Education Esbjerg

ESBJERGS VIRKSOMHEDER VIL REKRUTTERE ARBEJDSKRAFT FRA HELE LANDET I ET NYT AMBITIØST GRADUATE PROGRAM

Education Esbjerg har indgået et nyt og tværgående samarbejde med flere af Esbjergs virksomheder om at sikre kvalificeret arbejdskraft til byen. Det skal ske gennem et graduate program, hvor nyuddannede i løbet af to år kommer til at arbejde på tværs af tre virksomheder. Viking Life-Saving Equipment, Blue Water Shipping, Telesikring A/S, Deloitte og Semco Maritime er blandt de virksomheder, der i programmet står sammen for at sikre den fremtidige udvikling. Til februar næste år vil de første kunne ansøge om at blive en del af programmet med opstart i efteråret 2021.
Anne Sofie Skou Jessen, Hr-Partner, Education Esbjerg
Line Stenstad, Projektleder, Education Esbjerg
Erling Petersson, Leder, Education Esbjerg

Foto: REDSTAR, Esbjerg
Anne Sofie Skou Jessen, Hr-Partner, Education Esbjerg Line Stenstad, Projektleder, Education Esbjerg Erling Petersson, Leder, Education Esbjerg Foto: REDSTAR, Esbjerg

En nylig udsendt rapport fra analysefirmaet Højbjerre, Brauer og Schultz dokumenterer, at Esbjerg og Sydvestjylland står over for en kæmpe udfordring med at tiltrække og fastholde færdiguddannede kandidater. Derfor iværksætter Education Esbjerg i samarbejde med virksomhederne Co-Business Graduate Program, kaldet Co-Bu, der skal fastholde og tiltrække dygtige nyuddannede. Samtidig viser programmet noget af det, virksomhederne i Esbjerg virkelig kan, nemlig at arbejde sammen.

“Esbjerg skal markere sig med initiativer, der ikke bare er kopier af det, andre byer har, men som er noget særligt. Esbjerg Kulturelle Ungdomsfond er ét eksempel herpå, det tætte samarbejde mellem unge, studerende og virksomheder et andet. Og nu kommer så et fantastisk graduate program, der også får sin egen helt særlige udformning og kvalitet i Esbjerg”, udtaler Erling Petersson, leder af Education Esbjerg.

Det første af sin slags i Danmark

”Hvor man i traditionelle graduate programmer arbejder i forskellige afdelinger i løbet af sin ansættelsesperiode, er det unikke ved Co-Bu, at du i løbet af to år får lov til at prøve kræfter af hos tre virksomheder. Det vil give dig som nyuddannet optimale betingelser for bred erhvervserfaring og et stort netværk på ultrakort tid” siger Anne Sofie Skou Jessen, HR-Partner i Education Esbjerg

For Line Stenstad, Projektleder i Education Esbjerg, opstod idéen om et graduate program på tværs af virksomheder på baggrund af hendes personlige erfaring.

“Efter jeg dimitterede, var jeg selv en del af et mere traditionelt graduate program, og det har haft en enorm betydning for min karriere og mit liv. Dén mulighed vil jeg gerne være med til at give til endnu flere nyuddannede. Samtidig vil jeg også gerne være med til at give flere virksomheder mulighed for at tilbyde denne slags programmer. Det behøver ikke kun være for Danmarks største virksomheder – hvis vi går sammen på tværs, kan vi tilbyde et program, der kan noget helt særligt. og et program som jeg ikke har set før i Danmark”.

Co-Bu henvender sig til nyuddannede fra hele landet, der har et brændende ønske om at kickstarte deres karriere og udfordre sig selv.

”Forløbet er sammensat, så der både er fokus på en faglig og personlig udvikling. Vi klæder de kommende Co-Bu Graduates på med givende og lærerige kurser inden for deres interesse- og kompetencefelt. De vil gennem hele perioden have en mentor tilknyttet, så man som ny på arbejdsmarkedet har en tæt sparringspartner. Herudover så er netværk et helt centralt punkt i programmet. De kommende Co-Bu Graduates kommer til at inspirere hinanden og arbejde som et hold, blandt andet med et tværfagligt innovationsprojekt”. fortæller Anne Sofie.

Sammen står vi stærkere

Hos Blue Water Shipping, én af de deltagende virksomheder, glæder de sig til at byde de første kandidater velkomne.

”I Blue Water Shipping er vi afhængige af kvalificerede og kompetente medarbejdere, derfor er det naturligt for os at være en del af Co- Business Graduate Programmet. Vores virksomheds formål er ”at skabe løsninger sammen” og derfor er vi er stolte af, at være med i et samarbejde, der går på tværs af flere virksomheder i Esbjerg. Som en vigtig spiller i Esbjergs erhvervsliv, er vi derfor klar til at stå sammen for at investerer i næste generation af byens fremtid. Vi ser frem til, sammen med Education Esbjerg og de andre virksomheder, at udvikle videre på graduate programmet og ikke mindst at byde velkommen til det første hold af Co-Bu Graduates, når de starter til efteråret”,udtaler Christian Iversen, der er People & Culture Director i Blue Water Shipping Esbjerg.

Blue Water Shipping ansætter i graduate programmet én graduate, og denne skal i løbet af de to år på udlån hos to af de andre virksomheder. I den tid, hvor Blue Water Shippings graduate er udlånt, vil virksomheden have en graduate fra en af de andre virksomheder.  I alt bliver der, i denne omgang, ansat to hold af tre graduates, der beskæftiger sig med hver deres fagområde. Hvordan virksomhederne samarbejder og hvilke profiler, de er på udkig efter, vil blive offentliggjort sammen med stillingsopslaget. Konceptet er dog helt klart: Sammen står vi stærkere. Netop dette perspektiv har også fået Telesikring til at indgå i samarbejdet:

”Som Esbjerg virksomhed med lokal forankring er vi optagede af at bidrage til at tiltrække dygtige unge mennesker til vores fine by. Telesikring er en familieejet organisation, som bygger på nære værdier og vi tror på, at det kan være attraktivt at søge som dimittend hos os. Der er højt til loftet og vi værdsætter initiativ. Samtidigt er Esbjerg en by, hvor alle vil hinanden det bedste og vi rykker sammen, når det kræves. Det er Co-Bu også et glimrende eksempel på. Vi kan sagtens konkurrere med de store byer og måske kan vi endda gøre en større forskel for den enkelte dimittend” siger Anett Egsgaard, adm. Direktør i Telesikring.

Vi har høje ambitioner

Deloitte, Viking Life-Saving Equipment, Blue Water Shipping, Telesikring A/S og Semco Maritime er de virksomheder, som Anne Sofie Skou Jessen og Line Stenstad har udviklet graduate programmet sammen med. Det giver i første omgang plads til 6 nyuddannede, men ambitionen er, at antallet af deltagende virksomheder skal udvides, så der årligt bliver plads til at optage endnu flere. Derfor tænkes der allerede nu på, hvordan programmet kan udvides og skaleres op.  Co-Bu Graudate Programmet skal bidrage til Education Esbjergs målsætning med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft til byen, og der er i programmet et stort potentiale. Derfor er håbet, at programmet i fremtiden også kan henvende sig til både danske og internationale dimittender.

“Vi har arbejdet på konceptet i flere måneder, og vi glæder os til at få programmet i gang. Vi offentliggør stillingsopslagene i starten af februar 2021, men på vores hjemmeside Co-Bu.dk har vi allerede nu løftet sløret lidt for, hvad programmet indeholder. Her kan du også tilmelde dig og få besked på mail, når der er nyt om programmet.” siger Anne Sofie.

Så afslutter du dit studie i 2021, eller kender du én, der gør, så følg med på Co-Bu.dk og hold dig opdateret om at blive en del af en helt unik og spændende rejse.

Fakta Boks:

• Graduate Programmet hedder “Co-Business Graduate Program. (Co-Bu)"
  • Deltagende virksomheder: VIKING Life-Saving Equipment, Blue Water Shipping, Telesikring, Deloitte og Semco Maritime.
  • Programmet løber over en 2-årig periode, hvor hver ansat roterer mellem 3 virksomheder.
  • De 6 graduate stillinger offentliggøres start februar 2021
  • På Co-Bu.dk kan du tilmelde dig til at modtage mere information.

Anne Sofie Skou Jessen, Hr-Partner, Education Esbjerg:
E-mail: aj@educationesbjerg.com

Line Stenstad, Projektleder, Education Esbjerg:
E-mail: ls@educationesbjerg.com

Erling Petersson, Leder, Education Esbjerg:
Email: ep@educationesbjerg.com

Kontakt ifb. med uddybelse af udtalelse i PM fra Anett Egsgaard.
Anett Egsgaard, adm. Direktør i Telesikring.
E-mail: anett@telesikring.dk

Anne Sofie Skou Jessen, Hr-Partner, Education Esbjerg
Line Stenstad, Projektleder, Education Esbjerg
Erling Petersson, Leder, Education Esbjerg

Foto: REDSTAR, Esbjerg
Anett Egsgaard, adm. Direktør i Telesikring. Foto: Telesikring A/S

Information om Education Esbjerg

Education Esbjerg
Torskekaj 1
6700 Esbjerg

Education Esbjerg er etableret i januar 2020 med den vision at tiltrække og fastholde flere unge i Esbjerg. I samarbejde med virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommune igangsætter og understøtter Education Esbjerg initiativer, der i bred forstand skal gøre Esbjerg til en attraktiv by at bo i, uddanne sig og leve i. For at sikre vækst og velfærd i området har Education Esbjerg identificeret 5 indsatsområder:

Etableringen af et fyrtårn - et fysisk vartegn - som er unikt og markant, og som skal rumme uddannelser med fremtidens læringsmiljøer, en international dimension og et banebrydende samarbejde med erhvervslivet;

Uddannelsesudbud – der skal sikre nye relevante og attraktive uddannelser til byen samt skabe smidigere veje gennem uddannelserne;

Esbjerg som førende i erhvervssamarbejde – Education Esbjerg virker som bindeled for en tæt virksomhedskontakt under uddannelsen gennem bl.a. studiejobs, mentorordninger, praktikophold og jobgaranti;

Unge fokus og involvering – unge skal være ambassadører for Esbjergs turn-around. Og unge skal have indflydelse og ansvar i Esbjerg. Et første og unikt eksempel er etableringen af Esbjerg Kulturelle Ungdomsfond, der ikke findes magen til herhjemme;

Branding – De gode uddannelses- og karriereveje, erhvervssamarbejdet, det nære og personlige studiemiljø skal bindes sammen i en stærk fortælling om Esbjerg.

Læs mere om Education Esbjerg på https://www.educationesbjerg.com/.

Følg pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Flere pressemeddelelser fra Education Esbjerg

Jubel i Esbjerg over nye uddannelser17.1.2023 09:44:33 CET | Pressemeddelelse

Uddannelses- og Forskningsminister Christina Egelund (M) har godkendt tre nye uddannelser, som skal ligge i Esbjerg med det formål at sikre fremdrift for bl.a. den grønne omstilling og SKATs fremtid. De godkendte uddannelser er diplomingeniøruddannelsen i bæredygtig energiteknik, der udbydes gennem Aalborg Universitet, kandidatuddannelsen i idræt og sundhed, der udbydes gennem Syddansk Universitet, samt professionsbacheloren i skat, der udbydes på UC SYD.