European Energy sikrer finansiering til polske projekter

European Energy har sikret en finansiering på DKK 398 mio. på fem polske vindmølleparker med en samlet kapacitet på 44,675 MW.

Med mere end DKK 398 mio. i finansiering er European Energy klar til at øge sine polske aktiviteter. Finansieringen omfatter af fem vindmølleparker i Polen med en samlet kapacitet på 44,675 MW.

- Med vores første projektfinansiering på fem vindmølleparker har vi sikret endnu en milepæl i Polen. Vi ser frem til at gentage denne form for succesfuld finansiering i fremtiden, da vi har en betydelig pipeline af vind- og solaktiver sikret over hele Polen, siger Jens-Peter Zink, Executive Vice President for European Energy.

Byggeriet af parkerne startede i 2021, og den forventede nettilslutning for parkerne vil være i første halvdel af 2022.

European Energy åbnede et kontor i Warszawa i 2021 og har mere end 2 GW udviklingspipeline i Polen inklusiv både sol og vind.

Polen sigter i dets klimaplan, PEP2040, på at nå en installeret solenergikapacitet på omkring 5-7 GW i 2040, mens offshore vindenergi skal op på omkring 11 GW i 2040. Samtidig skal energi fra vedvarende kilder være ikke mindre end 32 % af det nationale elforbrug i 2030.

Finansieringen kommer fra Norddeutsche Landesbank Girozentrale ("NORD/LB") og EKF - Danmarks Eksportkredit ("EKF"). De blev rådgivet af Watson Farley & Williams i finansieringen.