redaktionschef Martin Darling giver sit oplæg, har nyhedsmaskinen derfor allerede arbejdet hele natten og den tidlige morgen igennem. Mange beslutninger er allerede truffet, og historierne er prioriteret op og ned. Martin Darling vil med afsæt i dagens valg forklare, hvad der ligger til grund for, at visse historier bliver forfulgt, og hvorfor andre historier nedprioriteres eller fravælges helt.

Publikum vil således kunne gå fra morgenbriefingen med ny indsigt i, hvor nyhederne til danskerne kommer fra, med ny indsigt i Ritzaus prioriteringsproces og eventuelt også med håndgribelige tips til at målrette henvendelser til bureauet.

Nyhedsbilledet er konstant skiftende, men Martin Darling vil alligevel slutte med et kig i krystalkuglen og give sin vurdering af, hvilke tre nyhedshistorier, der gennem hele dagen vil komme til at præge det landsdækkende nyhedsbillede. Hver eneste nyhedshistorie publiceres i gennemsnit 30 gange i de danske medier. Denne distributionskraft betyder, at Ritzaus prioriteringer ofte har stor indflydelse på det samlede nyhedsbillede. Martin Darling har dermed et solidt grundlag for sin vurdering.

Ritzaus morgenbriefinger afholdes på Ydermolen på Allinge Havn (G5) i Geelmuyden Kieses telt.

• Fredag kl. 9.00 – 9.45
  • Lørdag kl. 10.30 – 11.15
  • Søndag kl. 9.00 – 9.45

Ritzau sørger for kaffe og croissanter til de morgenfriske. Vel mødt.

Lars Vesterløkke, adm. direktør, Ritzaus Bureau
Tel: +45 2162 5312 / Mail:
lav@ritzau.dk

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2017 med et overskud før skat for koncernen på 5,3 mio. kr.6.4.2018 13:13pressemeddelelse