European Energy køber REintegrate

European Energy har besluttet at købe virksomheden REintegrate som led i et øget fokus på Power-to-X-sektoren.

European Energy har indvilget i at erhverve 100 % af Power-to-X-virksomheden REIntegrate. Det betyder, at REIntegrate bliver integreret ind i en nyetableret Power-to-X afdeling i European Energy, som kommer til at få Emil Vikjær-Andresen som chef. Emil Vikjær-Andresen har arbejdet med vedvarende energi siden 2013, heraf 5 år med European Energy.

I løbet af året er interessen for PtX-løsninger og e-fuels kun blevet mere intens fra hele samfundet. European Energy udvikler i dag adskillige PtX-projekter i Danmark og vil bruge sin position som frontløber inden for PtX-sektoren til at se på sektorer, der indtil videre har været svære at gøre grønne, herunder søtransport og plastindustrien.

- Vi ved, at vi ved hjælp af PtX kan dekarbonisere sektorer, som ellers ikke kan elektrificeres direkte, og vi er en frontløber på dette område. Vi kommer til at udvide vores PtX-aktiviteter, da vi ønsker at kunne levere løsninger inden for hele værdikæden af grøn energi til vores kunder. Det kan være alt fra produktion af vedvarende elektricitet til mere forfinede produkter som grøn brint og e-metanol, siger Emil Vikjær- Andresen.

Med købet af REIntegrate har European Energy etableret et nyt kontor i den danske by Støvring, hvor de nuværende REIntegrate-kontorer er placeret.

Tidligere i år underskrev REIntegrate, European Energy og Mærsk en aftale om at levere e-metanol til Mærsks første containerskib, der kan sejle på e-metanol. E-metanolen leveres i 2023 med en volumen på min. 10.000 tons årligt.

Tidligere i november 2020 blev der indgået en kontrakt med brændstofdistributøren Circle K, som kommer til at få leveret 50 millioner liter e-metanol fra 2023.

- Som vi har set det seneste år, er efterspørgslen efter PtX-løsninger allerede eksisterende. Dette er et uforløst marked, hvor vi har en unik mulighed for at få erfaring og knowhow om fremtidens brændstofløsninger. Vi har nu etableret et kompetent og erfarent team, og vi er meget glade for at kunne drive denne innovation frem i Danmark, siger Emil Vikjær-Andresen.