Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank
Det er blevet mere almindeligt at skifte bank, og ifølge Mybankers årlige bankundersøgelse har omkring hver tredje bankkunde skiftet bank inden for de seneste fem år. I forhold til tidligere år fylder bankens omdømme og værdisæt mere i kundens bevidsthed end tidligere.
”Pris, netbank og gennemskuelige produkter vægter altid højt når kunderne skal beskrive, hvilke kriterier de kigger efter i en ny bank. Men i år har vi set, at bankens image og omdømme er blevet meget vigtigere for kunden end tidligere år. Det er en markant udvikling, som bankerne skal være opmærksomme på i deres dialog med kunderne,” siger Marlene Nørgaard, der er administrerende direktør for Mybanker.
Marlene Nørgaard mener, at etik fylder mere i bevidstheden hos bankkunder i år på grund af den turbulens, som ramte hele banksektoren sidste år.
”De fleste bankkunder tager det for givet at deres bank opfører sig ordenligt og følger reglerne. Når der opstår sager, hvor det viser sig, at det ikke har været tilfældet, smitter det af på hele branchen, selvom langt de fleste banker ikke er involveret i de negative sager,” siger Marlene Nørgaard.
Vigtigste kriterier for valg af bank
1. Konkurrencedygtige produkter | 66% |
2. God og overskuelig netbank | 62% |
3. Produkter, der er gennemskuelige | 53% |
4. Bankens image/omdømme | 51% |
5. Kemi med rådgiver | 44% |
Kvinder ønsker overskuelighed og mænd ønsker konkurrencedygtige produkter
Marlene Nørgaard forklarer, at svarene i undersøgelsen varierer lidt i forhold til kvinder og mænd. Den største forskel mellem kønnenes svar fremkommer i ’god netbank’, som er vigtigere for kvinder end for mænd og ’konkurrencedygtige produkter’, som er vigtigere for mænd end kvinder.
”Analysen viser, at kvinder generelt lægger lidt mere vægt på de personlige relationer med banken end mænd, hvor mændene virker til at have mere fokus på prisen på produkter og ydelser,” siger Marlene Nørgaard.
Om undersøgelsen:
Hvert år tager Mybanker temperaturen på forholdet mellem bankkunder og deres bank. Omkring 5.600 personer har deltaget i undersøgelsen, der har fundet sted i første kvartal 2019.
Nøgleord
Kontakter
Ulrik MarschallPresse- og Kommunikationschef
Tlf:+45 91 89 92 08um@mybanker.dkBilleder
Links
Information om Mybanker A/S
Følg pressemeddelelser fra Mybanker A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Mybanker A/S
Nye tal afslører: Kvinders formue halter efter mændenes30.7.2020 08:00:00 CEST | Nyhed
Mænd investerer mere end kvinder gør, og det har stor betydning for forskellen på mænd og kvinders formue på den lange bane. Det viser tal fra Mybanker.
Sådan kan dit valg af bolig påvirke din pensionstid27.7.2020 08:30:00 CEST | Aktuelt
Når danskerne skal vælge, hvor i landet, de vil bosætte dig, har de reelt to mulige scenarier. De kan være fattige lønmodtagere og rige pensionister, eller rige lønmodtagere og fattige pensionister. De kan nemlig vælge mellem storbyen eller provinsen.
Nye regler mindsker fordelene ved forældrekøb: Her er løsningen23.7.2020 07:45:00 CEST | Aktuelt
De økonomiske fordele ved at foretage et forældrekøb bliver mindre i fremtiden. Der er dog stadig flere muligheder for at hjælpe sit barn med at få fingrene i en bolig. Hos Mybanker foreslår man, at forældrene og barnet i fællesskab køber en lejlighed.
Efter nye regler for kviklån: En lav ÅOP kan ende med dyrere lån10.6.2020 08:17:45 CEST | Aktuelt
Folketingets nye regler om kviklån er et godt tiltag, der dog risikerer at blive symptombehandling, hvis ikke man samtidig har fokus på at skabe mere gennemsigtighed på alle lån. Sådan lyder opfordringen fra Mybanker, der samtidig advarer imod, at et ensidigt fokus på ÅOP kan føre til dyrere lån.
Stor stigning i hurtige bankskifter: Danskernes nye digitale vaner øger krav til bankerne2.6.2020 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste danskere er efterhånden vendt tilbage til hverdagen efter Corona. Det gælder også Mybanker, hvor corona-karantænen især været synlig i danskernes digitale bankvaner. De seneste måneder stiller nemlig store krav - også til banksektoren.