Mybanker A/S

Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank

Del
Hver anden bankkunde forholder sig til bankens omdømme inden de vælger bank. Det viser ny undersøgelse blandt 5600 bankkunder fra Mybanker.

Det er blevet mere almindeligt at skifte bank, og ifølge Mybankers årlige bankundersøgelse har omkring hver tredje bankkunde skiftet bank inden for de seneste fem år. I forhold til tidligere år fylder bankens omdømme og værdisæt mere i kundens bevidsthed end tidligere.

”Pris, netbank og gennemskuelige produkter vægter altid højt når kunderne skal beskrive, hvilke kriterier de kigger efter i en ny bank. Men i år har vi set, at bankens image og omdømme er blevet meget vigtigere for kunden end tidligere år. Det er en markant udvikling, som bankerne skal være opmærksomme på i deres dialog med kunderne,” siger Marlene Nørgaard, der er administrerende direktør for Mybanker.

Marlene Nørgaard mener, at etik fylder mere i bevidstheden hos bankkunder i år på grund af den turbulens, som ramte hele banksektoren sidste år.

”De fleste bankkunder tager det for givet at deres bank opfører sig ordenligt og følger reglerne. Når der opstår sager, hvor det viser sig, at det ikke har været tilfældet, smitter det af på hele branchen, selvom langt de fleste banker ikke er involveret i de negative sager,” siger Marlene Nørgaard.

Vigtigste kriterier for valg af bank

1.    Konkurrencedygtige produkter 66%
2.     God og overskuelig netbank 62%
3.     Produkter, der er gennemskuelige 53%
4.     Bankens image/omdømme 51%
5.     Kemi med rådgiver 44%

Kvinder ønsker overskuelighed og mænd ønsker konkurrencedygtige produkter

Marlene Nørgaard forklarer, at svarene i undersøgelsen varierer lidt i forhold til kvinder og mænd. Den største forskel mellem kønnenes svar fremkommer i ’god netbank’, som er vigtigere for kvinder end for mænd og ’konkurrencedygtige produkter’, som er vigtigere for mænd end kvinder.

”Analysen viser, at kvinder generelt lægger lidt mere vægt på de personlige relationer med banken end mænd, hvor mændene virker til at have mere fokus på prisen på produkter og ydelser,” siger Marlene Nørgaard.

Om undersøgelsen:

Hvert år tager Mybanker temperaturen på forholdet mellem bankkunder og deres bank. Omkring 5.600 personer har deltaget i undersøgelsen, der har fundet sted i første kvartal 2019.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Links

Information om Mybanker A/S

Mybanker A/S
Folke Bernadottes Allé 5, 2. sal
2100 København Ø

70 20 72 32https://www.mybanker.dk/

Følg pressemeddelelser fra Mybanker A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mybanker A/S

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye