EU-parlamentsmedlemmer i brev til Vestager: Politiseringen af 5G-udrulningen i EU er bekymrende

I et cross-party letter adresseret til EU-kommisærerne Margrethe Vestager, Valdis Dombrovskis og Thierry Breton udtrykker en gruppe EU-parlamentarikere bekymring over det, de kalder den stigende politisering af 5G-udrulningen.

Det udtrykker en af brevets underskrivere, EU-parlamentsmedlem Fulvio Martusciello fra Italien, i et tweet fra d. 15. februar, hvor brevet er vedhæftet i sin fulde længde:

”Vi kan ikke tillade, at geopolitiske hensyn kommer i vejen for fair konkurrence inden for et så essentielt område som 5G. Europas kunder fortjener den bedste kvalitet for rimelige priser. Derfor har en gruppe af kolleger og jeg selv besluttet os for at skrive dette brev til @vestager, @ThierryBreton & @VDrombrovskis”.

Brevet er adresseret til de tre EU-kommisærer hhv. Margrethe Vestager (Danmark, konkurrencekommissær), Thierry Breton (Frankrig, kommissær for det indre marked) og Valdis Dombrovskis (Letland, handelskommissær, m.m.).

”… 5G er fremtidens bindevæv i alle versioner af fremtiden. Uheldigvis har nogle af medlemslandene forbudt, eller har intentioner om, at forbyde fremmed 5G-udstyr ud fra skjulte motiver og en ubegrundet frygt for nationale sikkerheds-risici, og presser endda andre til at slutte sig til deres klub, ” skriver de i brevet og fortsætter:

”De ønsker at forstyrre globale industrielle kæder, underminere innovative økosystemer og skade EU-kunder mest, hvilket fravrister disse retten til at kunne nyde hurtige og stabile telekommunikationsydelser til en fair pris. ”

”… At lukke op for de urørte potentialer, der ligger i 5G-teknologien, begynder med, at 5G kan udrulles uden politisering… Europa har ikke råd til at miste flere års fremgang, fordi nogen har besluttet at spille dart med 5G – og hvor der i mange sammenhænge bruges diskriminerende argumenter, hvilket står i direkte kontrast til vores fælles værdier, som er fastsat i Artikel 2 af Traktaten,” skriver de.

På Huawei danske kontor har man noteret, at brevet er blevet sendt til kommissærerne.

”Frem for alt ønsker Huawei fri og fair konkurrence. Det vil gavne udviklingen, komme forbrugerne til gode og ikke mindst styrke sikkerheden. Desværre kan jeg ikke se “a level play field” for os i Denmark. Vi er glade for, at der nu er fokus på dette område i EU-parlamentet, og vi ser frem til at følge den videre udvikling, ” siger Huaweis talsperson i Danmark Xukun Ji.